Formát pro tisk z prohlížeče, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Životopis

Identifikace osoby
  • PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
  • Datum narození: 9. prosince 1962 v Táboře
Pracoviště
  • Katedra mediálních studií a žurnalistiky
  • Fakulta sociálních studií
  • Masarykova universita v Brně
  • Joštova 10
  • 602 00 BRNO
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 1993-2000 postgraduální doktorandské studium na Fakultě sociáních studií MU v Brně, obor sociologie(disertační práce: "Televize a každodennost"; školitel: prof. PhDr. Ivo Možný, CSc.),
  • 1988-1993 Filosofická fakulta MU v Brně, obor sociologie (diplomová práce: "Duševní nemoc, rozum a moc: pokus o interpretaci Foucaultova pojetí šílenství"; vedoucí práce: doc. PhDr. Jaroslav Střítecký).
Přehled zaměstnání
  • září 2007 lektor na Katedře mediálních studií a žurnalistiky, Fakulta sociálních studií MU v Brně
  • leden 1998-srpen 2007 odborný asistent na Katedře mediálních studií a žurnalistiky, Fakulta sociálních studií MU v Brně
  • říjen 1994-prosinec 1997 odborný asistent na Katedře sociologie, Filosofická fakulta MU v Brně
  • červenec 1993-září 1994 středoškolský učitel, gymnázium, Slovanské nám. Brno
Pedagogická činnost
  • Úvod do komunikačních studií
  • Úvod do studia médií
  • Úvod do teorie masové komunikace - historické proměny výzkumu mediálních účinků
  • Kritické teorie masových médií: masová kultura média a společnost
  • Televize a její publikum v každodenní perspektivě
  • Analýza chování televizního publika (ratingová analýza)
  • Teorie masové komunikace I.
  • Teorie masové komunikace II.
  • Sociologie a psychoanalýza - seminář
  • Masová media a komunikace
  • Seminář k disertačním projektům
  • Diplomový seminář práce bakalářská
  • Diplomový seminář práce magisterská
Vědeckovýzkumná činnost
  • Sociologie masových médií
  • Teorie masové komunikace
  • Teorie a výzkum mediálního publika
  • Sociální a profesní role českých novinářů
  • Problematika mediálně konstruovaného násilí
  • Metody a techniky výzkumu masových médií
Akademické stáže
  • únor-červen 1990 University of Essex (Velká Británie)
  • únor-duben 1995 University of Illinois (Spojené státy)
Universitní aktivity
  • 2002- člen oborové rady pro teorii a dějiny divadla, filmu a audiovizuální kultury. Filosofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Grantové projekty
  • 1999 - Rozvojový grant poskytnutý Vzdělávací nadací Jana Husa s cílem inovovat curriculum oboru a přednáškový kurz zaměřený na výuku televizní problematiky. 2000 - Rozvojový grant poskytnutý FRVŠ na inovaci výuky metod a technik výzkumu masových médií
  • 2002 - 2005 Výzkumný grant "Český novinář" poskytnutý GAČR (spoluřešitel)
  • 2002 - Rovojový grant na podporu mediální přílohy "Revue pro média" poskytnutý Nadací Ferdinanda Peroutky
  • 2002 - Rozvojový grant poskytnutý Vzdělávací nadací Jana Husa na podporu mediální přílohy "Revue pro média"
  • 2003 - Rozvojový grant poskytnutý FRVŠ na vytvoření kurzu "Analýza chování televizního publika"
  • 2014 - 2016 Výzkumný grant "Český novinář v komparativní perspektivě" poskytnutý GAČR (hlavní řešitel)
Ocenění vědeckou komunitou
  • 2011 - člen redakční rady Media Transformations
  • 2008- člen redakční rady Central European Journal of Communication
  • 2006- člen redakční rady Mediálních studií
Vybrané publikace
