Format for Printing from Your Browser, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Životopis

Osobní údaje
  • prof.PhDr. Vlastimil Švec, CSc., narozen 24.9.1947 v Mistřicích
Pracoviště
  • Institut výzkumu školního vzdělávání
    Pedagogická fakulta
    Masarykova univerzita
    Poříčí 31
    603 00 BRNO
Funkce na pracovišti
  • profesor
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2000: prof. v oboru Pedagogika, PdF MU
  • 1991: doc. v oboru Pedagogika, habilitační práce: "Profesní dovednosti studentů a příprava učitelů na jejich rozvíjení", PdF MU
  • 1985: CSc. v oboru Pedagogika, disertační práce: "Didaktické problémy řízení procesu osvojování pracovně technických dovedností", FF UJEP Brno
  • 1974: PhDr., v oboru Didaktika chemie, rigorozní práce: "Posouzení přiměřenosti učiva Periodický zákon a periodická soustava prvků diagnostickými metodami", PdF UK Praha
  • 1970: učitelství pro ZŠ, aprobace matematika - chemie, diplomová práce: "Problémy aplikace programovaného vyučování v praxi", PdF UJEP Brno
Přehled zaměstnání
  • 2016 - dosud: PdF MU, Institut výzkumu školního vzdělávání
  • 2011 - 2015: PdF MU, Katedra pedagogiky, vedoucí katedry
  • 2000 - 2011: Fakulta humanitních studií, UTB ve Zlíně, vysokoškolský učitel, vedoucí Ústavu pedagogických věd (2000-2007), děkan fakulty (2007-2011)
  • 1994 - 2000: PdF MU, Katedra pedagogiky, vedoucí katedry
  • 1986 - 1994: Vojenská akademie Brno, vysokoškolský učitel
  • 1971 - 1986: Středisko pro výzkum učebních metod a prostředků Brno, výzkumný pracovník a učitel
Pedagogická činnost
  • Garant předmětu a vyučující: Pedagogika jako věda o edukační realitě (pro doktorandy)
  • Vedení doktorandů
  • Předseda zkušebních komisí
Vědeckovýzkumná orientace
  • Dříve: výzkumná témata - utváření pedagogických dovedností studentů učitelství, psychosomatické pojetí přípravy budoucích učitelů, tacitní znalosti v přípravě manažerů, sdílení znalostí v sociálně zdravotnickém týmu
  • V současnosti: výzkum tacitních pedagogických znalostí u studentů učitelství
  • Řešitel projektů:
  • GA ČR 13-20049S - Osvojování tacitních znalostí studentů učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe (2013-2016)
  • MUNI/A/0714/2012 - Učitel v teorii a praxi (2013)
  • MUNI/A/0926/2013 - Znalostní báze učitelství a její reflexe (2014)
  • MUNI/A/1317/2014 - Determinanty účinnosti učitelských praxí (2015)
Akademické stáže
  • 1997:krátkodobý studijní pobyt na Univerzitě ve Varšavě(Polsko), učitelské vzdělávání
  • 1998:krátkodobý studijní pobyt na Univerzitě ve Wroclawi(Polsko), učitelské vzdělávání
  • 1997:krátkodobý studijní pobyt na Univerzitě v Utrechtu(Nizozemí), učitelské vzdělávání
  • 1998:krátkodobý studijní pobyt na Univerzitě v Karlstadu(Švédsko), učitelské vzdělávání
Universitní aktivity
  • 1999 -: člen Vědecké rady PdF MU
  • 1994 -: člen Oborové rady pro doktorandský studijní program Pedagogika, obor Pedagogika, PdF MU, od 2010 předseda Oborové rady
Mimouniversitní aktivity
  • 2007 - 2011: člen Vědecké rady UTB ve Zlíně
Ocenění vědeckou komunitou
  • 1996 -: člen redakční rady časopisu Pedagogická orientace
  • 2005 -: člen redakční rady časopisu Pedagogika
Vybrané publikace
  • MAŇÁK, Josef, Vlastimil ŠVEC and Tomáš JANÍK. O vzdělávání, učitelství a tak trochu i o pedagogice (On education, teaching and also touching on pedagogy). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 84 pp. ISBN 978-80-210-8495-7. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Jan NEHYBA, Petr SVOJANOVSKÝ, James LAWLEY, Radim ŠÍP, Eva MINAŘÍKOVÁ, Blanka PRAVDOVÁ, Barbora ŠIMŮNKOVÁ and Jan SLAVÍK. Becoming a teacher: The dance between tacit and explicit knowledge. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogika v teorii a praxi, sv. č. 4. ISBN 978-80-210-8605-0. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8605-2017. Čítárna Munispace info
  • ŠVEC, Vlastimil, Kateřina LOJDOVÁ and Blanka PRAVDOVÁ. Učitelské praxe – současné poznatky a perspektivy (Student Teacher’s Teaching Practice). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 198 pp. ISBN 978-80-210-8274-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8274-2016. Čítárna Munispace info
  • ŠVEC, Vlastimil, Kateřina LOJDOVÁ and Blanka PRAVDOVÁ. An Anthology of Selected Papers from the Conference Teaching Practice – Current Knowledge and Perspectives. první. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 83 pp. ISBN 978-80-210-8134-5. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8134-2016. URL info
