Životopis
- Identifikace osoby
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. https://orcid.org/0000-0001-5671-9047
- Pracoviště
- Pedagogická fakulta MU
Katedra pedagogiky
Poříčí 31, Brno 603 00
- Pedagogická fakulta MU
- Funkce na pracovišti
- docentka
- zástupkyně vedoucí katedry
- Vzdělání a akademická kvalifikace
- 2019 – 2020: habilitační řízení: Pedagogika, PdF MU, habilitační práce Společenství ve škole: Mikrosociální aspekty školního vzdělávání optikou pregraduální přípravy učitelů
- 2008 – 2013: doktorské studium: Pedagogika, FF MU, disertační práce Subkultury ve veřejné pedagogice
- 2006 – 2008: magisterské studium: Sociální pedagogika a poradenství, FF MU
- 2003 – 2006: bakalářské studium: Sociální pedagogika a poradenství, FF MU
- 1999 – 2003: Gymnázium Táborská 185, Brno 615 00
- Přehled zaměstnání
- 09/2012 - dosud: Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU
- 11/2010 - 09/2013: administrátorka projektu, Centrum inovace andragogických studií, FF MU
- 02/2011 - 09/2012: lektorka kurzu Pedagogika pro DPS, členka komise pro SZZ, Fakulta stavební, VUT
- 11/2010 - 06/2011: lektorka kurzů Sociální komunikace a Psychologie, Vyšší odborná škola knihovnických, informačních a sociálních služeb, Kotlářská 9, 611 53 Brno
- 08/2007 - 12/2009: grantová pracovnice, Centrum soc. služeb Armády spásy, Mlýnská 25, Brno 602 00
- 02/2007 - 06/2016: lektorka kurzů Sociální pedagogika a Sociální patologie, Evangelická akademie, VOŠ sociálně právní, Opletalova 6, Brno 602 00
- Pedagogická činnost
- Úvod do pedagogiky a psychologie
- Introduction to Education and Psychology
- Teorie a metodika výchovy
- Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ
- Czech Educational System
- Seminář k učitelské praxi
- Řešené projekty
- Výzkumné projekty:
- 2020 - 2022: řešitelka výzkumného projektu GAČR: Narativní identity aktérů ve vzdělávání na soukromých alternativních školách (GA20-12828S)
- 2019 - 2021: členka řešitelského týmu GAČR: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů (GA19-06763S)
- 2016 - 2018: členka řešitelského týmu GAČR: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy (GA16-02177S)
- 2013 - 2015: členka řešitelského týmu projektu GAČR: Moc ve školních třídách studentů učitelství (GA13-24456S)
- Rozvojové projekty:
- 2019: řešitelka projektu FRMU "Příprava metodických listů předmětu společného základu - Seminář k úvodu ped psy/Introduction" (MUNI/FR/1218/2018)
- 2015: řešitelka projektu FRMU "Inovace vybraných předmětů společného základu" (MUNI/FR/1373/2014)
- 2014: řešitelka projektu FRMU "Rozvoj kompetencí akademických pracovníků a inovace předmětu" (MUNI/FR/0006/2014)
- 01/2010 – 12/2010: řešitelka grantu v rámci Fondu rozvoje vysokých škol: "Nový předmět Sociální patologie" (FRVS/1771/2010)
- 01/2012 – 12/2012: řešitelka Děkanského grantu děkana FF: "Získání zpětné vazby pro dokončení disertační práce na mezinárodní a domácí konferenci"(MUNI/21/LOJ/2012)
- 09/2009 – 06/2010: řešitelka projektu v rámci Programu rektora MU na podporu tvůrčí činnosti studentů: "Rozšíření a publikace prvních výstupů disertační práce Socializace do subkultur"(MUNI/F/0083/2009)
- Akademické stáže a konference
- Dlouhodobé stáže:
