Životopis
- Pracoviště
- Katedra anglického jazyka a literatury, PdF MU Brno
- Funkce na pracovišti
- zástupkyně vedoucího katedry
- garantka studijního oboru Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (NMgr )
- Vzdělání a akademická kvalifikace
- 2009: habilitace: pedagogika. PdF MU Brno. Habilitační práce: Diferenciace cizojazyčného vyučování na základě pedagogické diagnostiky individuálních zvláštností žáka
- 2003: Ph.D., pedagogika, specializace didaktika angličtiny. PdF MU Brno. Disertační práce: Standard pre-graduální přípravy učitelů cizího jazyka.
- 1986: Mgr, anglický a francouzský jazyk, FF MU Brno. Diplomová práce: The Role of the Narrator in A.Huxley s Point Counter Point
- Přehled zaměstnání
- 1998 - dosud: PdF MU Brno, Katedra anglického jazyka a literatury, odborná asistentka
- 2000 - 2004: Cyrilometodějské gymnázium Brno, externí učitelka angličtiny
- 1996 - 1998: Soukromé speciální gymnázium Integra Brno, učitelka angličtiny
- 1990 - 1996: Biskupské gymnázium Brno, učitelka angličtiny
- 1990: JAMU Brno, asistentka na katedře cizích jazyků
- Pedagogická činnost
- výuka didaktiky anglického jazyka
- vedení učitelské praxe
- vedení intenzivních kurzů pro studenty Katedry anglického jazyka a literatury
- vedení didakticky zaměřených diplomových prací
- členka zkušební komise pro státní závěrečné zkoušky z anglického jazyka a literatury s didaktikou
- školitelka doktorandů ve studijním programu Didaktika cizího jazyka a Pedagogika
- Vědeckovýzkumná činnost
- Spoluřešitelka projektu Elektronizace vybraných předmětů a jejich implementace do stávajícího systému Mood-link-a PdF MU na platformě Open Source LMS Moodle, 2004 - 2005, Cesnet
- Spoluřešitelka projektu Raná výuka cizích jazyků v kontextu ČR, 2005
- D1 ve VZ Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (MSM 0021622443, 2007-2013
- Spoluřešitelka projektu Zlepšování podmínek pro působení významných zahraničních akademických pracovníků na Masarykově univerzitě. Hl. řešitel: PhDr. Jan Pavlík. 2011 -2014
- Spoluřešitelka projektu GAČR GAP407/11/0234 Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky). 2011 -2013.
- Řešitelka mezinárodního projektu 518466-LLP-1-2011-1-PL-COMENIUS. Dyslexia for Teacher of English as a Foreign Language. 2011 -2013.
- Spoluřešitelka projektu specifického výzkumu. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. Hl. řešitelka doc. PhDr. Věra Janíková, Ph. D. , 2012 - 2016
- Řešitelka projektu GA ČR GA15-12956S Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů, 2015 - 2017
- Universitní aktivity
- proděkanka pro vnější vztahy a tvůrčí činnost 2009 - 2015
- členka VR PdF MU Brno
- členka Rady pro vnitřní hodnocení od roku 2016
- členka Oborové komise DSP Didaktika cizího jazyka
- členka Disciplinární komise PdF MU
- Mimouniversitní aktivity
- členka asociace metodiků angličtiny AMATE
- členka asociace učitelů angličtiny ATECR
- členka CZASE (Czech Association for the Study of English)
- členka ediční rady časopisu The European Journal of Applied Linguistics and TEFL
- členka ediční rady časopisu JoLaCe - Journal of Language and Cultural Education.
- členka ediční rady časopisu Komenský
- členka Odborové komisie DCJL PdF UK Bratislava
- Ocenění vědeckou komunitou
- 2015: Cena děkana PdF MU za publikaci PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S., KOSTKOVÁ,K., JANÍKOVÁ,V., NAJVAR, P., TŮMA, F. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: MU, 2013.
