Skiilovťt, S., Potěšil, L. a kol. Prostředky ochrany subjektivních práv ve veřejné správě - jejich systém a efektivnost. 1. vydání. Praha : C. H. Beck, 2017, 464 s. Tato publikace byla vytvořena v rámci projektu Grantové agentury České republiky č. 13-30730S „Prostředky ochrany subjektivních práv ve veřejné správe, jejich systém a efektivnost". Recenzovali: doc. JUDt. Eva Horzinková, Ph.D. doc. JUDr. Olga Pouperová, Ph.D. CIP - KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR S kulová, Soňa Prostředky ochrany subjektivních práv ve veřejné správe — jejich systém a. efektivnost / Soňa Sladová, Lukáš Potěšil a. kol. — V Praze : C.H. Beck, 2017. - xkÍ, 443 stran. - (Právní instituty) ISBN 978-80-7400-647-0 35 * 34.023 * 35.077 * 342.9 * (437.3) * (4) — veřejná správa — subjektivní právo — správní řízení — Česko — správní řízení — země Evropské tmie — správní právo - Česko — správní právo - země Evropské unie — kolektivní monografie 342 - Ustavní právo. Správní právo [16] ÚSTŘEDNÍ KNIHOVNA právnické fakulty MU ^- Aí\f Cf<1 Vydalo Nakladatelství C. H. Beck v Pra2e v roce 2017 Redaktotka publikace: Mgr. Ladislava Jankova Vydání první Sazba: Cadis Praha Tisk: Marten, spol. s r. o. © Nakladatelství C. H. Beck, s. r. o., 2017 ISBN 978-80-7400-647-0 O autorech Doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. (* 195 6) absolvovala Právnickou fakultu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně (dnešní Masarykova univerzita). Nejprve působila ve veřejné správě, od roku 1990 na katedře správní vědy a správního práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity, od roku 2004 jako docent. V letech 1998-2001 byla asistentem soudce Ústavního soudu. Působila jako členka pracovní komise pro správní právo Legislativní tady vlády a Členka rozkladových, komisí na několika ústředních správních úřadech. Působí jako členka Akreditační komise Ministerstva vnitra pro vzdělávací programy úředníků územních samosprávných celků, a jako dlouholetý lektor vzdělávání úředníků veřejné správy Dlouhodobé působí v rámci EGPA - Permanent Study Group on Law and Public Ad-ministration, Ve své odborné a pedagogické činnosti se věnuje především problematice správního procesu, diskreční pravomoci veřejné správy, a také správně vědnímu zkoumání veřejné správy, je autorkou či spoluautorkou řady učebnic a skript, a odborných publikací vydaných jak v tuzemsku, tak i zahraničí. Z publikačních výstupů lze jmenovat zejména monografie Rozhodování ve veřejné správě (Masarykova univerzita, 1995); Správní uvážení, základní charakteristika a souvislosti pojmu (Masarykova univerzita, 2003); učebnici Správní právo procesní (Aleš Čeněk, 2008 a 2012); (spolu)autorství publikací Alternativě Dišpute Resolution in European Administrativě Law (Springer, 2014); Meritum - Správní řád (Wolters Kluwer, 2006, 2016). JUDr. Lukáš Potěšil, Pk.D. (* 1982) absolvoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, kde získal titul JUDr. a Ph.D. v oboru správní právo a právo životního prostředí. V letech 2007-2012 působil na Nej vyšším správním soudu jako asistent soudce. Od roku 2009 je členem pracovní komise pro správní právo Legislativní rady vlády, od roku 2016 je jejím místopředsedou. Je členem rozldadové komise ministra zdravotnictví (od srpna 2015). V současné dobe působí jako odborný asistent na katedře správní vědy a správního práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Je dlouholetým lektorem v oblasti akreditovaného vzdělávání úředníků územních samosprávných celků se specializací na správní právo. Je mj. spoluautorem publikace Správní trestání z hlediska praxe a judikatury (C. H. Beck, 2013), komentáře ke stavebnímu zákonu (C. H. Beck, 2013), vedoucím autorského kolektivu komentáře soudního řádu správního (Leges, V O autorech O autorech 2014) a komentáře ke správnímu řádu (C. H. Beck, 2015). K naznačeným oblastem publikuje i v odborných časopisech a vystupuje na domácích i zahraničních konferencích a seminářích. Priv.