- 7. 8. - 4. 9. 2019 - California State University Monterey Bay (CSUMB), Kalifornie, USA
- 15. 2. - 15. 3. 2015 - Masaryk chair programme, Interdisciplinary Center Herzliya, Tel Aviv, Izrael
- 01/2010 - 06/2010 - studijní program Erasmus: Institute of Education, University of London, VB
- Krátkodobé stáže a konference:
- 12. 3. - 14. 3. 2019 - mentee program in e-learning, Jyväskylä University of Applied Sciences, Finsko
- 3. 9. - 7. 9. 2018 - konference ECER, Free University Bolzano, Itálie
- 20. 11. - 24. 11. 2017 - Erasmus pobyt pro učitele na Bishop Grosseteste University, Lincoln, UK
- 29. 8. - 2. 9. 2017 - konference EARLI (The European Association for Research on Learning and Instruction), University of Tampere, Finsko
- 22.8. - 25. 8. 2017 - konference ECER (European Conference on Educational Research), University College UCC Copenhagen, Dánsko
- 23. 8. - 26. 8. 2016 - konference ECER, University College Dublin, Irsko
- 7. 9. - 11. 9. 2015 - konference ECER, Corvinus University of Budapest, Maďarsko
- 25. 8. - 29. 8. 2015 - konference EARLI, Cyprus University of Technology, Kypr
- 1. 9. - 5. 9. 2014 - konference ECER, University of Porto, Portugalsko
- 18. 6. - 21. 6. 2014 - University of Trento: International Summer School in Qualitative Research Methods in Education - Grounded Theory for Social Justice with Kathy Charmaz, Itálie
- 9. - 13. 9. 2013 - konference ECER: Bahçeşehir University in Istanbul, Turecko
- 15. 5. - 18. 5. 2013 - jednání k European Master in Adult Education, University of Belgrade, Faculty of Philosophy, Srbsko
- 17. 9. - 21. 9. 2012 - konference ECER: University of Cadiz, Španělsko
- 25. - 29. 6. 2012 - University of Birmingham: Summer School on Academic Writing: Writing for Dissemination, VB
- 7. 12. - 10. 12. 2011 - Hong Kong Institute of Education: The Second International Conference on Popular Culture and Education, HK
- 27. 10. - 28. 10. 2010 - jednání k European Master in Adult Education, Universität Duisburg-Essen, Německo
- 23. 8. - 25. 8. 2010 - konference ECER, University of Helsinky, Finsko
- 25. 9. - 26. 9. 2009 - konference ECER, University of Vienna, Rakousko
- Universitní aktivity
- senátorka akademického senátu MU 2018-05/2020
- členka ekonomické komise AS MU
- hodnotitelka projektů FRMU pro rok 2018, 2019, 2020
- zástupkyně vedoucí redaktorky časopisu Komenský 2012-2019
- výkonná redaktorka časopisu Pedagogická orientace
- Mimouniversitní aktivity
- hodnotitelka výzkumných organizací podle Metodiky 17+
- recenzentka pro odborné časopisy Teaching and Teacher Education, Learning, Culture and Social Interaction, Journal of Pedagogy, Lifelong Learning, Pedagogika, Sociální pedagogika, Studia paedagogica, Scientia in educatione, Psychologie a její kontexty
- členka redakční rady časopisu Life and School (Život i škola)
- Ocenění vědeckou komunitou
- Cena MUNI SCIENTIST 2020: ocenění za špičkové výsledky a významné počiny v oblasti výzkumu na Masarykově univerzitě
- Cena České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) 2017: Cena za pozoruhodnou výzkumně zaměřenou publikaci v kategorii cizojazyčná publikace (2015-2016) za publikaci Lojdová, K. (2016). The end of academic freedom in the era of neoliberalism?. Pedagogická orientace, 26(4), 605–630.