- 2014: Cena Britich Council Elton Award za publikaci NIJAKOWSKA, J., KORMOS, J., HANUŠOVÁ, S. a kol. Dyslexia for Teachers as a Foreign Language - Trainee´s Booklet. Cham, Germany: Druck+Verlag Ernst Vögel GmbH, 2013.
- Vybrané publikace
- HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ and Miroslav JANÍK. Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions. European Journal of Education. Hoboken , NJ USA: John Wiley & Sons, 2020, vol. 55, No 2, p. 275- 291. ISSN 0141-8211. Available from: https://dx.doi.org/10.1111/ejed.12373. URL info
- HANUŠOVÁ, Světlana, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ and Markéta MATULOVÁ. Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study. XLinguae. Vzdelávanie Don Bosca, 2020, vol. 13, No 4, p. 30-51. ISSN 1337-8384. Available from: https://dx.doi.org/10.18355/XL.2020.13.04.03. URL info
- HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ and Tomáš KOHOUTEK. Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions. Journal of Language and Cultural Education. Nitra: OZ SlovakEdu, 2019, vol. 7, No 2, p. 51-77. ISSN 1339-4045. Available from: https://dx.doi.org/10.2478/jolace-2019-0011. URL info
- HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ, Klára ULIČNÁ and Stanislav JEŽEK. Cena děkana (Dean's Award). Masarykova univerzita, 2018. info
- PÍŠOVÁ, Michaela and Světlana HANUŠOVÁ. Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách (Professional Agency in Novice Teachers at Primary and Lower-Secondary Schools). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2018, vol. 12, No 3, p. 85-107. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.1. URL info
- HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ, Klára ULIČNÁ and Stanislav JEŽEK. Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách (Do they want to stay or leave?). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 326 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 45. ISBN 978-80-210-8889-4. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8922-2017. URL info
- PÍŠOVÁ, Michaela and Světlana HANUŠOVÁ. Začínající učitelé a drop-out (Novice teachers and drop-out). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2016, vol. 2016, No 4, p. 386-407. ISSN 0031-3815. URL info
- JANÍKOVÁ, Věra and Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum učení a vyučování cizích jazyků (Research on learning and teaching of foreign languages). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 241 pp. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 173. ISBN 978-80-210-8497-1. info
- HANUŠOVÁ, Světlana and Naděžda VOJTKOVÁ. Raising awareness of dyslexia. IATEFL voices. Canterbury, Kent: The International Association of Teachers of English as a Foreign Language, 2015, No 242, p. 6-7. ISSN 1814-3830. info
- HANUŠOVÁ, Světlana, Petr NAJVAR, Martin ADAM, Veronika NAJVAROVÁ and Sonia HOMOLKA. Povaha žákovských promluv ve výuce anglického jazyka (The Character of Pupils’ Utterances in English Language Lessons). Pedagogika. Univerzita Karlova, 2014, roč. 64, No 2, p. 238-255. ISSN 0031-3815. info
- NIJAKOWSKA, Joanna, Judit KORMOS, Světlana HANUŠOVÁ, Barbara JAROSZEWICZ, Borbála KÁLMOS, Agnes IMRÉNÉ SÁRKADI, Anne Margaret SMITH, Elzbieta SZYMANSKA-CZAPLAK and Naděžda VOJTKOVÁ. ELTon Award. British Council, 2014. URL info
- HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ and Petr NAJVAR. Subjective determinants of the development of foreign language teacher expertise (Subjective determinants of the development of foreign language teacher expertise.). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost o.s., 2014, vol. 24, No 6, p. 857-877. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-6-857. URL info
- PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ and Klára KOSTKOVÁ. Expertise in Foreign Language Teaching. In Janíková, V., Seebauer, R. Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe. první. Münster: LIT Verlag, 2013, p. 23-32. ISBN 978-3-643-50505-7. info
- HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ and Petr NAJVAR. Researching the Expertise of Foreign Language Teachers. JoLaCe Journal of Language and Cultural Education. Nitra: SlovakEdu. o.z., 2013, vol. 1, No 1, p. 4-36. ISSN 1339-4045. info
- NIJAKOWSKA, Joanna, Judit KORMOS, Světlana HANUŠOVÁ, Barbara JAROSZEWICZ, Borbála KÁLMOS, Agnes IMRÉNÉ SÁRKADI, Anne Margaret SMITH, Elzbieta SZYMANSKA-CZAPLAK and Naděžda VOJTKOVÁ. Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language - Trainer´s Booklet. CD-Rom. (Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language - Trainer´s Booklet. CD-Rom). 1st ed. Cham, Germany: Druck+Verlag Ernst Vögel GmbH, 2013, 115 pp. ISBN 978-3-89650-357-2. info
- NIJAKOWSKA, Joanna, Judit KORMOS, Světlana HANUŠOVÁ, Barbara JAROSZEWICZ, Borbála KÁLMOS, Agnes IMRÉNÉ SÁRKADI, Anne Margaret SMITH, Elzbieta SZYMANSKA-CZAPLAK and Naděžda VOJTKOVÁ. Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language - Trainee´s Booklet. 1st ed. Cham, Germany: Druck+Verlag Ernst Vögel GmbH, 2013, 115 pp. ISBN 978-3-89650-356-5. info
- JANÍKOVÁ, Věra, Světlana HANUŠOVÁ, Renée GRENAROVÁ and Hana KYLOUŠKOVÁ. Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě (Foreign language teaching to pupils in inclusive classroom). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 184 pp. ISBN 978-80-210-6580-2. info
- PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR and František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků) (Expert teacher: the nature of expertise and determinants of professional development (in FLT perspective)). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 pp. ISBN 978-80-210-6681-6. info
- HANUŠOVÁ, Světlana. Language learning advising in English language teacher education. Lingua Viva. České Budějovice: Katedry jazyků Jihočeské univerzity, 2011, vol. 7, No 13, p. 16-23. ISSN 1801-1489. info
- HANUŠOVÁ, Světlana and Naděžda VOJTKOVÁ. CLIL v české školní praxi (CLIL in Czech school practice). 1st ed. Brno: Studio Arx, 2011, 103 pp. ISBN 978-80-86665-09-2. info
- PÍŠOVÁ, Michaela and Světlana HANUŠOVÁ. Perspektivy výzkumu v didaktice cizích jazyků (Research perspectives in foreign language didactics). In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová (Eds.). Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. první. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 398-404. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-47. Fulltext info
- PÍŠOVÁ, Michaela, Petr NAJVAR, Tomáš JANÍK, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, František TŮMA and Jana ZERZOVÁ. Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi (Theory and Research of Expertise in the Teaching Profession). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 154 pp. ISBN 978-80-210-5744-9. info
- NAJVAR, Petr and Světlana HANUŠOVÁ. Fenomén času v učení se cizím jazykům (Time in Learning Foreign Languages). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2010, vol. 15, No 1, p. 65-83. ISSN 1803-7437. info
- HANUŠOVÁ, Světlana, Martin ADAM, Pavla BUCHTOVÁ, Aaron Marc COLLIER, Rita Chalmers COLLINS, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Michael GEORGE, Helena HAVLÍČKOVÁ, Irena HEADLANDOVÁ KALISCHOVÁ, Ivana HROZKOVÁ, Irena HŮLKOVÁ, Renata JANČAŘÍKOVÁ, Alena KAŠPÁRKOVÁ, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Lucie PODROUŽKOVÁ, Renata POVOLNÁ, Irena PŘIBYLOVÁ, Tamara VÁŇOVÁ, Radek VOGEL, Naděžda VOJTKOVÁ, Hana WAISSEROVÁ and Jana ZERZOVÁ. Research in English Language Teacher Education. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 219 pp. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-4967-3. info
- HANUŠOVÁ, Světlana. Pregraduální vzdělávání učitelů anglického jazyka (Pre-service English language teacher education). 1st ed. Brno: MSD, 2005, 140 pp. .. ISBN 80-86633-39-X. info
2022/01/05
Životopis: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (učo 33747), verze: čeština(2), změněno: 5. 1. 2022 21:38, S. Hanušová
Another Variant: English(1)