Format for Printing from Your Browser, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Životopis

Identifikace osoby
  • Dagmar Opatřilová
Pracoviště
  • Katedra speciální pedagogiky
Funkce na pracovišti
  • Docent
Vzdělání a akademická kvalifikace:
  • 2010: PdF MU Brno, habilitační řízení, obor habilitace speciální pedagogika, 2004: PdF MU Brno, státní doktorská zkouška, speciální pedagogika. 2001: PdF MU Brno, státní rigorózní zkouška, speciální pedagogika. 2000: PdF MU Brno, státní zkouška z logopedie. 1997: PdF MU Brno, magisterské studium.
Přehled zaměstnání
  • 2001 - doposud: PdF MU Brno, katedra speciální pedagogiky. 1999 - 2001: Speciální škola pro žáky s více vadami, Blansko. 1982 - 1999: Speciální MŠ při ÚSP pro TPM Kociánka, Brno
Pedagogická činnost
  • Zabývá se problematikou osob s tělesným postižení,edukací jedinců s více vadami a speciálně pedagogickou diagnostikou. Vyučuje předměty: Somatopedie, Edukace jedinců s více vadami,vytvořila koncepci povinně volitelných předmětů Reedukace DMO, Profesní poradenství, Metody a formy práce s těžce zdravotně postiženými, Podpůrná opatření a Diagnostické domény ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. Je konzultantem studentů s tělesným postižením Vede bakalářské a diplomové práce se somatopedickou problematikou. Je školitelem studentů DSP.
Vědeckovýzkumná činnost
  • Název projektu: Masarykova univerzita 4.0 (MUNI 4.0), číslo projektu: CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002418 , období řešení: 4/2017 - 9/2022, Investor: MŠMT ČR, programový rámec: OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), PO 2 Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj, klíčová aktivita 2 na pozici "Odborný pracovník - asistent KA2". Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách hlavního vzdělávacího proudu (MUNI/A/1183/2016). Řešitel na MU: PhDr. Radka Horáková, Ph.D.Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 1/2017 - 12/2017. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání (MUNI/A/0989/2015). Řešitel na MU: PhDr. Barbora Bočková, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 1/2016 - 12/2016. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). Současné trendy v pojetí a realizaci inkluzivního vzdělávání v ČR a na PdF MU se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (MUNI/A/1169/2014). Řešitel na MU: PhDr. Dana Zámečníková, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 1/2015 - 12/2015. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). Posilování kompetencí studentů s cílem posílení adaptability praktických dovedností při intervenci u osob s tělesným postižením. (MUNI/FR/0039/2014).Řešitel na MU: doc. PhDr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 3/2014 - 12/2014. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti (MUNI/A/0801/2013). Řešitel na MU: doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 1/2014 - 12/2014. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). • Inkluze v interdisciplinárním pohledu (MUNI/B/0925/2013). Řešitel na MU: doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 1/2014 - 12/2014. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). • Posilování kompetencí studentů s cílem posílení adaptability praktických dovedností při intervenci u osob s tělesným postižením (MUNI/FR/0039/2014). Řešitel na MU: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 3/2014 - 12/2014. Investor/Program: Masarykova univerzita / Fond rozvoje MU. • Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (MUNI/A/0709/2012). Řešitel na MU: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 1/2013 - 12/2013. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). • Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (MUNI/A/0886/2011). Řešitel na MU: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 1/2012 - 12/2012. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). • Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (MUNI/A/1021/2010). Řešitel na MU: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 1/2011 - 12/2011. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). • Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Zaměření na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (MUNI/A/1007/2009). Řešitel na MU: doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. Fakulta/Pracoviště MU: Pedagogická fakulta. Období řešení: 1/2010 - 12/2010. Investor/Program: Masarykova univerzita / Podpora studentských projektů na MU (specifický výzkum, program rektora). • Podpora praxe studentů speciální pedagogiky se zřetelem na implementaci ŠVP ve speciálních školách (CZ.1.07/2.2.00/07.0160). Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR / Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (VK). 6/2009 - 5/2012. (Řešitel: doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.). • Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (MSM0021622443). Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR / Výzkumné záměry. 