NÁVRH MODELU ZPŮSOBU VZNIKU AUTISMU ZUZANA MASOPUSTOVÁ, LENKA LACINOVÁ Přestavby některých chromozómů byly objeveny jen u 5 % procent autistů, mezi něž nebyli zařazeni autisté se syndromem fragilního X (Sedláček & Havlovicová, 2004). Nejčastěji bývají u autismu nacházeny chromozomální abnormality v oblasti 15q11 ­ q13. 10 ­ 15 % lidí s autismem trpí kromě autismu ještě jinou, geneticky podmíněnou, poruchou ­ s autismem se pojí např. Angelmanův syndrom, syndrom fragilního X, Prader-Willi syndrom, tuberózní skleróza, Moebiův syndrom, Duchennova muskulární atrofie, Westův syndrom, Williamsův syndrom atd. Vzhledem k tomu, že se stále častěji objevují souvislosti mezi výskytem poruch autistického spektra (PAS) a poruchami metabolismu, domníváme se, že dědičná nemusí být přímo dispozice k PAS, ale spíše dispozice k metabolické poruše. U jednovaječných dvojčat je pravděpodobnost, že obě děti budou trpět některou z poruch autistického spektra 60 ­ 95 %, u dvojvaječných dvojčat je tato pravděpodobnost pouze 5 ­ 8 % (Yapko, 2003). Podle Carlsonové (2004) však obvykle platí, že mají-li obě dvojčata autismus, bývá jedno z dětí postiženo více a druhé méně (jedno dítě má například nízkofunkční a druhé středně- až vysokofunkční autismus). V příbuzenstvu prvního stupně je u coeliaků výskyt PAS 34,5 případů na 10 000, což je přibližně dvakrát více než v běžné populaci. Další metabolickou poruchou, která se s autismem může pojit, je fenylketonurie.Vznik autismu v důsledku neléčené fenylketonurie byl výzkumně doložen např. Freedmanem (cit. dle Trevarthen et. al., 1997). Již v šedesátých letech minulého století přišel F. C. Dohan (cit. dle Sun & Cade, 1999) s myšlenkou, že genetická porucha vedoucí ke špatnému vstřebávání mléčných bílkovin a lepku a nadbytek těchto složek ve stravě může být příčinou schizofrenie. Dnes se soudí, že podobná může být i příčina autismu. Bylo doloženo (cit. dle Sun & Cade, 1999), že autismus i schizofrenie jsou doprovázeny zvýšenou hladinou peptidů (bílkovin) v moči, které se v moči při správné funkci metabolismu vyskytovat nemají. Špatně fungující látková přeměna může vést k poškození mozku, které se projevuje poruchami v oblasti percepce, kognice a metakognice. Zplodiny dostávající se do těla vinou špatné látkové přeměny mohou ovlivňovat mozek a následně i chování. Spolu s peptidy se v moči autistů objevuje i abnormální množství ß-casomorfinu-7, což je látka, jež je běžnou součástí kravského mléka a zdravý organismus by ji měl rozložit na jednotlivé aminokyseliny. Metabolismus autistů ji ale vstřebává a přeměňuje na peptidové řetězce. To svědčí o špatné funkci střeva autistů a zřejmě i o absenci některého enzymu zajišťujícího vstřebávání mléčných bílkovin. Následkem této poruchy se ß-casomorfin-7 nerozloží na aminokyseliny, ale projde do krve a moči. Z krve pak může přes narušenou hemoencefalitickou bariéru přejít do mozku, kde aktivuje opioidové receptory a vyvolává poškození mozku. V souvislosti s autismem a poruchami metabolismu jsou poměrně často zmiňovány vlivy toxických a konzervačních látek v okolním prostředí, potravinách a vakcínách (v USA byla do konce devadesátých let 20. století součástí očkovací látky proti dětským nemocem sloučenina rtuti). Např. Shattock (2004) uvádí, že vlivem špatného fungování metabolismu nejsou lidé s autismem schopni z těla odbourávat škodlivé látky, a proto jsou ohroženi toxickými látkami z okolního prostředí i potravy v množství, které je jinak považováno za bezpečné. V šedesátých letech upozornili na percepční nedostatky autistů E. M. Ornitz a E. R. Ritvo (cit. dle Trevarthen et al., 1997). Hovořili o poškození v receptorech hmatu, sluchu a zraku. Novější výzkumy jim v otázce percepčních nedostatků autistů daly za pravdu. Namísto o poškození v oblasti receptorů se ale již díky lepší znalosti anatomie a funkcí mozku hovoří spíše o postižení na neuronální úrovni a o problémech s vnímáním důležitých podnětů z okolí v patřičné míře citlivosti. Pozdější výzkum Cappse a kol. (cit. dle Trevarthen et al., 1997) taktéž potvrdil, že lidé s autismem mají potíže i s rozeznáváním, interpretací a projevy emocí. Mají-li