-Doz. Dr. iur. Alexander Balthasar byl habilitován v oboru ústavního práva a politických věd na Karl-Franzens-Universität Graz a působil v Institutu organizaci státu a správní reformu Spolkového kancléřství ve Vídni. V současnosti působí jako hostující profesor veřejného práva na Andrássy Universität Budapest. Mezi nej významnější publikace autora v oblasti správního práva se řadí Der ReNEUAL-Musterenrwurf aus nationaler Perspektivě: Osterreich, in: Jens-Peter Schneider/Klaus Rennert/Nikolaus Marsch (Hrsg), ReNEUAL-Musterentwurf fúr ein EU-Verwaltungsverfa-hrensrecbt -Tagungsband. Fachtagung am 5. und 6. November 2015 im Bundesverwaltungsgericht in Leipzig und Dokumentation zum Verord-nungsentwurf des Europäischen Parlaments vom 9. Juni 2016 (2016). JUDr. Radislav Bražina, (*1989) absolvoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, kde získal titul JUDr. v oboru správní právo. Na Právnické fakultě působí jako interní doktorand. Od roku 2015 zastává funkci asistenta soudce Nejvyššího správního soudu. V oblasti správního práva publikuje v odborných časopisech a vystupuje na domácích i zahraničních konferencích a věnuje se zejména otázkám souvisejícím s odůvodněním správních aktů. Prof. dr. hab. Dorota Dajbek působí na katedře správního práva Právnické fakulty Jagellonské univerzity v Krakově, zastává post soudkyně správního soudu v Krakove a je v současnosti přidělena k Nejvyšsímu správnímu soudu ve Varšavě. Je autorkou řady publikací z oblasti správního práva a správního práva procesního, včetně statí věnujících se otázkám práva místní správy [Pra-wo miejscowe samorza_du terytorialnego (Branta, 2003), Prawo miejscowe (Wolters Kluwer, 2007 a 2015)]. Jako jedna z prvních autorek v Polsku se věnuje se otázce soudcovské tvorby práva [Prawo sedziowskie w polskim prawie administracyjnym (Wolters Kluwer, 2010)]. Je (spolu) autorkou řady dalších významných odborných prací mezi nimi Polish administrativě kw in thelus Publicum Europeum (C.E Muller Verlag, 2014), monografie Statuty jednostek samorzadu terytorialnego, Regulacje europejskie i amerykariskie (2005), Komentarz do ustawy o samorzadzie powiatowym (LexisNexis, 2005), Komentarz do ustawy o samorzadzie województwa (LexisNexis, 2005), Komentarza do usrawy o administracji rzadowej w województwie (LexisNexis, 2014) a Konstytucja RP (C. H. Beck, 2016). JUDr. Zdeněk Fiala, Ph.D (* 1981) vystudoval Policejní akademii České republiky v Praze, kde od roku 2007 působí jako akademický pracovník VI zařazený na katedře veřejné správy. Od roku 2014 zde zastává funkci vedoucího katedry. Kromě toho je lektorem v oblasti dalšího vzdělávání příslušníků bezpečnostních sboru a úředníků veřejné správy se specializací na správní a policejní právo. Je mj. spoluautorem učebnice Správní právo hmotné. Obecná část (Leges, 2015) Či monografie Návrhové přestupky v teorii a praxi (Leges, 2014), současně publikuje v tuzemských i zahraničních odborných časopisech a konferenčních sbornících. Doc. JUDr. Kateřina Frumarová, Ph.D. (* 1976) absolvovala Právnickou fakultu Univerzity Palackého, následně na Právnické fakultě Masarykovy Univerzity získala titul JUDr. a Ph.D. v oboru správní právo. V roce 2016 byla jmenována docentkou. Od roku 2000 působí na katedře správního práva Právnické fakulty Univerzity Palackého, od roku 2013 též jako její vedoucí dané katedry. Je autorkou odborných monografií Ochrana před nečinností veřejné správy a Nicotnost správního rozhodnutí (Leges, 2014). Oboru správního práva se dlouhodobě věnuje jak ve své další publikační a vědecké činnosti, tak i v činnosti pedagogické. Doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. (*1951) působí na katedře správní vědy a správního práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity a ve veřejné správě. Ve své vědecké a odborné činností se zaměřuje na hraniční oblasti soukromého a veřejného práva, tj. zejména na komplexní zkoumání „veřejného vlastnictví", potažmo na majetkoptávní problematiku subjektů veřejné správy, dále na instituty veřejného užívání, veřejnoprávních smluv a vyvlastnení, a rovněž na obecné otázky správní vědy. Je autorem několika monografií, autotem