1/2007 - 12/2013. (Řešitel: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.). • Studijní program Učitelství pro základní a střední školy v anglickém jazyce na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Program na podporu rozvoje internacionalizace. Zadavatel : PdF MU. Doba řešení: 2008 • Internacionalizace výuky MU s orientací na zahr. studenty (ROZV/192/2004). Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR / Transformační a rozvojové programy. 1/2004-12/2004. (Řešitel: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.). • Zpracování CD ROM - V centru pozornosti žák s mentálním postižením - srovnání pedagogických přístupů u nás a v Baden-Württemberg (MUNI/41/T 50/2004). Poskytovatel: MU. 1/2004 - 12/2004. (Řešitel: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.). • Zvýšení kompetencí studentů ke vzdělávání žáků s kombinovaným postižením (MUNI/41/T 53/2004). Poskytovatel: MU. 1/2004 - 12/2004. Úspěšně oponováno. (Řešitel: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.). • Podpora autonomie žáka jako prostředku k prevenci sociálně patologických jevů (MUNI/41/T 55/2004). Poskytovatel: MU. 1/2004 - 12/2004. Úspěšně oponováno. (Řešitel: PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.). • Projekt Equal :rozšíření metodiky, národní a evropské spolupráce. Poskytovatel: OS Rytmus, Praha. Projekt byl spolufinancován Evropskou Unií a českým státním rozpočtem. 2004. Úspěšně oponováno. (Řešitel:Mgr. Tamara Křivánková, Ph. D.) • Šíření dobré praxe v podporovaném zaměstnávání, EQUAL AKCE 3. Poskytovatel: OS Rytmus, Praha., 2004. Úspěšně oponováno. (Řešitel: doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.). • Strategie rozvoje podporovaného zaměstnávání v ČR, EQUAL AKCE II. Poskytovatel: OS Rytmus, Praha. 2003-2004. Úspěšně oponováno. (Řešitel: doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.). • Speciální didaktiky žáků ohrožených a zvýšeně vnímavých vůči sociálně patologickým jevům (ROZV/102/2003). Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR / Transformační a rozvojové programy. 1/2003 - 12/2003. Úspěšně oponováno. (Řešitel: PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.). • Inovace studijního programu speciální pedagogiky –somatopedie (ROZV/49/2003). Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR / Transformační a rozvojové programy. 1/2003 - 12/2003. Úspěšně oponováno. (Řešitel: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.). • Získání kompetencí v oblasti praktických dovedností při obsluze reedukačních, kompenzačních, rehabilitačních a technologických pomůcek pro tělesně postižené (ROZV/108/2002). Poskytovatel: Transformační a rozvojové programy MŠMT ČR pro rok 2002 – Program podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit. 2002-2004. (Řešitel: PhDr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.) • Diagnostika u jedinců s těžkým kombinovaným postižením. Poskytovatel MŠMT ČR, 2002-2004. Úspěšně oponováno. (Řešitel: Speciální škola pro žáky s více vadami, Blansko). • Inovace studijního programu speciální pedagogiky - somatopedie (ROZV/22/2002). Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR / Transformační a rozvojové programy. 1/2001 - 1/2002. Úspěšně oponováno. (Řešitel: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.). • Rozšíření videotéky pro zkvalitnění výuky na katedře speciální pedagogiky PdF MU Brno (ROZV/77/2002). Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR / Transformační a rozvojové programy. 2002. Úspěšně oponováno. (Řešitel: doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.). • Inovace studijního programu speciální pedagogiky - psychopedie (ROZV/46/2002). Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR / Transformační a rozvojové programy, 1/2000-1/2002. Úspěšně oponováno. (Řešitel: doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.).
Akademické stáže
  • • 04/2014, Turecko, Antalya, 5th International Conference on New Trends in Education and Their Implications“. 2014 (příspěvek: New trends in approach and support of pupils with severe disabilities outlines educational problems). • 04/2012 - VZ, Turecko, Antalya, stáž v Ruhbilim Okulu - Soulscience School a dalších speciálních školách. • 2009 - rozvojové programy na rok 2009, podpora profesorských a habilitačních řízení, Baden-Württemberg, Germany (Stuttgart), stáž ve speciálních školách, 1. 12. - 5. 12. • 2009 - Englad, rozvojové programy na rok 2009, podpora profesorských a habilitačních řízení, London, seminář Just Too Many Practitioners for babies and pre-school children who need ongoing multiple interventions; stáž ve speciálních školách, 23. 11.- 27. 11. 2009. • 2007 - Mid Sweden University, teacher's mobility ERASMUS, stáž a výuka (7 vyučovacích hodin), 17. 9.- 24. 9. 2007. • 2006 - Jyväskyla, Finland, University of Jyväskyla, teacher's mobility ERASMUS, stáž a výuka (8 vyučovacích hodin).
Universitní aktivity
  • Člen oborové rady. Člen státní zkušební komise. Člen AS PdF MU 2005-2008.
Mimouniversitní aktivity
  • Člen předsednictva Somatopedické společnosti ČR (2002 - 2010). Člen Somatopedické společnosti doposud.
Ocenění vědeckou komunitou
  • Cena děkana: Monografie. Analýza současného stavu inkluztivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009, 322 s. ISBN 978-80-210-5030-3. : MU., 2010.
