Format for Printing from Your Browser, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Curriculum Vitae

Department
  • Department of Special and Inclusive Education - Faculty of Education MU
Employment - Position
  • associate professor
Education and Academic Qualifications
  • 2022: LOM quality s.r.o. - Agression is OK. (Experience Training Seminar), 3,5 hour.
  • 2021: doc. (Faculty of Education MU, habilitation procedure in Special Needs Education. Habilitation Thesis: Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů (The educational needs of children with behavioural and emotional difficulties from the perspective of educational professionals)
  • 2012: (Kreatos, o.s. and Czech Art Therapy Association: Self-Experience Training Program, 250 training hours: Group Forms of Socio-Therapeutic and Expressive Methods Focused on Prevention of Risk Behaviour)
  • 2010: Faculty of Arts Charles University (Training in Psychotherapy focused on Theory and Experience, 570 training hours: Group Forms of Corrective, Counselling, Reeducation and Socio-Therapeutic Work)
  • 2010: Mgr. (Faculty of Education MU, Special Education – Master´s thesis: „The Network of Care for Children at Risks from the Children in Councelling Care Perspective“)
  • 2009: Ph.D. (Faculty of Social Sciences MU, Sociology – Doctoral Thesis: Insight into the Experience of Clients of a Preventive-Corrective Institution“)
  • 2007: Bc. (Faculty of Education MU, Special Education – Bachelor´s thesis: „The Role of Specific Preventive Educational Institution within Process of Individual Development of Children and Youth with Behavioral Difficulties: An Interpretation from Labeling Approach Perspective“)
  • 2001: Mgr. (Faculty of Social Sciences MU, Sociology – Master´s thesis: „Representation of adolescent socially deviant behavior from a preventive correctional institution in the context of their identity. Relationship between norms of transition and self-identity through the eyes of adolescents”)
  • 1999: Bc. (Faculty of Social Sciences MU, Sociology, Social Policy and Social Work – Bachelor´s thesis: „Influence of value orientation on moral indifference”)
Employment
  • 2021 - Associate Professor, Department of Special and Inclusive Education, Faculty of Education MU
  • 2010–2021: Assistant Professor, Department of Special and Inclusive Education, Faculty of Education MU
  • 2007–2010: Special Educational Needs Teacher,Residential Facility for Diagnostic Assessment of Children with Behavioural Disorders and Counselling Care Centre, Brno
  • 2005–2006: Specialist, Institute for Research on Social Reproduction and Integration, Faculty of Social Studies, Masaryk University
  • 1996–2006: Residential Treatment Specialist, Residential Facility for Diagnostic Assessment of Children with Behavioural Disorders and Counselling Care Centre, Brno
Scientific and Research Activities
  • https://www.muni.cz/en/people/8596-karel-cervenka/projects
  • Partial project with Csaba Szaló: "Sociální konstrukce reality a identity adolescentními aktéry z tzv. preventivně-výchovného zařízení: způsoby a formy reprezentace normy-přestupujícího jednání." (Social Construction of Reality and Identity of Adolescent Actors from Preventive-Educational Facility: Forms of Representation of Rule-Breaking Behavior“) Výzkumný záměr / Research Intent MŠMT ČR MSM 142300002, Děti, mládež a rodina v transformaci, 1/1999-12/2004 (participation in 2004), principal investigator prof. PhDr. Petr Mareš, CSc., FSS MU - co-principal investigator
  • Partial project „Etnizace deviantního chování ve výchovných institucích“ (Ethnicization of deviant behaviour in educational facilities) - Výzkumný záměr/Research intent MŠMT ČR MSM0021622408 Reprodukce a integrace společnosti, 1/2005–12/2011 (participation in 2005-2006), principal investigator prof. PhDr. Petr Mareš, CSc., FSS MU - co-principal investigator
  • Výzkumný záměr/Research intent MŠMT ČR MSM0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, 1/2007-12/2013 (participation in 2010-2013), principal investigator prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. - co-principal investigator