a spoluautorem řady učebnic, vědeckých a odborných statí; publikuje též v zahraničí. Je členem oborových komisí, redakčních rad a odborných společností v tuzemsku i zahraničí. JUDr. David Hejč, Ph.D. (* 1986) absolvoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, kde posléze získal titul JUDr. a Ph.D. v oboru správní právo a právo životního prostředí. Od roku 2013 zastává funkci asistenta místopředsedy Ústavního soudu. Od roku 2016 je Členem pracovní komise pro správní právo Legislativní rady vlády. Je také lektorem v oblasti akreditovaného vzdělávání úředníků územních samosprávných celků se specializací na správní právo v oblasti regulace dopravy. V minulosti se účastnil několika vědeckých projektů zaměřených na oblast správního práva, v jejichž rámci absolvoval řadu krátkodobých zahraničních studijních a výzkumných pobytů. V oblasti správního práva také publikuje v odborných časopisech a vystupuje na domácích i zahraničních konferencích, a to zejména k otázkám souvisejícím s formami činnosti veřejné správy. Je spoluautorem komentáře ke správnímu řádu (C. H. Beck, 2015) a monografie Opatření obecné povahy v teorii a praxi (C. H. Beck, 2017). VII O autorech O autorech JUDr. Tomáš Herc, Ph.D., LL.M. (* 1983) absolvoval magisterské a doktorské studium na Právnické fakultě Univerzity Karlovy a postgraduální studium na Právnické fakultě Humboldtovy univerzity v Berlíně. Jeho dosavadní pracovní činnost je spojena především s Ústavním soudem, kde byl v období let 2006-2009 pracovníkem analytického odboru a na němž od září 2010 působí jako asistent předsedy. V letech 2010—2011 byl současně externím poradcem soudce Ústavního soudu Slovenské republiky. Od dubna 2016 je členem pracovní komise Legislativní rady vlády pro veřejné právo I - komise pro správní právo č. 3. Je autorem několika odborných článků zejména z oblasti ústavního práva a spoluautorem komentáře k Ústavě České tepubliky (Wolters Kluwer, 2015). JUDr. Lukáš Hlouch, Ph.D. (* 1981) absolvoval v roce Právnickou fakultu Masarykovy univerzity kde posléze získal titul JUDr. a Ph.D. v oboru teorie práva. Dříve působil také jako právník Kanceláře veřejného ochránce práv (2004-2007). Od roku 2011 působí na katedře právní teorie Právnické fakulty Masarykovy univerzity jako odborný asistent. Valnou část své dosavadní kariéry zároveň působí ve správním soudnictví, a to nejprve na Nejvyšším správním soudu jako asistent soudce (2007-2015) a posléze od roku 2015 až doposud jako soudce správního úseku Krajského soudu v Brně. Kromě toho se dlouhodobě podílí na výuce ptávně-teotetických disciplín. V oboru správního práva a správního soudnictví publikoval několik odborných článků, jako spoluautor učebnicí Základy správního procesu (Vydavatelství Václav Klemm, 2009), a dále se zúčastnil projektu komentáře k soudnímu řádu správnímu (Leges, 2014). Kromě toho se věnuje právní teorii a právní filosofii, zejména problematice právní interpretace, právní hermeneutiky a právní argumentace. Z publikačních výstupů lze jmenovat zejm. monografii Teorie a realita právní interpretace (2011), či spoluautor-ství řady kolektivních monogtafií, např. Proměny hermeneutického myšlení (CDK, 2012), Aktuální otázky metodologie právního myšlení (Leges, 2014) či Právní teorie (Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013). JUDr. Jana Jurtiíková, Ph.D. je odbornou asistentkou na katedře správní vědy a správního práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Od roku 2007 zde vykonává funkci proděkanky. Je členkou výkladové komise ministerstva zemědělství a v letech 2006-2009 taktéž rozkladové komise Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Dlouhodobě působí jako lektor akreditovaného vzdělávání úředníků a jako lektor České advokátní komory. Ve své odborné a pedagogické činnosti se věnuje především ptoblematice správního řízení a cizineckému právu. Je autorkou či spoluautorkou řady skript a odborných publikací vydaných jak v tuzemsku, tak i zahraničí. JUDr. Stanislav Kadečlca, Ph.D. (* 1975) je absolventem Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Je