  • VOLEK, Jaromír a Marína URBÁNIKOVÁ. The Unanticipated Consequence of Liberal Democracy Creation: Decline of Public Trust in Czech Journalists. In International Conference: Dokonania ostatniej dekady i perspektywy rozwojowe nauk o mediach i komunikowaniu. PTKS, Wroclaw. I. Panel: How media support democracy in CEE. 2017. info
  • VOLEK, Jaromír a Marína URBÁNIKOVÁ. Čeští novináři v komparativní perspektivě. Praha: Academia, 2017. 387 s. Společnost. ISBN 978-80-200-2699-6. info
  • ART, Silverblatt a Jaromír VOLEK. Mediální gramotnost. Jak rozumět obsahům médií. 1. vyd. New York, London: Digital International Media Literacy eBooks, KOBO Rakuten, 2016. 255 s. Humanities. ISBN 0-275-96727-1. URL info
  • URBÁNIKOVÁ, Marína a Jaromír VOLEK. Circulus vitiosus nedůvěry/hodnosti českých žurnalistů: K některým příčinám ztráty důvěry. In Megatrends and Media 2016: Critique in Media, Critique of Media, Smolenice, Slovakia. 2016. info
  • URBÁNIKOVÁ, Marína a Jaromír VOLEK. Divided Professional Identity of Czech Journalists in Comparative Perspective. In 14th Annual International Conference on Communication and Mass Media, Athens, Greece. 2016. info
  • MORAVEC, Václav, Marína URBÁNIKOVÁ a Jaromír VOLEK. Žurnalisté ve stínu nedůvěry: K některým příčinám klesající důvěryhodnosti českých novinářů. In Dana Petranová, Juliána Mináriková, Dáša Mendelová. Megatrendy & médiá 2016. Kritika v médiách, kritika médií II. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, 2016. s. 82-122, 41 s. ISBN 978-80-8105-798-4. info
  • VOLEK, Jaromír. Televizní publika ve věku digitální fragmentace. In KAŇKA, Petr, KOFRÁNKOVÁ, Václava, MAYEROVÁ, Indrid, ŠTOLL, Martin a kol. AUTOR-VIZE-MEZE-TELEVIZE. 1. vyd. Praha, Bratislava: USTR - Ústav pro studium totalitních režimů a VŠMU - Bratislava: Vysoká škola múzických umění, 2015. s. 133-146, 14 s. sv. 1. ISBN 978-80-87912-36-2. info
  • MORAVEC, Vávlav, Marína URBÁNIKOVÁ a Jaromír VOLEK. Tři české novinářské generace v komparativní perspektivě. In Megatrends and media 2015. 2015. info
  • MORAVEC, Václav, Marína URBÁNIKOVÁ a Jaromír VOLEK. HOMOGENOUS, OR HETEROGENOUS? A COMPARATIVE ANALYSIS OF THREE CZECH JOURNALISTS GENERATIONS. Communication Today, 2015, roč. 6, č. 2, s. 33-49. ISSN 1338-130X. URL info
  • VOLEK, Jaromír. O MOCI, BEZMOCI A NEMOCI MASOVÝCH MÉDIÍ V POZDNÍ DOBĚ. In Česká křesťanská akademie. 2015. info
  • MORAVEC, Vaclav, Marína URBÁNIKOVÁ a Jaromír VOLEK. Tři české novinářské generace v komparativní perspektivě. In Dana Petranová, Jozef Matúš, Slavomír Gálik. Megatrendy a médiá 2015. Transformácia mediálnej záhrady. Mediálne a marketingové hry oligarchov. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, 2015. s. 228-274, 47 s. ISBN 978-80-8105-721-2. info
  • URBÁNIKOVÁ, Marína a Jaromír VOLEK. Journalism student culture in the Czech Republic, Poland, and Sweden: a comparison of selected dimensions. In Bogusława Dobek-Ostrowska Michał Głowacki. Democracy and Media in Central and Eastern Europe 25 Years On. 1. vyd. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxell: PETER LANG, 2015. s. 157-174, 18 s. Series: Studies in Communication and Politics - Volume 4. ISBN 978-3-631-65408-8. info
  • URBÁNIKOVÁ, Marína, Michal TKACZYK a Jaromír VOLEK. Journalism student culture in the Czech Republic, Poland, and Sweden: a comparison of selected dimensions. In CEECOM 2014, 7th International Central and East European Conference. June 12-14, Wroclaw, Poland. 2014. info