  • Výzkumný projekt/Research project MŠMT ČR PRCH-IP-0095/2019 (34950/2018) Prevence rizikového chování u adolescentů v programech speciálního školství, 2019 (v průběhu/within process) In cooperation with PhDr. Pavla Doležalová, PhD., NUDZ – National Institute of Mental Health, Klecany.- investigator
  • Projekt/Project MŠMT ČR Reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000662 Vzdělávání 2.0 - Rozvoj klíčových kompetencí prostřednictvím podpory vzdělávání zaměřeného na cíl (Vzdělávání 2.0), (4/2017 - 3/2020), (participation in 09/2018-06/2019), MU researcher Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D., ESF MU- consultant
  • Projekt/Project MŠMT ČR CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006952 - Rozvoj procesu pregraduálního vzdělávání na PdF MU: důkladnou přípravou k dobré praxis (3P), (2018-2020), (participation 2018-today), MU researcher doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D., PdF MU - team member – internal mentor
Awards Related to Science and Research
  • 2001 - Third place I.A. Bláha Student Award - Prize awarded for competitions paper
  • 2016 - Dean’s Award in the category of Creative Research Activity of Employees at the Faculty of Education, MU - Prize awarded for research monograph „Sources and Barriers of Social Inclusion of Children with Behavioral Disorders“
Major Publications
  • ČERVENKA, Karel and Věra VOJTOVÁ. VARIETY OF ROLES OF SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS TEACHERS AS PERCEIVED BY SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS TEACHERS. In INTED2023 - 17th International Technology, Education adn Development Conference. 2023. ISBN 978-84-09-49026-4. Conference paper info
  • VOJTOVÁ, Věra, Věra LINHARTOVÁ and Karel ČERVENKA. Kazuistický seminář EPCH (workshop pro ředitele PPP na MŠMT ČR). 2023. info
  • ČERVENKA, Karel and Věra VOJTOVÁ. Rozmanité role speciálních pedagogů očima speciálního pedagoga. In MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA KRIŽOVATKY XII: Prevýchova ako dialóg, 2023. 2023. info
  • DOLEŽALOVÁ, Pavla, Karel ČERVENKA and Věra VOJTOVÁ. Attachment of vulnerable adolescents in residential facilities in the Czech Republic. Kontakt. České Budějovice: University of South Bohemia, 2022, vol. 24, No 1, p. 92-97. ISSN 1212-4117. Available from: https://dx.doi.org/10.32725/kont.2021.042. URL info
  • DOLEŽALOVÁ, Pavla, Karel ČERVENKA and Věra VOJTOVÁ. Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic. Kontakt. České Budějovice: University of South Bohemia, 2022, vol. 24, No 4, p. 339-345. ISSN 1212-4117. Available from: https://dx.doi.org/10.32725/kont.2022.038. nezadouci-zazitky-z-detstvi-a-agresivni-chovani-adolescentu-v-pobytovych-vzdelavacich-programech-v-ceske-republ info
  • ČERVENKA, Karel, Věra VOJTOVÁ and Petra RÖDEROVÁ. Kdo jsme? / Who are we? Rozmanitost rolí speciálního pedagoga očima speciálního pedagoga / Variety of roles of special educational needs teachers as perceived by special educational needs teachers. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 196 pp. ISBN 978-80-280-0247-3. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Inspirace pro speciálněpedagogickou intervenci rizik pro kvalitu života dětí z dětských domovů (vyžádaná přednáška). In Federace dětských domovů ČR: Dvoudenní seminář. 2019. info
  • ČERVENKA, Karel. Role of solidarity in social inclusion of children with emotional and behavioral disorders. e-Pedagogium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, vol. 2017, No 2, p. 62-70. ISSN 1213-7758. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Výzkum jako inspirace pro intervenci v praxi školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy (Research as an inspiration for intervention within educational residential facilities). Online. In Pacnerová, H., Myšková, L. (eds.). Kvalita péče o děti v ústavní výchově. Praha: NUV, 2016, p. 53-62. ISBN 978-80-7481-157-9. info
