Moje bakalářská práce

ÚVOD

Tato bakalářská práce se zabývá slovními úlohami o trojúhelnících a klade si za cíl vytvořit studijní materiály na toto téma. Materiály budou sloužit pro žáky a studenty z majoritní společnosti, ale i pro žáky a studenty se sluchovým postižením. Díky nově vzniklé sbírce úloh si žáci a studenti budou moci uvědomit stav svých dovedností a následně tyto poznatky využít ke svému zlepšení. Bakalářská práce tedy bude obsahovat sbírku úloh v českém jazyce doplněnou o překlad do českého znakového jazyka pro neslyšící žáky a studenty. Téma bakalářské práce jsem si vybral proto, že jsem sám neslyšící a mám osobní zkušenost s tím, jak neslyšící lidé od útlého věku získávají přehled o dění ve svém okolí. Využívají k tomu takové prostředky, které jsou jejich smyslům dostupné, tj. které mohou vnímat. Orientují se tedy převážně na vizuální vnímání a komunikaci prostřednictvím českého znakového jazyka jako vizuálního systému komunikace. Český znakový jazyk tedy zaujímá postavení prvního, mateřského, jazyka a čeština se tak stává až druhým, tedy prvním cizím jazykem. Stejně tak jako velká část cizinců má potíže si získáváním informací z psaného českého textu, tak i velká část neslyšících lidí má potíže s porozuměním psaným textům. Povinné školní vzdělávání jsem zakončil na speciální škole pro sluchově postižené a i středoškolské vzdělání jsem získal na škole pro sluchově postižené studenty. Během mé školní docházky jsem si všímal toho, že moji spolužáci často nerozuměli výkladu učitele matematiky. Pokud jsem rozuměl, snažil jsem se jim informace předat z pohledu neslyšícího a v českém znakovém jazyce. Pedagogové si toho byli vědomi a později se na mě cíleně obraceli s prosbou, abych spolužákům něco vysvětlil nebo přeložil. Už tenkrát jsem si uvědomoval, že opravdu chybí materiály, které by byly přímo v českém znakovém jazyce a které by mohli žáci a studenti i jejich pedagogové používat. Původně jsem zamýšlel téma bakalářské práce pojmout šířeji, ale po konzultaci s vedoucí práce jsem ho zúžil. Hlavním cílem bakalářské práce je vytvořit studijní materiály v českém znakovém jazyce, které by mohli používat jak žáci a studenti se sluchovým postižením, tak i jejich pedagogové. Materiály dále mohou složit tlumočníkům a studentům českého znakového jazyka. Bakalářská práce bude členěna do tří kapitol. První kapitola se bude stručně zabývat problematikou osob se sluchovým postižením a jejich komunikačními systémy. Zajímat mě budou faktory, které ovlivňují výběr konkrétního komunikačního systému. Blíže se podívám na vztah osob se sluchovým postižením k českému jazyku a českému znakovému jazyku. Zdůrazním důležitou roli českého znakového jazyka. Protože se v této práci zabývám slovními úlohami, podám jejich definici a uvedu stručně fáze jejich řešení. Dále tato kapitola bude obsahovat poznatky o jazykových problémech v češtině prelingválně neslyšících lidí, jejichž mateřským jazykem je český znakový jazyk, a bude v ní zmíněno, jak tyto problémy mohou mít vliv na úspěšné vyřešení slovní úlohy. Druhá kapitola bude zaměřena na rámcový vzdělávací program a očekávané výstupy. Ve třetí kapitole se budu zabývat trojúhelníkem, jak je definovaný, a teorií. V následující podkapitole se zaměřím na slovní úlohy. Ty budou přeložené do českého znakového jazyka a stejně tak bude přeloženo i jejich řešení. Domnívám se, že vznik takového materiálu plně koresponduje s inkluzivní politikou našeho státu v posledních letech, a též i studijní výsledky žáků a studentů se sluchovým postižením ukazují na nutnost a důležitost tvorby edukačních materiálů v českém znakovém jazyce. Díky dostupnosti moderních technologií, jak ve školním prostředí, tak v životě mimo školu, bude možné nově vzniklý materiál běžně používat.