Členem České společnosti pro evropské VIII a srovnávací právo, European Group for Public Administration (of the International Institute of Administtative Sciences) a od roku 2015 též v rámci Rady Evropy působící Group of Independent Experts on the European Charter of Local Self-Govemment. Dlouhodobě vykonává právní praxi zaměřenou na oblast správního práva jako advokát a souběžně působí jako odborný asistent katedry správní vědy a správního práva Právnické fakulty Masarykovy univetzity. Je mj. členem Legislativní tady vlády, rozkladové komise České národní banky a rozkladové komise Ministerstva spravedlnosti. Je autorem jedné monografie [Právo obcí a krajů v České republice (C. H. Beck, 2003)] a jednoho komentáře [Zákon o místních poplatcích a předpisy související (C. H. Beck, 2005)], vedoucím autotského kolektivu výkladové publikace Sptávní řád (ASPI, 2006), spoluautorem řady vysokoškolských učebnic správního práva [např. Správní právo procesní (Aleš Čeněk, 2008, 2012)] a spoluautorem několika praktických přítuček/ rukovětí pro orgány územní samosprávy, jakož i hlavním editorem řady recenzovaných konferenčních sborníků. Dále je autorem či spoluautorem více než pěti desítek článků v českých a slovenských odborných periodicích či recenzovaných sbornících a několika recenzí, své stati publikoval ovšem též v zahraniční. JUDr. Alena Kliková, Ph.D. (* 1974) v roce absolvovala Právnickou fakultu Masatykovy univetzity, kde získala titul JUDr. a Ph.D. v obotu správní právo. Od roku 2002 vykonává advokácii. Od roku 2008 je členkou pracovní komise pro správní právo Legislativní rady vlády. Od roku 2007 je členkou výkladové komise pro vodní zákon při Ministerstvu zemědělství. Od roku 2012 působí v rozkladové komisi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. V současné době působí jako odborná asistentka na katedře správní vědy a správního práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Kromě toho je dlouholetou lektorkou v oblasti akreditovaného vzdělávání úředníků územních samosprávných celků se specializací na správní právo, stavební právo a vodní právo. Je mj. spoluautorkou publikace Meritum - Správní řád (Wolters Kluwer, 2006), vedoucí autotského kolektivu dtuhého vydání (2016), je spoluautorkou řady učebnic z oblasti zvláštní části správního práva (konkrétně se zaměřením na stavební a vodní právo). K naznačeným oblastem publikuje i v odborných časopisech a vystupuje na domácích a zahraničních konferencích a seminářích. Prof. Dr. Polonca KovaČ, Ph.D. (* 1971) působí na Fakultě veřejné správy Univerzity v Lublani jako výzkumná pracovnice a vyučující v oblasti správního práva, a to od roku 2003. Dříve působila v územne-správní jednotce Kranj, na Ministerstvu vnitra a Ministerstvu veřejné správy. Je součástí výzkumného programu zaměřujícího se na efektivnost veřejné správy ve Slovinsku a Evropské unie podporované slovinskou agenturou pro výzkum a rozvoj. Je (spolu) autorko u řady mnoha vědeckých článků, příspěvků O autorech a monografií (European Administrativě Space (NISPAcee, 2017), Public Administration Reforms in New Eastern EU MS (FA UL & MRU, 2016), Governance Models and Practices in CEE (NISPAcee, 2016), Inspection Supervision (Oťficial Gazette ofRS, 2016), Alternatíve Dišpute Resolution in the EU administrativě law (Springer, 2014), Procedural Dilemmas on Use of APA (Official Gazette of RS, 2012, 2015). Dlouhodobě působí v rámci EGPA Permanent Study Group on Law and Public Administration a dále působí v rámci WB, OECD, SIGMA and ReSPA. V roce 2016 byla zvolena členem NISPAcee Steering Committee. Mgr. Bc. Alžbeta Králová (* 1988) absolvovala Fakultu sociálních studií (obory mezinárodní vztahy a evropská studia) a Právnickou fakultu Masarykovy univerzity kde pokračuje v doktorském studijním programu v oboru správní právo aprávo životního prostředí. Od roku 2013 působí rovněž jako poradkyně oddělení analytiky a srovnávacího práva na Nejvyšším soudu. Ve svém výzkumu se zaměřuje především na problematiku cizineckého práva. K této oblasti