  • URBÁNIKOVÁ, Marína a Jaromír VOLEK. Between Europeanization and De-Europeanization: A Comparative Content Analysis of the Pre-election Presentation of the EU Agenda in the Czech Quality Press. Communications: The European Journal of Communication Research, 2014, roč. 39, č. 4, s. 457-481. ISSN 0341-2059. doi:10.1515/commun-2014-0024. info
  • URBÁNIKOVÁ, Marína a Jaromír VOLEK. Prezidentské volby ve vysílání ČRo 1 Analýza objektivity a vyváženosti vybraných pořadů odvysílaných ČRo 1 Radiožurnál mezi 15.12. 2012 a 26.1. 2013. Praha, Rada ČRo: Český rozhlas, Praha., 2013. 134 s. Analýzy médií. info
  • VOLEK, Jaromír. Mediální obraz ve volební kampani. Prezidentská volba v médiích jako ritualizované (melo)drama o hledání aristokrata plebejce. In Média a společnost. Praha: Fokoláre, Pontes., 2013. s. 5-18, 14 s. info
  • VOLEK, Jaromír. Proměny televizních publik ve věku digitální fragementace. In Autor, meze, vize, televize. Mezinárodní konference, Praha. 2013. info
  • VOLEK, Jaromír. Obraz prezidentských voleb v mediálním rámu a role výzkumů volebních preferencí. In Mediální­ reflexe. Telč, RRTV. 2013. info
  • VOLEK, Jaromír a Art SILVERBLAT. Uvedení do problematiky mediální gramotnosti. In Art Silverblat, Jaromír Volek. Mediální gramotnost Jak rozumět obsahům médií. St. Louis, Webster university: DIMLE, 2013. s. 1-19, 19 s. The Digital International Media Literacy eBook Project (DIMLE). ISBN 0-275-96727-1. info
  • KIRKOSOVÁ, Kateřina, Marína URBÁNIKOVÁ a Jaromír VOLEK. Transformations of the EU Agenda in the Pre-Election Czech Press: A Comparative Content and Discourse Analysis. In XXII World Congress of Political Science, Madrid, Spain. 2012. info
  • KAŠPAROVÁ, Lenka a Jaromír VOLEK. Choosing Journalism: expectations and professional motivations of Czech students. (Key note speach). In Matters of Journalism: Understanding professional challenges and dilemmas. 2012. International conference info
  • VOLEK, Jaromír. Walter Benjamin a nová média. Communication Today, Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie, 2012, III., č. 2, s. 7-23. ISSN 1338-130X. info
  • VOLEK, Jaromír. Reformátování hlavní zpravodajské relace ČT Události: Analýza moderátorských komunikačních strategií. 2012. 10 s. info
  • STRÖMBÄCK, Jesper, Ralph NEGRINE, David Nicolas HOPMANN, Carlos JALALI, Rosa BERGANZA, Gilg U H SEEBER, Jaromír VOLEK, Boguslawa DOBEK, Juri MYKKÄNEN, Michaela MAIER, Belluati MARINELLA a Andra SECELEANU. Sourcing the News: Comparing Source Use and Media Framing of the 2009 EP Elections. Journal of Political Marketing, London, New York: Routledge Taylor & Francis Group, LLC, 2012, XII., č. 2, s. 1-23. ISSN 1537-7857. info
  • VOLEK, Jaromír. Kritické teorie kyberprostoru: staré diskurzy o "nových" médiích. In Mezinárodní konference Médiá, spoločnosť, mediálna fikcia, Trnava. 2011. info
  • VOLEK, Jaromír. Otevřená Česká televize a její nepřátelé tváří v tvář sociotechnologickým změnám. 2011. info
  • STRÖMBÄCK, Jesper, Ralph NEGRINE, David Nicolas HOPMANN, Michaela MAIER, Rosa BERGANZA, Jaromír VOLEK, Boguslawa DOBEK-OSTROWSKA, Juri MYKKÄNEN a Franca RONCAROLO. The Mediatization and Framing of European Parliamentary Elections Campaigns. In Michaela Maier, Jesper Strömbäck and Linda Kaid (eds). Political Communication in European Parliamentary Elections. I. England/USA: Ashgate Publishing Limited, 2011. s. 161-175, 15 s. Political communication. ISBN 978-1-4094-1132-1. info