  • ŠVEC, Vlastimil, Jan NEHYBA, Petr SVOJANOVSKÝ, James LAWLEY, Radim ŠÍP, Eva MINAŘÍKOVÁ, Blanka PRAVDOVÁ, Barbora ŠIMŮNKOVÁ and Jan SLAVÍK. Studenti učitelství mezi tacitními a explicitními znalostmi (Tacit Knowledge, Metaphors and Pre-Service Teachers). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 223 pp. Pedagogika v teorii a praxi, sv. č. 4. ISBN 978-80-210-8428-5. info
  • SVOJANOVSKÝ, Petr, Jan NEHYBA, Vlastimil ŠVEC, Blanka PRAVDOVÁ and Jakub LANC. Metaphors in the tacit dimension of student teachers’ subjective theories. In 17th Biennial International Study Association of Teachers and Teaching Conference (ISATT). 13-17 July 2015, University of Auckland, New Zealand. 2015. info
  • ŠVEC, Vlastimil and Tomáš JANÍK. Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF MU. In Edukační praxe v éře masového vzdělávání. 2013. info
  • ŠÍP, Radim and Vlastimil ŠVEC. Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole (The concept of tacit knowledge in the paradigm of a unified field). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, o.s., 2013, vol. 23, No 5, p. 664-690. ISSN 1211-4669. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů (Tacit knowledge as a bridge between theory and practice in the domain-general aspect of teacher education). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2012, 22/2012, No 3, p. 387-403. ISSN 1211-4669. info
  • PRAVDOVÁ, Blanka and Vlastimil ŠVEC. Pedagogické praxe jako prostor pro integraci poznatků z psychologických a pedagogických disciplín. In Učíme psychologii/Teaching psychology 2012. 2012. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od praxe k teorii a zpět (Sharing tacit knowledge in teacher education as a transition from practice to theory and vice-versa). In Kohnová Jana. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. 1st ed. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, p. 103-113. ISBN 978-80-7290-625-3. info
  • VYSKOČILOVÁ, Eva and Vlastimil ŠVEC. The pedagogical condition of student teachers. e-Pedagogium. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2011, vol. 2011, IV, p. 120-126, 6 pp. ISSN 1213-7758. URL info
  • ŠVEC, Vlastimil. Sdílení tacitních znalostí jako významný rys profesionality vysokoškolských učitelů (Sharing Tacit Knowledge as an Important Feature of Professionalism of University Teachers). In Josef Malach. Vzdělávání jako významný faktor konkurenceschopnosti. Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2011, p. 51-56. ISBN 978-80-7368-986-5. info
  • MAŇÁK, Josef. Vzdělávání ve společnosti vědění (Education in the knowledge society). In JANÍK, Tomáš and Vlastimil ŠVEC. Janík, T.; Švec, V. (eds) K perspektivám školního vzdělávání. 1st ed. Brno: Paido, 2009, p. 11-20. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-193-5. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Sdílení znalostí v interdisciplinárním sociálně zdravotnickém týmu (Knowledge sharing in interdisciplinary social-healt team). Pedagogická orientace. 2008, vol. 18, No 4, p. 30-46. ISSN 1211-4669. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Martina RŮŽIČKOVÁ, Anna KRÁTKÁ and Markéta VALENTOVÁ. SDÍLENÍ SOCIÁLNÍCH ZNALOSTÍ V TÝMU PEČUJÍCÍM O SENIORY (V LÉČEBNĚ DLOUHODOBĚ NEMOCNÝCH) (SHARING SOCIAL KNOWLEDGE IN A SENIOR CARING TEAM (IN A LONG-TERM CARE HOSPITAL)). In Sborník z konference Sdílení sociálních znalostí v týmech pečujících o seniory. první. Zlín: Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně, 2008, p. 6-16, 63 pp. ISBN 978-80-7318-788-0. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Moje cesta k pedagogickým znalostem (My way to pedagogical knowledge). Pedagogická orientace. 2007, vol. 17, No 4, p. 43-60. ISSN 1211-4669. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Implicitní charakter didaktických znalostí obsahu a jejich utváření (The implicit nature of pedagogical content knowledge and its development). In JANÍK, Tomáš a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Padio, 2007, p. 91-97. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-139-3. info
  • JANÍK, Tomáš. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe (Action research as a way to improvement of educational practice). In MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, p. 51-68. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 1. ISBN 80-7315-078-6. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu (Ways to educational research). Brno: Paido, 2004, 78 pp. 188. ISBN 80-7315-078-6. info