- Vybrané publikace
- LOJDOVÁ, Kateřina and Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA. „Vím, že jsou tam inteligentní lidi.“ Volba soukromé školy rodiči jako investice do sociálního kapitálu (‘I Know There Are Smart People There’ – Private Schools as an Investment in Children’s Social Capital). Sociologický časopis. 2024, vol. 60, No 5, p. 1-22. ISSN 0038-0288. Available from: https://dx.doi.org/10.13060/csr.2024.017. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Drinking stories of emerging adults. Narrative Inquiry. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2020, vol. 30, No 1, p. 104-121. ISSN 1387-6740. Available from: https://dx.doi.org/10.1075/ni.18068.loj. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Two pictures of non-consumerism in the life of freegans. Human Affairs-Postdisciplinary Humanities Social Sciences Quarterly. Berlin: WALTER DE GRUYTER GMBH, 2020, vol. 30, No 1, p. 96-108. ISSN 1210-3055. Available from: https://dx.doi.org/10.1515/humaff-2020-0009. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Role Comparison of a Student Teacher and Cooperating Teacher in Classroom Management: On the Scene and Behind the Scenes. Sodobna pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies. Ljubljana: SLOVENIAN ASSOCIATION EDUCATIONALISTS, 2020, vol. 71, No 1, p. 174-191. ISSN 0038-0474. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Socialization of a student teacher on teaching practice into the discursive community of the classroom: Between a teacher-centered and a learner-centered approach. Learning, Culture and Social Interaction. Elsevier, 2019, vol. 22, No 3, p. 1-11. ISSN 2210-6561. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.05.001. URL info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana and Kateřina LOJDOVÁ. Reforma kurikula pedagogicko-psychologického modulu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity: Hledání kvality v éře masifikace (Curriculum Reform of the Educational Psychology Module at the Faculty of Education, Masaryk University: Th e search for quality in the era of massifi cation). Pedagogika. 2019, vol. 69, No 3, p. 293-315. ISSN 0031-3815. URL info
- LUKAS, Josef and Kateřina LOJDOVÁ. Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie (Classroom management: approaches, fields, strategies). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2018, vol. 68, No 2, p. 155-172. ISSN 0031-3815. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.1180. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Sňatek z rozumu? Výzkum a výuka v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu (A rational marriage? Research and teaching in pregradual teacher training on an example of qualitative research). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2016, vol. 26, No 1, p. 51-75. ISSN 1211-4669. URL info
- VLČKOVÁ, Kateřina and Kateřina LOJDOVÁ. Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě (When numbers and words co-operate: Mixed methods design in examples from research into power in the classroom). Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2016, vol. 26, No 3, p. 482-511. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-482. PedOr full text info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Student Nonconformity at School. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 21, No 4, p. 53-76. ISSN 1803-7437. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina. The End of Academic Freedom in the Era of Neoliberalism? Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2016, vol. 26, No 4, p. 605-630. ISSN 1211-4669. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina and Josef LUKAS. Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice (Coercive Power Scenarios in Classes Taught by Student Teachers: The Case of Alice). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 3, p. 113-130. ISSN 1803-7437. info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Skryté kurikulum, žité příběhy. Narativy studentů učitelství o škole (Hidden curriculum, lived stories. Student teachers’ narratives about school). Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2015, vol. 25, No 5, p. 649-670. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-5-649. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina. „Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi (Student teachers reflection on their social role during long term practice in school). In Zkušenost-reflexe-učení v pedagogické teorii a praxi. 2014. konference Akademického centra osobnostního rozvoje info
- ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Jarmila BRADOVÁ and Kateřina LOJDOVÁ. Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky (Power relationships between novice teachers and their students). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost o.s., 2014, vol. 24, No 3, p. 375-393. ISSN 1211-4669. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Veřejná pedagogika subkultur (Public pedagogy of subcultures). Studia Paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 19, No 2, p. 39-55. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-2-3. URL Digitální knihovna FF MU info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Zvol si mou cestu! Edukační aktivity subkultury freeganů ve veřejném prostoru (Choose My Way! Educational Activities of Freegan Subculture in the Public Space). Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 132 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně ; 425. ISBN 978-80-210-7478-1. Digitální knihovna FF MU info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Hodnoty v prostředí punkové subkultury (Values in Punk Subculture Environment). Studia paedagogica. Brno: MU, 2011, roč. 16, č. 2, p. 131-157, 26 pp. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2011-2-7. URL info
- LOJDOVÁ, Kateřina and Ivo SVOBODA. Ideologie Národního odporu : vybrané aspekty z pohledu jeho přívrženců (Right-wing extremism : Ideology of National Resistance). In Politický extremismus a terorismus jako ohrožení vnitřní bezpečnosti státu. Brno: Univerzita obrany, 2010, p. 79-89, 10 pp. ISBN 978-80-7231-769-1. info
- LOJDOVÁ, Kateřina. Socializace do subkultury skinheads (Socialization into skinheads subculture). Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13. Brno: Masarykova univerzita, 2008, vol. 13, 1., p. 141-150. ISSN 1211-6971. URL info
2023/06/15
Životopis: doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (učo 100154), verze: čeština(1), změněno: 15. 6. 2023 11:52, K. Lojdová