publikuje a vystupuje na domácích i zahraničních konferencích. Je také mj. spoluautorkou publikací Správní právo procesní: v příkladech a otázkách (Masarykova univerzita, 2015) a Správní právo -Zvláštní část: v příkladech a otázkách (Masarykova univerzita, 2017). Doc. JUDr. Pavel Mates, CSc. (* 1947), absolvent Právnické fakulty Karlovy univerzity, v letech 1972-1993 působil na Právnické fakultě dnešní Masarykovy univerzity. V roce 1992 byl jmenován soudcem Ústavního soudu ČSFR a v této funkci setrval až do zániku federace. V dalších letech působil na Policejní akademii a Vysoké škole ekonomické. V současnosti přednáší na Vysoké škole finanční a správní v Praze, a to na katedře veřejné správy a Fakultě sociálně ekonomické Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ustí nad Labem na katedře práva a politologie. Zastává funkci místopředsedy pracovní komísejiro správní právo c. 2 Legislativní rady vlády, je členem zkušební komise České advokátní komory a působí jako předseda a člen v rozkladových komisích několika ústředních správních úřadů. Jako autor či spoluautor publikoval na deset monografií a jiných odborných prací a více než 200 článků v domácích i zahraničních periodikách. Za poslední období jde o monografie Správní uvážení (Aleš Čeněk, 2013), Odpovědnost státu za výkon veřejné moci (Leges, 2014) a Rádné opravné prostředky ve správním řízení podle správního řádu a stavebního zákona (Leges, 2015) a učebnici Základy správního práva trestního (C. H. Beck, 2015). Dr. Magdalena Michalak, Ph.D. (* 1984) je odbornou asistentkou na katedře správního práva a správního řízení Právnické fakulty Univerzity ve Štětině. Je absolventkou Fakulty správy a práva Univerzity v Lodži a Fakulty práva, ekonomie a sociální věd Univerzity Francois Rabelaise vToures. X O autorech Je rovněž absolventkou postgtaduálního studia srovnávacího práva na Univerzitě Roberta Schumana ve Štrasburku, Je (spolu)autorkou řadu článků, monografií a učebnic. Je jedním ze stálých autorů Wolters Kluwer Online Legal Service for Professionals - Lex. Od roku 2014 působí na Právnické fakultě Univerzity vc Stetíne jako koordinátorka pro zahraniční vztahy včetně programu Erasmus+. JUDr. Miroslav Moček, MPA (* 1960) absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy, kde získal titul JUDr.; na Právnické fakultě Masarykovy univerzity absolvoval dvouletý studijní program a získal titul MPA. Praktickým výkonem veřejné správy se zabývá od roku 1991. V letech 1991-2001 na Okresním úřadu v Chrudimi (postupně na pozicích právník, vedoucí právního oddělení, vedoucí kanceláře přednosty a zástupce přednosty). Od roku 2001 působí na Krajském úřadu Pardubického kraje jako vedoucí odboru organizačního a právního, od roku 2007 je zástupcem ředitele Krajského úřadu Pardubického kraje. Dlouhodobě působil a působí v odborných orgánech Asociace krajů ČR. Je dlouholetým lektorem v oblasti akreditovaného vzdělávání úředníků územních samosprávných celků. Příležitostně vystupuje na konferencích a seminářích a publikuje v konferenčních sbornících nebo v odborném tisku. Dr. Przemystaw Ostojski, PK.D. (* 1985) působí jako výzkumný pracovník na Vysoké škole managementu a bankovnictví v Poznani. Od roku 2013 je asistentem soudce Vojvodského správního soudu v Poznani a od roku 2014 členem Okr^gowe Izby Radców Prawnych (Komora právních zástupců) v Poznani. Věnuje se dlouhodobě tématu správní exekuce, ve kterém je i publikačně činný, dále je autorem řady příspěvků v oblasti správního práva procesního, řízení před správními soudy a daňovém právu. Dr hab. (D.Litt.) Wojciech Piatek (* 1983) působí na Právnické fakultě Univerzity Adama Mickiewicze v Poznani. Od roku 2015 působí j ako poradce na Nejvyšším správním soudě ve Varšavě. Ve své výzkumné práci se zabývá převážně otázkami správního řízení a řízení před správními soudy. Je (spolu)autorem monografií věnujících se kasačnímu principu v řízení před správními soudy (2011), prostředkům ochrany v řízení před správními soudy (2013) a problematice res iudicata v řízení před sptávními soudy (2015). Prof. JUDr. Petr Průcha, CSc. (* 1949) vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně (dnešní Masarykova univerzita). Na stejné fakultě od ukončení studia v r. 1976 až do r. 2003 vyučoval správní právo, od roku 1990 zastával pozici vedoucího katedry. Od závěru devadesátých let do r. 2003 byl také Členem Legislativní rady vlády. Od července 2003 je soudcem NejvyŠšího správního soudu a zastává O autorech funkci předsedy senátu. Dodnes rovněž ještě působí na právnické fakultě na částečný úvazek. Je členem její vědecké rady, a stejně tak je i Členem vědecké rady Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity. Je členem redakčních rad několika odborných časopisů, a je také autorem řady odborných publikací z oblasti správního práva, a to jak časopiseckých, tak monografických. JUDr. Ing. Josef Stasa, CSc. (* 1954) je absolventem Fakulty obchodní Vysoké školy ekonomické v Praze a Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Učitelem Právnické fakulty Univerzity Karlovy je od r. 1980. Je členem Legislativní rady vlády a členem zvláštních komisí pro projednávání rozkladů na několika ústředních správních úřadech. Působí ve vedení České společnosti pro stavební právo. Ve své vědecké a odborné činnosti se věnuje zejména otázkám forem správní činnosti a správních postupů, ze zvláštní části veřejnému stavebnímu právu a žřvnosrenskému právu, resp. veřejnoprávní úpravě podnikání, jakož i právní úpravě vysokého školství. Je hlavním autorem Beckova komentáře k živnostenskému zákonu a spoluautorem Beckova právnického slovníku. Prof. dr hab. Jerzy Supernat (* 1951) působí na Vratislavské univerzitě a je činný v rámci ReNEUAL {the Research Network on EU Administrativě Law). Zabývá se veřejnou správou a správním právem zejména z hlediska komparačního a je v této oblasti i publikačně aktivní. Je aurorem řady publikací, ze kterých lze zmínit kupříkladu Administracja Í prawo admi-nistracyjne, Slownik polsko-angielski (Kolónia Limited, 2011), Administracja Unii Europejskiej. Zagadnienia wybrane (Kolónia Limited, 2013) and Good Governance and Public Administration, in: R. Grzeszczak (ed.), Challenges of Good Governance in the European Union (Nomos, 2016). Mgf. Tomáš Svoboda (* 198 5) absolvoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, kde je v současnosti interním doktorandem na katedře správní vědy a správního práva. Dříve působil v advokácii. Mimo Širší oblasti správního práva se odborně zajímá zejména o problematiku odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci a kohezní politiky Evropské unie. Doc. Mgr. Ján Škrobák, PhD. (* 1981) absolvoval magisterské Štúdium na Právnické fakultě Univerzite Komenského v Bratislave. V roku 2009 obhájil dizertačnú prácu a získal titul PhD. v odbore správne právo. V roku 2015 sa habilitoval v odbore správne právo a získai titul docent. V rokoch 2005 až 2015 pôsobil aj v advokácii. Od roku 2015 je prodekanom Univerzity Komenského v Bratislave, Právnickej fakulty a členom vedeckej rady tejto fakulty. Od roku 2015 pôsobí ako člen Medzi rezortnej XII O autorech terminologickej komisie Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky a od roku 2016 ako člen rozkladovej komisie Úradu pre verejné obstarávanie Slovenskej republiky. Podieľa sa na pedagogickom procese v bakalárskej a magisterskej forme štúdia, vrátane praktických foriem výučby. Aktívne sa podieľa na riešení viacerých grantových úloh a spoluorganizoval niekolko vedeckých konferencií. Je autorom vedeckej monografie venovanej prieskumu neprávoplatných rozhodnutí vydaných v správnom konaní, ako aj viacerých vedeckých a odborných Článkov a spoluautorom viacerých učebníc správneho práva. V rokoch 2013-2015 bol šéfredaktorom odborného internetového časopisu Projustice. JUDr. Vít Šťastný (*1980) absolvoval Právnickou fakultu Západočeské univerzity v Plzni. Je dlouholetým zaměstnancem odboru legislativy a koordinace predpisu Ministerstva vnitra (od r. 2004 oddělení vnější legislatívy, od r. 2006 oddělení civilně-správní legislatívy, od r. 2007 vedoucí tohoto oddělení, od r. 