Vybrané publikace:
  • ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana and Dagmar OPATŘILOVÁ. Ochablé svalstvo, silná mysl: Žáci se spinální svalovou atrofií (Weak muscles, strong mind: Pupils with spinal muscular atrophy). Online. Průvodce společným vzděláváním. Praha: Nakladatelství FORUM, s.r.o., 2021. ISSN 2694-6785. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. tabulky ke čtení I, II, III a slabikáře Naše čtení 1, Naše čtení 2. Online. 2020. ISBN 978-80-7397-016-1. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Školní zralost u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. (School maturity for children with special educational needs). Online. 2019, [citováno 2024-04-24] info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ and Marie VÍTKOVÁ. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky (Specifics of school maturity in children with physical disabilities and possibilities of educational support). Online. In Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. první. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2019, 2019. p. 61-128. Školní zralost 4. ISBN 978-80-7496-421-3. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Speciálněpedagogická diagnostika somatopedická (Special pedagogical somatopedic diagnostic). Online. první. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 110 pp. ISBN 978-80-210-9346-1. [citováno 2024-04-24] URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedické simulační techniky a intervence (Somatopedic simulation techniques and interventions). Online. První. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 86 pp. ISBN 978-80-210-9345-4. [citováno 2024-04-24] URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Specifika podpory při vzdělávání žáka s tělesným postižením v inkluzivní základní škole (Specifics of support for education of students with disabilities in inclusive elementary schools). Online. In Miroslava Bartoňová, Marie Vítková et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. první. Brno: MU, 2016. p. 123-130, 9 pp. ISBN 978-80-210-8140-6. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. SEN pupils in mainstream schools. Online. In Erasmus teaching programme. 2015, [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Inclusive Education in the Czech Republic. Online. In Erasmus teaching programme. 2015, [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Special support and counselling for parents of pupils with severe impairment. Online. In Erasmus teaching programme. 2015, [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Specifika podpory při vzdělávání žáků s tělesným postižením v inkluzivní základní škole (Specifics of support for education of students with disabilities in inclusive elementary schools). Online. In Miroslava Bartoňová, Marie Vítková et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. první. Brno: MU, 2015. p. 191-200, 9 pp. ISBN 978-80-210-8093-5. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Specifika podpory žáků s tělesným postižením v inkluzivním prostředí základní školy (Specifisc of support of pupils with physical disabilities in inclusive environment of primary school). Online. In Dana Zámečníková, Marie Vítková et al. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí - teorie, výzkum, praxe. první. Brno: MU, 2015. p. 169-192. ISBN 978-80-210-8098-0. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením (Graphomotorics and writing of children with physical disability). Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. [citováno 2024-04-24] URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením (Support of motor development of people with physical disability). Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. [citováno 2024-04-24] URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (Education of Persons with Severe Disability and Multiple Disability). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 186 pp. ISBN 978-80-210-6221-4. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením (Early Support and Intervention for Children with Disabilities). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 pp. ISBN 978-80-210-5880-4. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza možností výběru profesní orientace u žáků s tělesným postižením v základních školách (Analysis of Opportunities in Choice of Career of Students with Physical Disabilities in Primary School). Online. In Friedmann, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění. Professional Orientation of Pupils with Special Educational Needs and their Job Opportunities. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. p. 117-132. ISBN 978-80-7315-236-9. [citováno 2024-04-24] info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Education of Pupils with Physical Disability. Texts for Distance Education). Online. Brno: Paido, 2012. 222 pp. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Marie VÍTKOVÁ. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. (Factors of Success in Context with Inclusive Education of pupils with Special Educaional Needs I.). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 2012. 298 pp. ISBN 978-80-210-5995-5. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Marie VÍTKOVÁ. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. (Factors of Success in Context with Inclusive Education of pupils with Special Educaional Needs II.). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 266 pp. ISBN 978-80-210-5996-2. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením ((Pre) vocational preparing of individuals with health disabilities). Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 159 pp. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Marie VÍTKOVÁ. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu (Specifically educational suppot to hldren and youth with spacial educational needs outside school). Online. první. Brno: MU, 2011. 258 pp. ISBN 978-80-210-5693-0. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. (Educational Intervention in Early and Pre-school Age in Persons with Cerebral Palsy.). Online. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010. 150 pp. ISBN 978-80-210-5266-6. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. (Analysis of Current Situation of Inclusive Education in the Czech Republic in Students with Physical Disabilities in Nursery and Primary Education.). Online. První. Brno: MSD, sr.o., 2009. 322 pp. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením (Special Educational Support for People with Physical Disabilities). Online. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 pp. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Neue Ausgangspunkte in der Förderung der Person mit der sonderpädagogischen Förderbedarf (New Approaches in Support of Persons with Special Needs). Online. 2006, [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (Educational and Psychological Counselling and Intervention in the Early and Pre-school Period of Children with Special Educational Needs). Online. 1st ed. Tišnov.: SURSUM, 2006. 300 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Education of Pupils with Multiple Disabilities in the Czech Republic. Online. In Stáž a výuka na universitě v Jyväskylä, Finsko. 2006, [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Comprehensive Care for Children with Special Educational Needs. Online. In Finlad, Universty of Jyväskylä. Lecture. 2006, [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených (Pre-professional and Professional Preparation of Persons with Health Disabilities). Online. První. Brno: MU Brno, 2005. 132 pp. AA-7,64 VA - 7,79. ISBN 80-210-3718-0. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Individuals with Profound and Multiple Disabilities). Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou (Educational Intervention in Early and Preschool Age of Children with Cerebral Palsy.). Online. 1st ed. Brno: MU Brno, 2003. 52 pp. Speciální pedagogika. ISBN 80-210-3242-1. [citováno 2024-04-24] info

2017/07/04


Životopis: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (učo 25302), verze: čeština(1), změněno: 4. 7. 2017 16:35, D. Opatřilová