Format for Printing from Your Browser, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Životopis

Identifikace osoby
  • Radka Horáková
Pracoviště
  • Katedra speciální pedagogiky
    Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
    Poříčí 9
    603 00 Brno
Funkce na pracovišti
  • odborná asistentka
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2006 (listopad): Ph.D., speciální pedagogika, disertační práce - Analýza tlumočnických služeb pro sluchově postižené, PdF MU v Brně
  • 2006 (leden): PhDr., speciální pedagogika, rigorózní práce - Speciálně pedagogická terminologie ve znakovém jazyce, PdF MU v Brně
  • 2006 - 2003: absolvování programu celoživotního vzdělávání, obor speciální pedagogika - Surdopedie se zaměřením na znakový jazyk, PdF UP v Olomouci
  • 2003: absolvování Pedagogické fakulty MU v Brně, obor Učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika, diplomová práce - Využití znakového jazyka pro porozumění čtenému textu u sluchově postižených
Přehled zaměstnání
  • od 2006: Katedra speciální pedagogiky PdF MU v Brně, odborná asistentka
  • od 2003: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky v Brně, tlumočnice znakového jazyka
  • 2002 - 2003: Speciální školy v Brně, ul. Vídeňská, učitelka I. stupně ZŠ
Výuka
  • Surdopedie
  • Komunikace osob se sluchovým postižením
  • Surdopedie se znakovým jazykem
  • Vedení bakalářských a diplomových prací v prezenční a kombinované formě studia
Akademické stáže
  • Řecko: účast na mezinárodním setkání uspořádaném v rámci projektu Teachers ICT Competences (Way to Effective Learning for Children with Hearing Difficulties), 27. – 30. 9. 2007, Computer Technology Institute, N. Kazantzaki St., Patras University Campus, Patras.
  • Španělsko: účast na 22. mezinárodní konferenci pořádané americkou organizací CODA (Children of Deaf Adult), 26. – 29. 7. 2007, Barcelona.
  • Polsko: Univerzita Wroclav, 4.- 9. 12. 2006, Wroclav.
  • USA: University of Washington, Department of Speech and Hearing Sciences, Seattle. Fulbright Masarykovo stipendium, září 2011 - duben 2012
Ocenění vědeckou komunitou
  • 2007: Cena děkana za významnou tvůrčí činnost a reprezentaci fakulty
Vybrané publikace
  • HORÁKOVÁ, Radka. Podpora dětí s těžkým sluchovým postižením v inkluzivním prostředí mateřské a základní školy (Support for children with severe hearing impairment in the inclusive settings of nursery and elementary schools). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. první. Brno: Masarykova univerzita. p. 247-260, 13 pp. ISBN 978-80-210-8093-5. 2015. info
  • HORÁKOVÁ, Radka and Petra PISKOVÁ. Tinnitus jako civilizační choroba - možnosti léčby a terapie v České republice (Tinnitus as a civilization disease - treatment and therapy options in the Czech Republic). In Zámečníková, D., Vítková, M. et al. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí – teorie, výzkum, praxe. první. Brno: Masarykova univerzita. p. 307-317, 10 pp. ISBN 978-80-210-8098-0. 2015. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. FM systém a dítě se sluchovým postižením předškolního věku (FM technology and a child with hearing impairment in preschool age). In Hutyrová M., Souralová E., Chrastina J., Dolejš M., Moudrá L. Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu, XV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, II. konference mladých vědeckých pracovníků. první. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. p. 55-62. ISBN 978-80-244-4290-7. 2014. URL info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Nástroje pro hodnocení sluchové percepce a úrovně komunikačních dovedností uživatelů kochleárních implantátů raného a předškolního věku (The auditory perception assessment tools of cochlear implant users in early and preschool age). první. Bratislava: Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. 145 pp. Kročanová L., Zubová M. Špeciálnopedagogické poradenstvo - Informačný bulletin XVIII. ISBN 978-80-89698-05-9. 2014. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Využití Lingových zvuků jako nástroje kontroly správného fungování sluchové protetiky (Using of the Ling Sounds as a Tool for Correct Functioning Control of the Hearing Device). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII. 1st ed. Brno: Paido. p. 185-196. ISBN 978-80-7315-246-8. 2013. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Vývojové škály jako kritéria hodnotící jazykové a sociální dovednosti dětí s těžkým sluchovým postižením (Developmental Scales as Tools to Assess Language and Social Skills in Children with Severe Hearing Impairments). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. p. 80-91. ISBN 978-80-210-6515-4. 2013. info
