Analýza příčin nedodržování bezpečné vzdálenosti při jízdě vozidel Elementární faktory ovlivňující dopravní prostředí Faktory (subsystémy) působící na dopravní prostředí (systém) mají nepřeberné množství variant, které se vzájemně kombinují. Výsledná kombinace interakce variant faktorů vytváří dopravní podmínky, které odpovídají aktuální době a místu jejich působení (tady a teď).. Na působení dopravních podmínek musí být všichni účastníci, zejména pak řidiči, trvale připraveni. Elementární faktory ovlivňující dopravní prostředí Kvalita připravenosti je úměrná dispozicím a edukaci účastníků, náročnosti evaluačních procesů a ostatním opatřením zajišťující bezpečnost silničního provozu. Elementární faktory ovlivňující dopravní prostředí Lze konstatovat, že primární příčinou dopravních nehod je neznalost, nepochopení nebo nerespektování souvislostí, a to na úrovni účastníků a ostatních přímých a nepřímých působitelů. Elementární faktory ovlivňující dopravní prostředí Reakční prodleva Dispozice a pozornost řidiče Žadatelé o ŘO Učitelé AŠ Řidiči Lektoři kurzů Didaktické principy DOPRAVNÍ PEDAGOGIKA Reakční prodleva - souvislosti Prodloužená brzdná dráha Náraz Vnímání Dispozice Pozornost ⇒ Reakční prodleva - souvislosti ∼∼∼∼∼∼∼→ ∼∼∼∼∼∼∼→ zachycení podnětu přenos vyhodnocení rozhodnutí přenos pohyb končetiny „Nic není v rozumu, co neprošlo dříve smysly“ Jan Amos Komenský Reakční prodleva - souvislosti Minimalizace reakční prodlevy je podmíněna  smyslových orgánů  nervové soustavy a mozku  pohybového ústrojí  vestibulárního aparátu (umožňuje vnímání polohy a pohybu)  senzomotoriky (soubor procesů spojující oblast smyslovou a motorickou)  psychomotoriky (koordinace vědomého ovládání pohybového ústrojí) a) funkčností Reakční prodleva - souvislosti Minimalizace reakční prodlevy je podmíněna b) pozorností DISPOZICEVLIVY  Zdraví řidiče (tělesné, psychické, sociální)  Psychické vlastnosti (schopnosti, charakter, motivy, postoje, volní vlastnosti)  Prostředí (vnější – provoz, přírodní jevy…; vnitřní – sezení, oděv, hudba…; společenské – hodnotová měřítka, postoje, klima… )  Potřeby (osobní, pracovní, tělesné)  Únava (psychická, tělesná)  Emoce (city aktivované vnějšími událostmi, nemůžeme je ovládnout) Reakční prodleva - souvislosti  Koncentrace (soustředění) schopnost zaměřit se na jednotlivý jev a vyloučit vše, co s tímto jevem přímo nesouvisí.  Kapacita (rozsah) určuje se podle toho, kolik jevů dovedeme současně postřehnout ve velmi krátkém časovém úseku.  Tenacita schopnost obírat se po dlouhou dobu jedním předmětem (koncentrace v čase).  Vigilita (čilost) jasnost vědomí, schopnost přecházet od jednoho k druhému a orientovat se v místě, čase a situaci.  Selektivita schopnost vybrat si ze shluku jevů vždy jen jev určitého druhu - barvy, tvaru apod.  Distribuce schopnost pozorovat několik jevů současně.  Oscilace střídavé oslabování a opětné oživování pozornosti.  Stabilita opak oscilace, schopnost zabývat se jedním předmětem stejnoměrně po delší dobu. Parametry pozornosti Reakční prodleva - příklad Působení psychoaktivních drog  CNS  mozkové funkce  vnímání  nálada  vědomí  chování Reakční prodleva - příklad Reakční prodleva - příklad Chování řidičů - teze  UŽITEK čas + peníze Podléháme všichni . Vědomě, nevědomě, nechtěně.  VÝHODA neexistuje Větší psychické vypětí, horší výhledové možnosti, vyšší pravděpodobnost kolize.  