7 Cmo 137/2017-341 U s n e s e n í Vrchní soud v Olomouci rozhodl v senátě složeném z předsedkyně senátu JUDr. Jany Maiové a soudkyň JUDr. Magdaleny Vinklerové a JUDr. Lenky Kypré ve věci žalobce LIDO TAXI RADIO, spol. s r.o., sídlem 602 00 Brno, Starobrněnská 284/17, IČO 13690477, zastoupeného Mgr. Markem Hejdukem, advokátem v Praze 2, Jugoslávská 620/29, PSČ 120 00, za účasti vedlejšího účastníka na straně žalobce Statutární město Brno, sídlem 601 67 Brno, Dominikánské nám. 1, IČO 44992785, zastoupeného JUDr. Milanem Švejdou, Ph.D., advokátem v Brně, Dřevařská 855/12, PSČ 602 00, proti žalovanému UBER B.V., sídlem 1017 Hl, Amsterdam, Vijzelstraat 68, Nizozemské království, zapsanému u Obchodní komory v Amsterdamu pod F. č. 56317441, zastoupenému JUDr. Karlem Muzikářem, LL.M. (C.J.), advokátem v Praze 1, Křižovnické nám. 193/2, PSČ 110 00, o nařízení předběžného opatření, k odvolání žalovaného proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 7. 4. 2017, č. j. 18 Nc 9/2017-46, t a k t o: Usnesení soudu prvního stupně se z r u š u j e a věc se v r a c í tomuto soudu k dalšímu řízení. O d ů v o d n ě n í : Soud prvního stupně v záhlaví označeným usnesením nařídil předběžné opatření, kterým žalovanému uložil povinnost zdržet se provozování taxislužby na pokračování -2- 7 Cmo 137/2017 území Statutárního města Brna pomocí osob, které neprokázaly znalosti místopisu, znalosti právních předpisů upravujících taxislužbu a ochranu spotřebitele a znalosti obsluhy taxametru řidiči taxislužby, ve smyslu obecně závazné vyhlášky Statutárního města Brna č. 28/2005, o stanovení podmínky provozování taxislužby na území města Brna (výrok I.); povinnost zdržet se zprostředkování taxislužby na území Statutárního města Brna osobám, které neprokázaly znalosti místopisu, znalosti právních předpisů upravujících taxislužbu a ochranu spotřebitele a znalosti obsluhy taxametru řidiči taxislužby ve smyslu obecně závazné vyhlášky Statutárního města Brna č. 28/2005, o stanovení podmínky provozování taxislužby na území města Brna, nebo ji provádějí pomocí osob, které neprokázaly znalosti místopisu, znalosti právních předpisů upravujících taxislužbu a ochranu spotřebitele a znalosti obsluhy taxametru řidiči taxislužby ve smyslu obecně závazné vyhlášky Statutárního města Brna č. 28/2005, o stanovení podmínky provozování taxislužby na území města Brna (výrok II.); povinnost zdržet se provozování taxislužby na území Statutárního města Brna pomocí vozidel, která nejsou vybavena taxametrem s nastavením pořadí cen jízdného ve smyslu nařízení Statutárního města Brna č. 1/2017, o maximálních cenách taxislužby na území Statutárního města Brna (výrok III.); povinnost zdržet se zprostředkování taxislužby na území Statutárního města Brna osobám, které poskytují přepravu cestujících vozidly, která nejsou vybavena taxametrem s nastavením pořadí cen jízdného ve smyslu nařízení Statutárního města Brna č. 1/2017, o maximálních cenách taxislužby na území Statutárního města Brna (výrok IV.); povinnost zdržet se provozování taxislužby na území Statutárního města Brna způsobem, který nesplňuje podmínky pro užívání stanovišť taxislužby ve smyslu obecně závazné vyhlášky Statutárního města Brna č. 15/2011, o stanovištích taxislužby, kterou se stanovují podmínky užívání stanoviště a Provozní řád stanovišť taxislužby na území města Brna (výrok V.); povinnost zdržet se zprostředkovávání taxislužby na území Statutárního města Brna osobám, které nesplňují podmínky pro užívání stanovišť taxislužby ve smyslu obecně závazné vyhlášky Statutárního města Brna č. 15/2011, o stanovištích taxislužby, kterou se stanovují podmínky užívání stanoviště a Provozní řád stanovišť taxislužby na území města Brna (výrok VI.) a žalobci uložil, aby nejpozději do 30 dnů od doručení usnesení podal na příslušný soud návrh na zahájení řízení ve věci samé, týkající se skutečností uváděných v návrhu na nařízení předběžného opatření (výrok VII.). V odůvodnění usnesení soud prvního stupně uvedl, že žalobcem navrhované předběžné opatření splňuje formální zákonné náležitosti, žalobce prokázal potřebu zatímní úpravy poměrů účastníků, včetně naléhavosti nařízení předběžného opatření a rovněž ostatní skutečnosti předloženými listinami osvědčil. Soud návrhu na nařízení předběžného opatření zcela vyhověl a z toho důvodu usnesení neobsahuje podrobnější odůvodnění (§ 169 odst. 2 o.s.