  • ČERVENKA, Karel. Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů (The educational needs of children with behavioural and emotional difficulties from the perspective of educational professionals). Brno: Masarykova univerzita, 2016, 139 pp. ISBN 978-80-210-8138-3. info
  • KACHLÍK, Petr, Karel ČERVENKA, Věra VOJTOVÁ, Veronika BUCHTOVÁ, Michaela FIALOVÁ, Pavlína GRÁC LIVŇANSKÁ, Tereza KRČMÁŘOVÁ, Viktor KRIŽO and Petra SEGEŤOVÁ. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování (Inclusion as a way to prevent the development of behavioural problems). 1st ed. Brno: MU, 2016, 174 pp. ISBN 978-80-210-8509-1. info
  • ČERVENKA, Karel and Věra VOJTOVÁ. člen pracovní skupiny. Pracovní skupina k tématu středisek výchovné péče - Národní ústav pro vzdělávání, Novoborská 372, Praha 9, a to od 9:00 přibližně do 13:15 hodin, 2016 - 2016. info
  • ČERVENKA, Karel. Role vztahů dětí s poruchami chování a výchovných profesionálů v rámci etopedické intervence (The Role of Relationships of Children with EBD with Educational Professionals within the Process of Special Educational Intervention). In Miluše Hutyrová Kateřina Kroupová Eva Souralová (eds.). Perspektivy speciální pedagogiky – potřeby, možnosti a výzvy III. olomoucké speciálněpedagogické dny. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Pedagocická fakulta Ústav speciálněpedagogických studií, 2015, p. 30-35. ISBN 978-80-244-4907-4. info
  • ČERVENKA, Karel. Zdroje a bariéry sociální inkluze dětí s poruchami chování z hlediska výchovných profesionálů (Resources and barriers of social inclusion of children with behavioural difficulties – from the point of view of educational professionals). Brno: Masarykova univerzita, 2014, 109 pp. ISBN 978-80-210-7562-7. info
  • PROKOPOVÁ, Radka and Karel ČERVENKA. Výchovné potřeby mimořádně nadaných žáků (Educational Needs of Exceptionally Gifted Students). In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA. K. Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 31-41. ISBN 978-80-210-7610-5. info
  • RADIMÁKOVÁ, Paulína and Karel ČERVENKA. Pohĺad detí z výchovných ústavov a nízkoprahových klubov na intervenčný proces (Intervention process of the point of view of children from eduacational institutions and low-threshold clubs). In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA. K. Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 88-100. ISBN 978-80-210-7610-5. info
  • JUNOVÁ, Pavlína and Karel ČERVENKA. Role životních zkušeností v rámci výkonu profese speciálního pedagoga - etopeda (The role of teacher's personal experiences within the process of eduaction of children with behavioural disorders). In Vojtová, V., Červenka, K. Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 152-161. ISBN 978-80-210-7610-5. info
  • ZLATUŠKOVÁ, Petra and Karel ČERVENKA. Projekt Ikspírijens jako cesta k posilování sebevědomí a pozitivního sebepojetí dětí a poruchami chování a dětí s poruchami sluchu (Ikspírijens project as a way of building self-esteem and positive self-identity of children with behavioural disorder or hearing impairment). In Vojtová, V., Červenka, K. Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 162-171. ISBN 978-80-210-7610-5. info
  • ČERVENKA, Karel. Stigmatizace dětí s poruchami chování a role vztahů v jejich edukaci (Stigmatization of Children with Behavioural Difficulties and the Role of Their Relationships within Their Education). In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA. K. et al. Intervence pro inkluzi. Intervention for Inclusion. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 52-57. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • ŠVECOVÁ, Kateřina and Karel ČERVENKA. Šikana v souvislostech morální kognice a možnosti využití v edukační praxi (Bullying within the Context of Moral Cognition Process and its Educational Capacity). In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA. K. et al. Intervence pro inkluzi. Intervention for Inclusion. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 103-114. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • SVOZILOVÁ, Jitka and Karel ČERVENKA. Soudně nařízená spolupráce „problémových“ dětí se středisky výchovné péče: Sonda do zkušenosti zaměstnanců třech SVP (Court-Mandated Cooperation of Educational Care Centers with “Problematic” Children). In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA. K. et al. Intervence pro inkluzi. Intervention for Inclusion. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 141-149. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • HAVELKA, David and Karel ČERVENKA. Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny (Possible Involvement of Special Educational Strategies within the Pediatric Ward in Mental Hospital). In VOJTOVÁ, V., ČERVENKA. K. et al. Intervence pro inkluzi. Intervention for Inclusion. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 163-172. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • ČERVENKA, Karel and Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii (Resources for Special Educational Intervention). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 pp. ISBN 978-80-210-6617-5. info
  • ČERVENKA, Karel. Plánování etopedické intervence jako průsečík představ o minulosti, současnosti a budoucnosti (Intervention Planning and the Role of Representations of Behavioural Difficulties Dynamics). In Červenka, Karel a Věra Vojtová et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 43-52. ISBN 978-80-210-6617-5. info
  • ČERVENKA, Karel. Stigmatizace jako různorodá zkušenost „problémových“ dětí ve vztazích s okolím (Stigmatization as Diverse Experience of Children with Behavioral Difficulties within Social Relationships). In Prevence. 1st ed. Praha: Občanské sdružení Život bez závislostí, 2013, p. 9-11. ISSN 1214-8717. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi (Intervention for Inclusion). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 pp. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • ČERVENKA, Karel. The Experiential Course Ikspíriens as a Means of Mitigating the Negative Impact of the Stigma of Hearing Impairments and Behavioural Disorders. In PROCHÁZKOVÁ, L., SOCHOR, P. et al. Support of People with Special Needs: International Perspectives. Förderung von Menschen mit Behinderung: Internationale Perspektiven. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 73-80. ISBN 978-80-210-6637-3. info
  • ČERVENKA, Karel. „… si mě vůbec nevšímá…“: Sebevnímání „problémových“ dětí v sociálních vztazích („…she does´nt pay attention to me…“: Self-perception of „problematic“ Children within their Relationships). In Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs II. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 159-169. ISBN 978-80-210-5996-2. info
  • ČERVENKA, Karel and Věra VOJTOVÁ. Intervence jako restrikce nebo jako posilování? (Intervention – restriction or support?). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Educational Needs VI. Brno: Paido, 2012, p. 285-294. ISBN 978-80-7315-235-2. info
  • ČERVENKA, Karel and Věra VOJTOVÁ. Potřeba jako zdroj edukačních strategií u dětí s problémy v chování nebo s poruchami chování (Individual need as a basis of educational strategies of children with behavioural difficulties or with conduct disorder). In VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2012, p. 27-34. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • ČERVENKA, Karel. Proto-profesionalizace klientů pomáhajících profesí: Příklad klientů preventivně výchovného zařízení (Proto-professionalisation of clients of helping professions). In Truhlářová, Z., Levická, K. Od teorie k praxi, od praxe k teorii. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012, p. 570-576. ISBN 978-80-7435-138-9. info