2015 vykonává funkci ředitele odboru legislativy a koordinace predpisu). Vedle toho působí jako člen pracovní komise Legislativní rady vlády pro správní právo, místopředseda poradního sboru ministra vnitra ke správnímu řadu a Člen poradního sboru náměstka ministra vnitra pro státní službu k zákonu o státní službě; je členem rozkladových komisí Ministerstva vnitra a Národního bezpečnostního úřadu. Je jedním ze spoluautorů komentáře k Ústavě České republiky, komentáře k zákonu o úřednících územních samosprávných celků a autorem odborných článků z oblasti ústavního a správního práva. Doc. JUDr. Juraj Vačok, PhD. je docentom na Katedre správneho a environmentálneho práva Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Vtoku 2006 ukončil na tejto fakulte magistetské štúdium v odbore právo a v roku 2009 doktorandské studium v odbore správne právo. Téma jeho dizertačnej ptáče bola Správne súdnictvo. V roku 2010 obhájil rigoróznu prácu na tému Účastníci správneho konania. V roku 2015 mu bol udelený vedecko-pedagogícký titul docent. Vo svojej výskumnej činnosti sa venuje najmä správnemu konaniu a správnemu súdnictvu. Je autorom viacerých vedeckých článkov. Je spoluautorom štyroch vysokoškolských učebníc a jedného komentára. Od roku 2006 pôsobil ako advokátsky kon-cipient v advokátskej kancelárií. XIII Prostředky ochrany subjektivních práv ve veřejné správě — jejich systém a efektivnost doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. a kol. CHBECK Obsah O autorech.........................................................V Seznam použitých zkratek.......................................XIX Úvodem............................................................ 1 1. díl Veřejná správa a subjektivní práva (správní činnost a ochrana subjektivních práv)...................7 Veřejná správa jako Činnost....................................... 9 Subjektivní práva ve veřejné správě, jejich ochrana a role správního řádu v ní.........,............................18 Zneužití subjektivních práv......................................25 Role správního práva procesního coby prostředku ochrany subjektivních práv (nejen z polské perspektivy)..................30 2. díl Systém ochrany subjektivních práv ve veřejné správě........41 I. Evropské aspekty ochrany subjektivních práv...................43 Evropeizace ochrany subjektivních práv ve veřejné správě...............................................45 Správní řád Evropské unie jako nástroj ochrany subjektivních práv a správní rozhodnutí v návrhu správního řádu Evropské unie ReNEUAL a v usnesení Evropského parlamentu o otevřené, účinné a nezávislé správě Evropské unie.............62 Ochrana subjektivních práv ve správním právu Evropské unie.....68 Procesní zámky ochrany subjektivních práv v evropském správním právu s důrazem na právo být slyšen..................82 II. Obecné prostředky ochrany subjektivních práv.................89 Principy dobré správy a základní zásady činnosti správních orgánů (nejen) jako nástroj ochrany subjektivních práv..........91 K. obecným prostředkům ochrany subjektivních práv............104 Veřejný ochránce práv jako nástroj ochrany subjektivních práv....................................110 XV Obsah III. Specifické prostředky ochrany subjektivních práv............115 Ochrana subjektivních práv ve správním řízení, zejména při dokazování................................................117 Správní rozhodnutí jako nástroj ochrany subjektivních práv......125 Odůvodnění správního rozhodnutí jako součást systému prostředků ochrany subjektivních práv.........................134 Ochrana subjektivních práv a opravné prostředky ve správním řízení............................................140 Efektivnost působení řádných opravných prostředků jako nástroje ochrany subjektivních práv.......................144 Odvolání......................................................152 RozUad.......................................................163 Mimořádné opravné a dozorčí prostředky.......................180 Porovnávací pohľad na ochranu subjektívnych