ř.). Konstatoval, že žalobci uložil podat ve věci samé žalobu a že o náhradě nákladů řízení bude rozhodnuto až v konečném rozhodnutí ve věci samé (§ 145 o.s.ř.). Proti tomuto usnesení podal žalovaný včas odvolání, v němž mimo jiné namítl, že napadené usnesení je nezákonné a zejména nepřezkoumatelné pro absenci odůvodnění, neboť z něj nelze zjistit, na základě jakých důkazů a úvah shledal soud prvního stupně podmínky pro nařízení předběžného opatření za splněné, které pokračování -3- 7 Cmo 137/2017 skutečnosti vzal za osvědčené a které důkazy při prokazování splnění podmínek pro nařízení předběžného opatření zohlednil. Nad rámec námitky nepřezkoumatelnosti napadeného usnesení vznesl žalovaný námitku překážky litispendence, spočívající v běžícím soudním řízení proti žalovanému, vedenému u Městského soudu v Praze, a další námitky směřující již do předmětu řízení, tedy do věci samé, včetně námitek aplikace právních předpisů, zejména pak unijního práva. Odvolací soud projednal věc v rozsahu, v němž se žalovaný domáhal přezkoumání usnesení soudu prvního stupně, i řízení mu předcházející (§ 212, § 212a o.s.ř.), a bez nařízení jednání (§ 214 odst. 2 písm. c/ o.s.ř.) dospěl k závěru, že usnesení soudu prvního stupně je pro nedostatek důvodů nepřezkoumatelné. Z předloženého spisu je zřejmé, že žalobce se návrhem, doručeným soudu prvního stupně dne 31. 3. 2017, domáhal nařízení předběžného opatření, jak je uvedeno shora. V návrhu mimo jiné tvrdil, že jsou dány podmínky pro nařízení předběžného opatření, neboť žalobce má za prokázáno, že žalovaný, počínaje dnem 1. 2. 2017, na území Statutárního města Brna a v blízkém okolí, zprostředkovává a provozuje prostřednictvím služby UberPoP pomocí osobních automobilů přepravu osob, a to řidiči, kteří nesplňují podmínky stanovené zákonem a předpisy Statutárního města Brna. Odkázal na exekutorské zápisy (jejichž opisy jako přílohy učinil součástí návrhu), z nichž je zřejmé, že žalovaný zprostředkovává osobní přepravu, svojí činností naplňuje znaky zprostředkovatele, dispečinku, přičemž služby jím takto zprostředkované a poskytované jsou taxislužbami. Při své činnosti žalovaný zcela opomíjí všechny podmínky stanovené příslušnými právními předpisy, neboť svým jednáním umožňuje, aby jím zprostředkované služby byly poskytovány osobami, které přepravu provádí bez příslušného živnostenského oprávnění, vozidlem, jež není viditelně a čitelně označeno, není zapsáno v evidenci vozidel taxislužby, není vybaveno taxametrem a služby přepravy jsou tak prováděny způsobem, jež nesplňuje podmínky pro užívání stanovišť taxislužby ve smyslu závazné vyhlášky Statutárního města Brna. Žalobce dále uvedl, že žalovaný se dopouští nekalosoutěžního jednání, svým jednáním získává významnou soutěžní výhodu oproti ostatním soutěžitelům, přičemž není pochyb o tom, že porušování povinností při poskytování služby UberPoP není jednotlivým pochybením některých řidičů, ale jedná se o promyšlenou strategii, s níž žalovaný vstoupil na trh taxislužeb v Brně a z toho důvodu je žalobce přesvědčen o tom, že nelze upřít naléhavost jeho návrhu a tedy nezbytnost zatímní úpravy poměrů účastníků. Podáním, doručeným soudu prvního stupně dne 31. 3. 