USPOKOJENÍ jedinec Ostatní – nedobrovolní účastníci v ruské ruletě. „Marketingová“ analýza chování řidiče Chování řidičů - teze  DONUCOVÁNÍ K POSLUŠNOSTI Sankce právní + finanční, technická zařízení, stavební úpravy, organizační opatření.  NEZNALOST, NEPOCHOPENÍ, NERESPEKTOVÁNÍ principů a souvislostí.  HODNOTOVÁ MĚŘÍTKA , PRIORITY, ŽIVOTNÍ STYL  PŘEJÍMÁNÍ VZORCŮ CHOVÁNÍ Vědomě, nevědomě, nechtěně. PROČ ohrožují sebe, nejbližší, ostatní? Chování řidičů - teze „Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím.“ Confucius (552 př. n. l., stará Čína) ODBORNÁ KOORDINOVANÁ SYSTEMATICKÁ CELOŽIVOTNÍ ⇒VÝCHOVA K UVĚDOMĚLÉ KÁZNI ŽÁK PEDAGOG PSYCHOLOG TERAPEUT NBF Pedagogika - speciální pedagogika U Č I V O Vyučovací proces  VYUČOVACÍ PROCES formy, metody, prostředky  FÁZE VYUČOVACÍHO PROCESU motivace - příprava žáků k osvojení učiva expozice - vytváření a osvojování nových vědomostí a dovedností fixace - upevňování a prohlubování osvojeného učiva verifikace - ověřování vědomostí a dovedností žáků  PEDAGOG diagnostik, psycholog, motivátor, organizátor, přirozená autorita, odborník – umí učit a vychovávat Pedagogika - speciální pedagogika Pedagogika - speciální pedagogika  VÝCHOVNOSTI  CÍLEVĚDOMOSTI  UVĚDOMĚLOSTI  AKTIVITY  NÁZORNOSTI  SOUSTAVNOSTI Didaktické principy  POSTUPNOSTI  PŘIMĚŘENOSTI  INDIVIDUÁLNÍHO PŘÍSTUPU  ZPĚTNÉ VAZBY  SPOJENÍ TEORIE S PRAXÍ  SPOJENÍ ŠKOLY SE ŽIVOTEM  OVLIVŇUJÍ – rozvoj vzdělávání a osobnost jedince – celoživotní orientaci a adaptaci ve společnosti  ZPŮSOBUJÍ poruchy emoční, motoricko-percepční, kognitivní  MIMOINTELEKTOVÝ CHARAKTER  VZESTUP 9% PREVALENCE v r. 2010  ABSENCE INSTITUCIONÁLNÍ EDUKACE dospělých účastníků (řidiči, chodci, cestující) Specifické poruchy učení a chování Pedagogika - speciální pedagogika Pedagogika - autoškolská edukace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo dopravy Všeobecné vzdělávání a výchova  žáků  pedagogů  evaluátorů Didaktické principy Odbornost - umění učit Edukace  žadatelů o ŘO  učitelů AŠ  profesionálních řidičů  lektorů kurzů  zkušebních komisařů Odbornost – řízení vozidla, předpisy, administrativa Pedagogika - autoškolská edukace Způsob získávání odborné způsobilosti učitelů AŠ a školitelů učitelů AŠ  získání ŘO u učitele AŠ  3letá praxe v řízení vozidla bez odborného dohledu  ½ roční příprava u školitele (učitele AŠ s 5letou praxí)  složení zkoušek u odborné komise (nepedagogů), kterou stanovuje MD  po 5leté praxi učitele AŠ bez odborného dohledu nabytí oprávnění ke školení nových učitelů AŠ Pedagogika - autoškolská edukace Nedostatky plynoucí z nesystémové přípravy učitelů autoškol, školitelů a evaluátorů  pouhé získání znalostí předpisů a dovednosti ovládání vozidla (?!)  amatérská edukace v důsledku nenaplňování didaktických principů a výchovného působení  žádná prolongace učitelů AŠ a jejich školitelů  nepedagogické vzdělání evaluátorů  namísto poslání – nějaký způsob obživy  společenské podhodnocení (instruktor, hlídač …) Principy vedoucí k nápravě Pedagogika - dopravní pedagogika  Začlenit autoškolství pod působnost MŠMT.  Změnit systém získávání a udržování celoživotní způsobilosti k řízení motorových vozidel pro všechny skupiny oprávnění.  Zřídit vysokoškolský studijní obor Dopravní pedagogika jako pro jiné obory, u kterých dochází k významně menším ekonomickým a duchovním ztrátám.  Zhodnotit zkušenosti a existující potencionál odborníků v nadrezortní instituci, která bude indiferentní politickým změnám, lobby a laickým vlivům. Děkuji za pozornost a přeji ŠŤASTNOU CESTU !