  • ČERVENKA, Karel. Strategie adaptace dětí s „problémovým“ chování a jejich úloha v rámci informované intervence (Different Adaptation Strategies of Children with “Problematic” Behaviour and the Role of These Strategies within the Process of Informed Intervention). In VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2012, p. 35-41. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • ČERVENKA, Karel. Odlišné strategie adaptace dětí s poruchami chování na „problémové“ situace: Role individuálních odlišností v etopedické edukaci a intervenci (Different Strategies of Adaptation of Children with behavioral disorders). In Albín Škoviera, Viera Hudečková, Pavel Bryndzák (eds.). Križovatky III : Prevýchova včera a dnes. A zajtra? Bratislava: FICE v SR - Medzinárodná spoločnosť výchovných komunít, 2012, p. 111-115. ISBN 978-80-969253-6-0. info
  • ČERVENKA, Karel. Stigmatizace jako různorodá zkušenost dětí s poruchamni chování a emocí: Zkušenost mezi diskreditací a podporou. (Stigmatization as Diverse Experience of Children with Behavioral Difficulties: Experience between Discreditation and Social Support). In Bartoňová, M., Vítková, M. (eds.) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Paido, 2011, p. 99-109. 330. publikace Paido. ISBN 978-80-7315-220-8. info
  • ČERVENKA, Karel. Od individuální odlišnosti k edukační potřebě: Respekt k odlišnostem jako základ informované intervence (From Individual Difference to Educational Need: Respecting Differences as a Basis of Informed Intervention). In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, p. 289-303. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • ČERVENKA, Karel. Role „problémových“ dětí v systému péče o ohrožené děti jejich vlastníma očima: Několik poznámek z výzkumu (Roles of „problematic“ children within the system of institutioinal care from their own perspective: Some research findings). In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, p. 305-316. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? (Can we perceive different educational strategies of children with behavioral difficulties?). In Ratolest Brno. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? Brno: občanské sdružení Ratolest Brno, 2011, p. 134-143, 145 pp. ISBN 978-80-260-0137-9. info
  • ČERVENKA, Karel. Identita jedince s poruchou chování a emocí jako pedagogický problém: Několik příkladů pozitivního ovlivňování. (Identity of individuals with behavioral and emotional difficulties as an educational problem: Some examples of good practice). In Vítková, M., Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2010, 11 pp. ISBN 978-80-7315-199-7. info
  • ČERVENKA, Karel. Vůle ke změně a víra ve změnu: Důležitost subjektivního hlediska dítěte s poruchou chování pro pozitivní změnu jeho situace. (Will to change and belief in change: Importance of the subjective perspective of child with behavioral difficulties for positive change of his or her situation). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 347-357. ISBN 978-80-210-5383-0. info
  • ČERVENKA, Karel. Skupinová solidarita a etnizace deviantního chování ve výchovných institucích. Poznámky k etnicky definovaným aspektům inkluze tzv. problémové mládeže (Group Solidarity and Ethnization of Deviant Behavior in Special Educational Institutions. Notes on Ethnically Defined Aspects of Inclusion of "Problem Youth"). In Etnická různost a občanská jednota. Marada, Radim (ed.). Brno: CDK, 2006, p. 256-277, 21 pp. Sociologická řada. ISBN 80-7325-111-6. info
  • ČERVENKA, Karel. Není pasťák jako pasťák: Sociálně konstruovaná identita mládeže z "preventivně výchovného" zařízení a její důsledky (Socially constructed identity of youth from preventive-corrective institution and its effects). Biograf - časopis nejen pro biografickou a reflexivní sociologii. Praha: Virtuální institut, o.p.s, 2005, vol. 2005, No 37, p. 31-55. ISSN 1211-5770. URL info
  • ČERVENKA, Karel. Stigmatizace, morální netečnost a expertní pojmy: jeden ze způsobů uchopení fenoménu displacement/vymístění (Stigmatization, moral indiference and expert concepts: one way to look at displacement phenomenon). Sociální studia. Fakulta sociálních studií MU Brno, 2004, vol. 2004, No 2, p. 215-229. ISSN 1214-813X. info

2023/05/20


Curriculum Vitae: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (učo 8596), version: English(1), last update: 2023/05/20 21:13, K. Červenka

Another Variant: Czech(5)