lidé s PAS narušené vnímání i porozumění, stává se pro ně jakákoli běžná situace značně nepřehlednou. Jsou- li tyto deficity navíc přítomny již od raného dětství, musí nutně následkem toho docházet i k narušení jejich vývoje a vztahů k lidem. Kognitivní deficit pravděpodobně přímo navazuje na nedostatky na úrovni percepce. Projevuje se například neporozuměním vztahům mezi věcmi a potažmo i mezi lidmi. Neschopnost rozumět vztahům mezi objekty může podle J. R. Tiltona a D. R. Ottingera (cit. dle Trevarthen et al., 1997) vést k nedostatkům v rozvoji sociálních dovedností. Podle těchto autorů si pak autistické děti vytvářejí vztahy k lidem obdobným způsobem jako vztahy k věcem. Na základě srovnání lidí s autismem s lidmi se smyslovým postižením dospěl Hobson (cit. dle Trevarthen et al., 1997) k názoru, že i emocionalita lidí s autismem, jejich stereotypní pohyby, problémy s komunikací a sociálními vztahy mají svůj původ v nedostatcích ve vnímání a chápání emocí. U dětí s těžkým smyslovým postižením a zejména pak u dětí vrozeně hluchoslepých se můžeme setkat s projevy velmi podobnými autismu. Tyto děti často produkují stereotypní a sebestimulující pohyby, jejich projev, vývoj i vztahy jsou následkem postižení zvláštní a pro okolí často hůře přijatelné. V jejich vývoji je jim odepřena možnost orientovat se v tvářích a hlasech druhých lidí, napodobovat je a získávat od nich dostatečnou zpětnou vazbu. Vlivem toho se jejich emocionalita a sociální vztahy vyvíjí odlišně. Předpokládáme, že vývoj sociálních vztahů u lidí s autismem je narušen z obdobných příčin. Na podobnost autismu a citové deprivace upozorňoval už B. Bettelheim (cit. dle Trevarthen et al., 1997). Všiml si podobnosti mezi autismem a projevy extrémně zanedbávaných či týraných dětí. Zatímco jsou takovéto projevy u zanedbávaných a týraných dětí důsledkem skutečné absence kvalitních citových vztahů, u autistických dětí by mohly být tytéž projevy následkem absence domnělé, vzniklé narušenou schopností existující citové vztahy dostatečně vnímat a rozumět jim. V souvislosti s autismem hovoříme o tzv. triádě postižení. Triádou rozumíme omezení schopností v oblasti sociální interakce, komunikace a imaginace. Víme, že ,,malé děti vychovávané v prostředí, které by se dalo nazvat `hloupým', tj. v podmínkách nedostatečné stimulace, chudoby, nepřítomnosti sociální citlivosti, se s velkou pravděpodobností nenaučí využívat svých možností. V takovém prostředí se pak rozvíjí osobnost vyznačující se opatrností, konzervativností, pasivitou a nedostatečnou zvídavostí." (Smékal, 2002, s. 415) Děti s autismem se mohou vlivem nedostatečné schopnosti vnímat a rozumět podnětům z okolí i v podnětném prostředí vyvíjet jakoby žily v nedostatečně podnětném prostředí. GENETICKÉ DISPOZICE PORUCHY METABOLISMU NARUŠENÍ PERCEPCE A KOGNICE nedostatky na úrovni kognice chromozomální abnormality studie dvojčat komorbidita s jinými poruchami komorbidita s poruchami metabolismu vliv toxických látek porucha metabolismu jako příčina vzniku schizofrenie a autismu poškození mozku následkem poruchy metabolismu nedostatky na úrovni percepce nedostatky v oblasti vnímání a chápání emocí podobnost s citovou deprivací omezená schopnost těžit z podnětů z prostředí NARUŠENÍ SOCIÁLNÍ INTERAKCE, KOMUNIKACE A IMAGINACE AUTISMUS použité zdroje: Carlson, J. (2004, říjen). ABA terapie autismu [nepublikovaný referát]. Praha: Autip. Sedláček, Z., & Havlovicová, M. (2004). Genetika autismu. In M. Hrdlička, & V. Komárek (Eds.), Dětský autismus: Přehled současných poznatků (s. 130 ­ 154). Praha: Portál. Shattock, P. (2004, prosinec). Role otců dětí s autismem. [nepublikovaný referát]. Praha: Autistik. Smékal, V. (2002). Pozvání do psychologie osobnosti: Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal. Sun, Z., & Cade, J. R. (1999). A peptide found in schizophrenia and autism causes behavioral changes in rats. Autism, 3. 85 ­ 95. Staženo 20. října 2004 z databáze: SAGE Publications. Trevarthen, C., Aitken, K., Papoudi, D., & Robarts, J. (1997). Children with autism: Diagnosis and Interventions to Meet Their Needs. London: Jessica Kingsley Publishers.