P H I L - A N T H R O P I K A    4. číslo, 4. ročník 2014/2015


Obsah:

Úvodní slovo

1. UMĚNÍ

2. ČLOVĚK A PŘÍRODA

3. FILOSOFIE, ANTROPOLOGIE

Před koncem července 2015 a světa (zamyšlení) Tomáš Ulrich
Místo filosofie v díle Hanse Urse von Balthasara. K 110. výročí jeho narození. (studie) Tomáš Ulrich

4. VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ

                       
Autoři článků

POZVÁNKY na lidumilné a dobrodějné akce

Pokud budete chtít použít zde publikovaný text pro další šíření, zejména v jiném textu, prosíme o dodržování citačních standardů!

Úvodní slovo

Vážení návštěvníci a čtenáři.

Jak už se stalo tradicí, nové číslo Phil-anthropik je skromné. Děkuji za trpělivou četbu a případné vzkazy v komentáři.

tu

1. UMĚNÍ

2. ČLOVĚK A PŘÍRODA

3. FILOSOFIE, ANTROPOLOGIE

Před koncem července 2015 a světa (zamyšlení) Tomáš Ulrich

Kromě stálé hrozby ekologické apokalypsy a dlouhodobějšího ohrožení ze strany Ruska a s tím spojené hrozby vyhrocení války na Ukrajině ve světovou válku můžeme napjatě čekat, jak dopadne Evropská unie po odchodu Řecka z eurozóny, zda si Evropa dobře poradí s povodní uprchlíků a jak budou pokračovat úspěchy ISu.

Bohužel světu vládne ignorantství, lidé jsou velmi náchylní nestarat se o to, co je důležité, zajímá je nejvíc spokojenost vlastního panděra a podbřišku. A proto ani na tomto bojišti mnohdy nevítězí. Chvilkově uspokojený chtíč totiž nepřestane být chtíčem, ale stále chce. Kdybych vložil všechen čas a náruživost věnovanou svému chtíči do sebekultivace, sebevzdělávání, práci pro veřejné blaho, byl bych génius a světec.

Na druhou stranu musím zmínit, že lidé se utíkají ke svému chtíči také proto, že je to něco konkrétního, snadno uchopitelného a dosažitelného. Život je totiž strašně komplikovaný, nelze se v něm snadno (vůbec-li) vyznat. Je někdo ze čtenářů tohoto zamyšlení schopen orientovat se v situaci na Ukrajině a mít jasno, na čí straně je pravda, čí jednání je správné, jak by to mělo dopadnout, aby bylo dobře, dobře v objektivním měřítku? Mohu znát jasnou odpověď na otázky, zda Řecko zasluhuje vyloučení a bankrot, protože nevrací půjčené peníze a to se přece nedělá, nebo se Německo a další velké státy EU chovají novokolonialisticky? Kdyby nebylo terorismu posvěceného vládami i zákony, a sním spojených dokonce genocid, ať už se člověk podívá nalevo nebo napravo (Rusko, USA apod.), vznikl by IS a měl by takový úspěch?

Podobně zamotané je to s uprchlíky. Osobně jsem pro přijímání politických uprchlíků, ale musí se naučit žít v naší kultuře. Během komunistické totality mnoho emigrantů z ČR neodcházelo čistě kvůli politickému útlaku, byli to ekonomičtí emigranti. Ale byli to stále Evropané. Dnes je běžné pracovat a žít téměř kdekoli v EU. Mohou ekonomičtí uprchlíci z Afriky a z Blízkého východu přinést něco dobrého? Nemyslím, že bychom se měli cítit nějak povinováni přijímat je. Uznávám, v minulosti byly křivdy spáchané Evropou na Africe, ale nelze se donekonečna vracet zpět, občas je potřeba omluvit se a udělat tlustou čáru, jinak bychom se nikam nedostali.

To však neznamená zapomínat. Někdy mám silný pocit, že lidská civilizace stojí na hrozných zvěrstvech. Prosím, stávejme se méně ignorantští a více se ohlížejme.



Místo filosofie v díle Hanse Urse von Balthasara. K 110. výročí jeho narození. (studie) Tomáš Ulrich

Nyní můžete částečně poznat, čím se zabývám v disertační práci. Balthasar by v srpnu oslavil 110 let od svého narození. Byl velkým teologem a metafyzikem druhé poloviny 20. století.
Místo filosofie v díle Hanse Urse von Balthasara.




4. VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ

Autoři článků


POZVÁNKY na lidumilné a dobrodějné akce




© 2009-now Tomáš Ulrich | Online: | Visits: ;