práv v správnom konaní v SK. a v ČR...............................186 Množstvo opravných prostriedkov a ochrana subjektívnych práv............................................199 Odpovědnost za škodu jako prostředek ochrany subjektivních práv............................................206 Vady správního rozhodnutí z pohledu prostředků ochrany subjektivních práv............................................217 Nicotnost rozhodnutí z pohledu ochrany subjektivních práv.....225 Ochrana subjektivních ptáv při vydávání tzv. jiných úkonů.............................................234 Ochrana subjektivních práv v procesních postupech týkajících se závazných stanovisek.............................241 Charakteristika závazných podkladů pro vydání rozhodnutí a možnost ochrany subjektivních práv účastníků...............250 Veřejnoprávní smlouvy a ochrana subjektivních práv..................................253 Opatření obecné povahy a ochrana subjektivních práv...........260 Ochrana subjektivních práv při faktických úkonech..............274 Ochrana subjektivních práv proti normativním správním aktům..............................................290 Opatření na ochranu subjektivních práv jednotlivce v případě jejich porušení tvorbou správního práva - polský pohled.............,................................302 IV. Odvětvové prostředky ochrany subjektivních práv............311 Ochrana subjektivních práv v cizinecké a azylové agendě.........313 Ochrana subjektivních práv v samosprávě.......................326 Ochrana subjektivních práv ve správním trestání v kontextu nové právní úpravy...........................................340 Rádné opravné prostředky ve správním právu trestním...........346 Ochrana subjektivních práv ve veřejné službě....................354 Obsah Ochrana subjektivních práv v řízení ve věcech služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů.....................357 3. díl Pohledy na ochranu subjektivních práv ve veřejné správě............................................367 Zamyslení nad ochranou subjektivních práv ve veřejné správě pohledem správního orgánu druhého stupně...................369 Ochrana subjektivních práv ve veřejné správě pohledem Veřejného ochránce práv......................................378 Ochrana subjektivních práv ve veřejné správě pohledem správního soudnictví...............................382 Význam a smysl správního soudnictví ve vztahu k veřej n é správě.....................................391 Ochrana práv ve veřejné správě pohledem ústavního soudnictví...............................401 Ochrana subjektívnych práv v rámci „iných" procesov a foriem činnosti orgánov verejnej mocí v konaní pred Ústavným súdom Slovenskej republiky........................408 Alternativní řešení sporů ve správním právu - významný krok vpřed pro větší spokojenost občanů, nebo trojský kůň pro právní stát?...............................................419 Závěr.............................................................427 Použitá literatura.................................................432 Věcný rejstřík.....................................................441 XVI XVII Publikace se zaměřuje na problematiku subjektivních práv a požadavku jejich ochrany ve sféře veřejné správy, a to z hlediska systémového a s ohledem na jejich efektivnost. Přibližuje podstatu veřejné správy, která je spojena s ovlivňováním subjektivních práv v souvislosti s luznými formami jejího uplatňování. Kapitoly monografie se zaměřují na jednotlivé prostředky ochrany subjektivních práv, které ve veřejné správě \ze naLézt, přičemž ty jsou hodnoceny nejenom 2 hlediska právní úpravy samotné, ale také z hlediska jejich uplatnení v reálné praxi, čímž publikace nastavuje pomyslné zrcadlo a dává doporučení de lege ferenda. Důraz je přitom kladen na systémové pojetí, kdy se práce snaží přiblížit, kromě prostředků tradičních, i prostředky nové, spojené s recentním vývojem veřejné správy a s jejím možným budoucím působením. Publikace není určena jen teoretikům, alej zaměřena i pro právní praxi, 9788074006470