  • VOLEK, Jaromír. Between Quality/Tabloid Press Strategies: Czech Journalism Twenty Years After the Collapse of the Centralized Non-market Media System. In Dobek-Ostrowska, B., Glowacki M. (eds). Making Democracy in 20 Years: media and Politics in Central Europe. Wroclaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego No. 3299, 2011. s. 249-273, 25 s. Acta Universitatis Wratislavuensis. ISBN 978-83-229-3184-4. info
  • VOLEK, Jaromír. Czech Journalists After the Collapse of the Old Media System:Looking for New Professional Self-Image. In Bogusława Dobek-Ostrowska Michał Głowacki Karol Jakubowicz Miklós Sükösd: Comparative Media Systems. European and Global Perspectives. I. Budapest: Central European University Press, 2010. s. 171-194, 23 s. ISBN 978-963-9776-54-8. URL info
  • VOLEK, Jaromír. Three Professional Dilemmas of Czech Newspaper Editors: Twenty Years After the Collapse of the Old Media System. Communication Today, Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie, 2010, I., č. 1. ISSN 1338-130X. info
  • VOLEK, Jaromír. The market takes all. Czech Republic: Playing the game of media trumps. In Eurozine. Vídeň: Eurozine, 2009. 12 s. The media in central and eastern Europe. URL info
  • VOLEK, Jaromír. Vybraná profesní dilemata editorů českých seriózních deníků. In mezinárodní konference Masmediálna komunikácia a realita. 2009. info
  • VOLEK, Jaromír. Three Professional Dilemmas of Czech Newspaper Editors: Twenty Years After Collapse of Old Media System. In ‘Keywords in Communication’ 59th annual conference of the International Communication Association (ICA) , session: 20 Years of Free Media and the Public Sphere in Central Europe. 2009. info
  • VOLEK, Jaromír. Quality Press or Economic Success? Commercialization of Press According to Czech Editors. Observatorio, Lisbon: The Observatory for Media, 2009, roč. 3, č. 2, s. 40-61. ISSN 1646-5954. info
  • ŠTĚTKA, Václav, Jaromír VOLEK, Irena REIFOVÁ a Jan PUNČOCHÁŘ. Channels of Transition. 2nd Czech-Polish-Slovak Communication Conference. 2009. info
  • ŠTĚTKA, Václav, Jaromír VOLEK a Marta FIALOVÁ. Campaign materials and media coverage in the 2009 European parliament elections in the Czech Republic. In Symposium Campaigning for Europe 2009, Landau. 2009. info
  • VOLEK, Jaromír. Seriózní nebo bulvární? Vybraná profesní dilemata editorů českých seriózních deníků. In Magál, S., Mistrík, M., Solík, M: Masmediálna komunikácia a realita. I. Trnava, Slovenská republika: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, 2009. s. 47-62, 15 s. ISBN 978-80-8105-125-8. info
  • VOLEK, Jaromír a Jan JIRÁK. Professional self-image of the Czech journalists: selected attributes. Czech and Slovak Media Studies / Mediální studia, Praha: Syndikát novinářů, 2008, II., č. 4, s. 358-375. ISSN 1801-9978. info
  • VOLEK, Jaromír, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Media studies: perspectives and challenges. Czech and Slovak Media Studies / Mediální studia, Praha: Syndikát novinářů, 2008, II., č. 4, s. 343-357. ISSN 1801-9978. info
  • VOLEK, Jaromír. Prezidentská volba v českých médiích jako ritualizované melodrama. In Médiá, spoločnosť a mediálna fikcia. Vedecká konferencia s medzinárodnou účastiou. 2008. info