  • HORÁKOVÁ, Radka and Mariana KOUTSKÁ. Sociokulturní determinanty integrace žáků se sluchovým postižením (Sociocultural Determinants of Inclusion in Pupils with Hearing Loss). In KLENKOVÁ, J. et al. Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. p. 127-160. ISBN 978-80-210-6652-6. 2013. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie (Hearing Impairment - An Introduction to Deaf Education). Praha. Praha: Portál. 159 pp. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. 2012. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Včasné odhalení sluchového postižení u dětí raného věku a korekce sluchových vad pomocí kochleárního implantátu (Early Identification of Hearing Impairment in Children of Early Age and Correction of Hearing Loss with Cochlear Implant). In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Professional Orientation of Students with Special Educational Needs. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. první. Brno: Masarykova univerzita. p. 320-325. ISBN 978-80-210-5941-2. 2012. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Potvrzení diagnózy sluchového postižení u dítěte slyšících rodičů a její dopad na budování komunikace a vztahů v rodině (Confirmation of Hearing Impairment in a Child of Hearing Parents and it´s Impact on Communication Process and Realitionships in the Family). In Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs II. první. Brno: Masarykova univerzita. p. 95-100. ISBN 978-80-210-5996-2. 2012. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Včasné odhalení sluchového postižení u dětí raného věku a korekce sluchových vad pomocí kochleárního implantátu (Early Identification of Hearing Impairment in Children of Early Age and Correction of Hearing Loss with Cochlear Implant). In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Professional Orientation of Students with Special Educational Needs. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. ISBN 978-80-7315-231-4. 2012. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Důležitost včasného odhalení sluchového postižení u dětí raného věku a zajištění efektivní péče (The importance of early detection and follow-up care of hearing impaired children in early age). In Gabarík, M., Melikant, M., Slovák, T. Špeciálna pedagogika na Slovensku v kontexte rokov 1967 – 2012. první. Bratislava: IRIS, Vydavateľstvo a tlač, s. r. o. p. 173-181, 8 pp. ISBN 978-80-89256-94-5. 2012. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání (Deaf Education. Textbook for distance study program). první. Brno: Paido. 126 pp. ISBN 978-80-7315-225-3. 2011. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Informovanost pedagogů o integraci žáků se sluchovým postižením (Awareness of teachers about the integration process of pupils with hearing impairment). In Potměšil, M. a kol. Psychosocální aspekty sluchového postižení. první. Brno: Masarykova univerzita. p. 155-173, 18 pp. ISBN 978-80-210-5184-3. 2010. info
  • LANGER, Jiří, Eva SOURALOVÁ and Radka HORÁKOVÁ. Taktilní znakový jazyk. Manuál k výuce a studiu (Tactile sign language. Guide to teaching and learning). první. Praha: o. s. Lorm - Společnost pro hluchoslepé. 33 pp. ISBN 978-80-254-8457-9. 2010. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie (An Introduction to Deaf Education). In Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené. Brno: Paido. p. 141-156, 15 pp. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-7315-198-0. 2010. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Možnosti integrace a socializace jedinců s postižením sluchu s ohledem na úroveň jejich komunikačních dovedností a na kulturu neslyšících (Possibilities of integration and inclusion of people with hearing impairment regarding their communication competences and different cultural background). In KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. první. Brno: Paido. p. 103-110. Pedagogické publikace. ISBN 978-80-7315-168-3. 2008. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Připravenost pedagogů na integraci žáků s postižením sluchu na 1. stupeň běžných základních škol v Jihomoravském kraji (Teacher´s preparedeness for integration of pupils with hearing impairment to the primary schools in South Moravia region). In KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. první. Brno: Paido, Brno. p. 123-136. Pedagogické publikace. ISBN 978-80-7315-168-3. 2008. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ and Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-136-2. 2007. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Tlumočník znakového jazyka a problematika tlumočení ve vzdělávání. In BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-150-8. 2007. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Speciálně pedagogická terminologie ve znakovém jazyce. In VALENTA, Milan and Martin Dominik POLÍNEK. VII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-1652-6. 2007. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita. p. 127-141. ISBN 80-7315-120-0. 2006. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. p. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. 2006. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Tlumočení pro sluchově postižené jak jedna z forem služeb sociální prevence. In MÜHLPACHR, Pavel. Sociální práce jako životní pomoc. Brno: Masarykova univerzita. p. 53 – 62. ISBN 80-86633-62-4. 2006. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Nedoslýchavost v období senia. In MÜHLPACHR, Pavel. Schola Gerontologica. Brno: Masarykova univerzita. p. 112-117. ISBN 80-210-3838-1. 2005. info

2014/01/31


Životopis: PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (učo 22250), verze: čeština(1), změněno: 31. 1. 2014 16:45, R. Horáková