2017, vstoupilo do řízení, jako vedlejší účastník na straně žalobce, Statutární město Brno. Nad rámce tvrzení, obsažených již v návrhu žalobce, vedlejší účastník uvedl, že žalovanému po té, kdy mu představil svůj podnikatelský koncept poskytování přepravních služeb prostřednictvím mobilní aplikace Uber, jednoznačně sdělil, že za stávající právní úpravy zákona o silniční dopravě, nelze nabídku žalovaného akceptovat pro rozpornost s platnou legislativou a proto se i mediálně vyjádřil tak, že jednání žalovaného považuje nelegální. Ve shodě s žalobcem navrhl nařízení navrhovaného předběžného opatření. pokračování -4- 7 Cmo 137/2017 Soud prvního stupně poté rozhodl odvoláním napadeným usnesením. K odvolací námitce žalovaného, v níž žalovaný zpochybnil správnost postupu soudu prvního stupně, pokud soud upustil od odůvodnění předmětného usnesení, odvolací soud odkazuje na judikaturu Ústavního soudu, především nález Ústavního soudu IV. ÚS 1554/08 a III. ÚS 346/09, rovněž usnesení Ústavního soudu II. ÚS 2293/2015, v nichž Ústavní soud konstatoval, že absence povinnosti odůvodnit usnesení, kterým se zcela vyhovuje návrhu na vydání předběžného opatření, zasahuje do práva na spravedlivý proces pro povinného z tohoto předběžného opatření. Povinný se totiž z písemného vyhotovení usnesení nedozví více, než že soud má tvrzené skutečnosti za osvědčené. V takové situaci je pro něj velmi obtížné jednak pochopit, proč soud předběžné opatření vydal a dále i podat řádně odůvodněné odvolání, když z usnesení není zřejmé, jaká tvrzení má soud za osvědčená, čím jsou tato tvrzení osvědčena a proč považuje soud takové osvědčení za dostatečné. Tyto faktory přitom musí být v úvaze soudu přítomny. Pokud nejsou vysvětleny v odůvodnění, nelze vyloučit, že rozhodnutí je projevem libovůle. Rozhodnutí, z něhož není aspoň v základních rysech zřejmé, jakými úvahami byl soud při formulaci výroku veden, je podle ustálené judikatury Ústavního soudu třeba považovat za nepřezkoumatelné. Ústavní soud nepřisvědčil názoru uvedenému ve stanovisku Nejvyššího soudu, že předběžné opatření s absentujícím odůvodněním lze přezkoumat, protože důvody rozhodnutí vycházejí jen z návrhu a listin, které k němu navrhovatel připojil nebo které se jinak staly součástí spisu. Ve shora uvedených rozhodnutích dospěl Ústavní soud k závěru, od něhož odvolací soud nemá důvod se odchýlit, že ustanovení § 169 odst. 2 o.s.ř. je nutno vyložit v souladu s jeho smyslem a účelem. Smyslem zmíněného ustanovení je zbavit soud povinnosti odůvodnit rozhodnutí, které zřejmě nebude napadeno odvoláním, neboť s ním všichni účastníci souhlasí. Tento smysl však v případě usnesení, kterým se zcela vyhovuje návrhu na nařízení předběžného opatření, chybí. Postrádá racionalitu zbavit soud povinnosti odůvodnit rozhodnutí tam, kde se k návrhu, na jehož základě bylo rozhodnutí vydáno, účastník vůbec nemohl vyjádřit. Jinak řečeno, spojení „usnesení, kterým se zcela vyhovuje návrhu, jemuž nikdo neodporoval“ je třeba vykládat tak, že jde o usnesení, kterým se zcela vyhovuje návrhu, jemuž nikdo neodporoval, ačkoli mu reálně – chtěl-li by – odporovat mohl. V posuzovaném případě soud prvního stupně napadeným usnesením zcela vyhověl návrhu na nařízení předběžného opatření, aniž by své usnesení odůvodnil. Nazíráno optikou rozhodnutí Ústavního soudu, která jsou závazná pro všechny orgány i osoby, a to včetně nosných důvodů rozhodnutí (rovnej nález sp. zn. III. ÚS 495/05), je toto usnesení zcela nepřezkoumatelné a odvolací soud z tohoto důvodu napadené usnesení zrušil a věc vrátil soudu prvního stupně k dalšímu řízení, neboť pokud by takto neučinil, rozhodoval by fakticky namísto soudu prvního stupně (§ 219a odst. 1 písm. b/, odst. 2, § 221 odst. 1 písm. a/ o.s.ř.). pokračování -5- 7 Cmo 137/2017 Je třeba, aby soud prvního stupně ve svém novém rozhodnutí zcela jasně a přesně formuloval své myšlenkové pochody, které vyústí v závěr, zda v daném případě lze návrhu na nařízení předběžného opatření vyhovět, či nikoli; své úvahy a závěr řádně odůvodnil tak, aby jeho rozhodnutí bylo věcně přezkoumatelné. Pro úplnost odvolací soud dodává, že při novém rozhodování ve věci bude soud prvního stupně postupovat v souladu se zásadami, stanovenými pro rozhodování o návrhu na nařízení předběžného opatření v ustanovení § 75c o.s.ř. P o u č e n í : Proti tomuto usnesení n e n í dovolání přípustné. Olomouc 22. června 2017 Za správnost vyhotovení: JUDr. Jana Maiová v.r. Dana Langová předsedkyně senátu