  • VOLEK, Jaromír. Quality press and (or) economic success? Professional attitudes of Czech editors to the commercialization of press. In International Media and Communication Conference: 1st Polish - Czech and Slovak Forum on Political and Communication Sciences.University of Wroclaw, Poland. 2008. info
  • VOLEK, Jaromír. Proměny chování mediálních publik: postkritická perspektiva. In Foret, M. - Lapčík, M. - Orság, M. (eds.): Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. s. 215 - 233, 18 s. Media a komunikace. ISBN 978-80-244-2023-3. info
  • VOLEK, Jaromír. Klaus nebo Švejnar? Prezidentská volba v českých médiích jako ritualizované melodrama. In Magál, S., Mistrík, M., Solík, M.(eds.): Médiá, spoločnosť, mediálna fikcia. I. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie, UCM, 2008. s. 275-281, 7 s. ISBN 978-80-8105-072-5. info
  • VOLEK, Jaromír. Profesní sebepojetí českých novinářů. In Magál, S., Mistrík, M.(eds): Masmediálna komunikácia v interdisciplinárnom výskume. 1. vyd. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie, UCM, 2007. s. 191-196, 6 s. ISBN 80-89220-48-7. info
  • VOLEK, Jaromír. Regionální žurnalisté v posttransformační etapě: Vybrané socioprofesní charakteristiky. In Waschková Císařová (ed): Regionální média v evropském kontextu. I. Brno: Masarykova Univerzita, 2007. s. 35-51, 16 s. Média, kultura, komunikace, svazek 8. ISBN 978-80-210-4473-9. info
  • VOLEK, Jaromír. Czech Journalists After Collapse of Old Media System: Looking for New Professional Self-Image. In International Media and Communication Conference: Comparative Media Systems –East Meets West. University of Wroclaw, Poland. 2007. info
  • VOLEK, Jaromír. Teorie médií. In Teorie médií: Institut fur Slawische Sprachen Wirtschaftsuniversitaet, Wien. 2007. info
  • VOLEK, Jaromír. Proměny mediálních publik v éře digitalizace. In Česká mediální krajina. Filosofická fakulta, UP Olomouc. 2007. info
  • VOLEK, Jaromír a Jan JIRÁK. Vybrané atributy profesního sebepojetí českých novinářů. Mediální studia, Praha: Syndikát novinářů ČR, 2006, I., 1., s. 26-45. ISSN 1801-9978. info
  • VOLEK, Jaromír, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Mediální studia: východiska a výzvy. Mediální studia, Praha: Syndikát novinářů ČR, 2006, I., 1., s. 12-25. ISSN 1801-9978. info
  • VOLEK, Jaromír. Profesionalizace českých novinářů. In Vědecká konference s mezinárodní účastí. 2006. info
  • VOLEK, Jaromír. Profesní sebepojetí českých novinářů. In Mezinárodní konference. Masmédia v interdisciplinárnom výskume. 2006. info
  • VOLEK, Jaromír. Niezamierzone skutki "komunikacyjnej ideologii" w kontekscie spoleczenstwa informacyjnego. Dobek-Ostrowska (redakcja). In Media masowe w demokratyzujacych sie systemach politycznych. W drodze do wolnosci slowa i mediow. Wroclaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego, 2005. s. 37-60, 23 s. Komunikowanie i media. ISBN 83-229-2697-9. info
  • VOLEK, Jaromír a Jan JIRÁK. Český novinář: Sociologický portrét lidí pracujících v masových médiích (závěrečná zpráva). : Neuveden, 2005. info
  • VOLEK, Jaromír a Pavlína BINKOVÁ. Média a realita. Brno: Masarykova universita v Brně, 2004. 298 s. Média, kultura, komunikace sv.6. ISBN 80-210-3308-8. info
  • VOLEK, Jaromír. Populární kultura. In Reifová, I. a kol.: Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. s. 115-118, 5 s. Reklama, public relations, média. ISBN 80-7178-926-7. info