  • ŠVEC, Vlastimil and Štefan CHUDÝ. Pedagogika v teorii a praxi. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2004, 120 pp. ISBN 80-7318-92-4. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Gradace pedagogických situací jako nástroj podporující rozvoj pedagogické kondice studenta učitelství (Gradation of pedagogical situations as a tool stimulating the development of pedagogical condition of a teacher student). In JANÍK, Tomáš, Vladislav MUŽÍK and Oldřich ŠIMONÍK. Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD-ROM). Brno: PdF MU, 2004, p. 1-4. ISBN 80-210-3474-2. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Od pedagogických implicitních znalostí k pedagogické kondici (Form pedagogical implicit knowledge to pedagogical condition). In Sborník prací Ústavu pedagogických a psychologických věd. Řada pedagogicko-psychologická P1. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2004, p. 81-90. ISBN 80-7248-256-4. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Experience of Student Teachers as a Source of their Pedagogical Knowledge. The New Educational Review. 2004, vol. 4, 3-4, p. 57-69, 12 pp. ISSN 1732-6729. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA and Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. dotisk 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 95 pp. ISBN 80-210-2798-3. info
  • ŠVEC, Vlastimil and Roman MUSIL. Intervence podporující vytváření didaktických dovedností studentů (The Supporting Interventions in process of acquaring teaching skills). In Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. 1st ed. Brno: Paido, 2000, p. 83-104. ISBN 80-85931-87-7. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Pokus o změnu pedagogické přípravy budoucích učitelů (The change of teacher education). In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum. 1st ed. Brno: Akademie múzických umění, 2000, p. 62-73. Sborník z konference. ISBN 80-85883-50-3. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Samorefleksja profesjonalna jako podstawowa kompetencja nauczyciela (Professional Self-reflection as the Key Component of Teacher's Competence). In Nauczyciel w zmieniajacej sie rzeczywistosci spolecznej. 1st ed. Wroclaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego, 2000, p. 61-71. Acta Universitatis Wratislaviensis No 2199. ISBN 83-229-2000-8. info
  • TRNA, Josef and Vlastimil ŠVEC. Pedagogická dovednost diagnostikování žákovské prekoncepce učiva (Pedagogical Diagnostics Skill of Pupils Preconception). In Pedagogická diagnostika 99. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1999, p. 172-174. ISBN 80-7042-160-6. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku (The training and teaching process key skills). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 178 pp. ISBN 80-210-1937-9. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Jakými klíčovými pedagogickými kompetencemi by měl disponovat budoucí učitel? (What kind of pedagogical competencies should have student teacher?). In Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, p. 256-259. ISBN 80-7067-871-2. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Styly učení žáků a možnosti jejich rozvíjení (The styles of teaching the pupils and possibilities for their development). In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996, p. 62-69. ISBN 80-210-1308-7. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Sebereflektivní deníky a studentské posuzování výuky (Selfreflecting daily records and the students´ evaluation of the teaching process). In Sebereflektivní deníky a studentské posuzování výuky. Olomouc: Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996, p. 96-99. ISBN 80-902250-6-3. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Význam diagnostiky učitelova pojetí výuky v jeho pregraduální přípravě (Diagnostic Significance of Teacher Educational Concepts in His Pregraduate Preparation). Pedagogika. Praha: PedF UK, 1995, vol. 44, No 2, p. 164-170. ISSN 0031-3815. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Otazníky nad pedagogickou teorií a praxí v učitelském vzdělávání (Questions on Pedagogical Theory and Practice in Teacher Education). In Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, p. 86-87. ISBN 80-901737-1-3. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Význam sebereflexe v učitelské přípravě (The Significance of Self-Reflex in Teacher Preparation). Pedagogická orientace. 1995, vol. 1995, No 15, p. 12-22. ISSN 1211-4669. info

2017/07/27


Životopis: prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (učo 190), verze: čeština(1), změněno: 27. 7. 2017 16:51, V. Švec