  • VOLEK, Jaromír. Birminghamská škola. In Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. s. 250-253, 4 s. Reklama, public relations, média. ISBN 80-7178-926-7. info
  • VOLEK, Jaromír. Publikum a jeho typy. In Reifová, I. a kol.: Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. s. 200-205, 6 s. Reklama, public relations, média. ISBN 80-7178-926-7. info
  • VOLEK, Jaromír. Eskapismus; Opera mýdlová; Peoplemetr; Publikum, jeho aktivita, Prime time, Užití a gratifikace; Zábava. In Reifová, I. a kol.: Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. s. 35-36, 12 s. 659-Reklama. Public relations. Média. ISBN 80-7178-926-7. info
  • VOLEK, Jaromír. Mediální studia mezi kritikou ideologie a kritikou informace. In Média a realita. 1:. Brno: Masarykova universita v Brně, 2003. s. 11-34, 24 s. Média a komunikace, 6. ISBN 80-210-3308-8. doi:10.13140/RG.2.1.2403.7209. info
  • VOLEK, Jaromír. Nezamýšlené důsledky "komunikační ideologie" v kontextu informační společnosti. In Média a realita: sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky. 1. vyd. Brno: Masarykova Universita v Brně, 2002. s. 11-38, 28 s. Média a komunikace, 4. ISBN 80-210-3083-6. doi:10.13140/RG.2.1.3714.4404. info
  • VOLEK, Jaromír a Václav (eds.) ŠTĚTKA. Médiální a realita. Brno: Masarykova Universita v Brně, 2002. 270 s. Média, kultura, komunikace, 5. ISBN 80-210-3083-6. info
  • VOLEK, Jaromír. Média v "omezené válce". Brno, 2002. info
  • VOLEK, Jaromír. Být či nebýt? Tři důvody pro existenci televize veřejné služby. Praha: Borgis a.s., 2001. info
  • VOLEK, Jaromír. Nebezpečné bezpečí. Přítomnost, Praha: Martin Jan Stránský, 2001, roč. 3, č. 2, s. 48-49. ISSN 1211-3883. info
  • VOLEK, Jaromír. Konstrukce morální paniky a sociální exkluze. Sociální studia, Fakulta sociálních studií MU Brno, 2000, roč. 2000, č. 5, s. 97-113. ISSN 1212-365X. info
  • VOLEK, Jaromír. Objektivita a vyváženost hlavních diskusních pořadů (V pravé poledne, Sedmička, Partie). In: Zpráva o stavu vysílání a činnosti RRTV ČR. Praha: Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, 2000. 22 s. Výroční zpráva RRTV. info
  • VOLEK, Jaromír. Televize jako spolutvůrce domova a extenze rodiny. Sociální studia, Brno: Fakulta sociálních studií MU Brno, 1999, roč. 1999, č. 4, s. 17-41. ISSN 1212-365X. info
  • VOLEK, Jaromír. Televize a konstrukce ontologického bezpečí. Sociální studia, Fakulta sociálních studií MU Brno, 1998, roč. 1998, č. 3, s. 15-31. ISSN 1212-365X. info
  • VOLEK, Jaromír. Analýza obsahové a formální podoby hlavní zpravodajské relace ČT - Události. Brno: Rada ČT, 1997. 36 s. Média. info
  • VOLEK, Jaromír. Analýza obsahové a formální podoby diskusních pořadů ČT. Praha: Rada ČT, 1997. Výroční zpráva Rada ČT. info
  • VOLEK, Jaromír. Pojem šílenství v kontextu díla Michaela Foucaulta. Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, Brno: Masarykova universita Brno, 1995, XLIII, č. 36, s. 47-73. ISSN 0231-5122. info

14. 3. 2017


Životopis: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (učo 2443), verze: čeština(1), změněno: 14. 3. 2017 22:07, J. Volek

Další varianta: angličtina(1)

Relevantní odkazy 


Nahoru | Aktuální datum a čas: 20. 9. 2017 22:13, 38. (sudý) týden

Kontakty: istech(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz, studijní odd., správci práv, is-technici, e-technici, IT podpora | Použití cookies | Více o Informačním systému