Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
9. 1.
2009

Autorský zákon - použití děl jiných autorů ve výuce

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

E-learning je v mnoha směrech v terciálním vzdělání stále považován za novou formu učení, kde vyvstává mnoho otázek. Problematika autorských práv, užití děl ve výuce, tvoří jejich významnou část, se kterou se učitelé potýkají při přípravě svých výukových materiálů. Mezi nejčastější otázky, které pak řeší, patří: zda mohou zpřístupnit audio vizuální nahrávky svým studentům v e-learningovém kurzu, zpřístupnění studijních materiálů v digitální podobě (naskenované části knih, článků z časopisů, plné texty článků stažených z elektronických zdrojů) uvnitř Informačního systému MU. Mezi další časté dotazy se řadí, jakým způsobem lze legálně užít cizí dílo pro potřeby výuky, a s tím samozřejmě často vyvstává otázka poplatků spojených s užitím díla, či pořizováním rozmnoženin. Samostatnou kapitolou je okruh otázek souvisejících s užitím a úpravou díla pro potřeby studentů se specifickými nároky na jejich studium – nejčastěji jsou to zrakově hendikepovaní studenti.

Na základě podnětů učitelů a e-techniků vznikla iniciativa, aby se tato problematika uceleněji zpracovala a byla včleněna na Elportál, který je univerzitním prostorem pro inspiraci učitelům, zpřístupnění informací a podporuje rozvoj e-learningu na univerzitě. Proto zde byl následně umístěn dokument „Autorský zákon – použití děl jiných autorů ve výuce“. Dokument objasňující užití tzv. „autorského zákona“ vznikl ve spolupráci s Právním odborem RMU a je v souladu se Zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

„Autorský zákon – použití děl jiných autorů ve výuce“ se zabývá převážně těmi pasážemi zákona, které bezprostředně souvisí s přípravou a zveřejňování výukových materiálů. Definuje „dílo“, obecně platné zásady užití děl a řeší problematiku volného užití díla nebo bezúplatných zákonných licencí. Součástí je i tzv. FAQ (často kladené dotazy), kde mohou zájemci o tuto problematiku najít odpovědi na nejčastěji kladené otázky spojené s užitím díla ve výuce, a video záznam semináře o autorském právu s JUDr. Radimem Polčákem, Ph.D. z PrF MU.

Obr. 1: Na Elportálu lze nalézt odpovědi na nejčastější otázky.

Obr. 2: Seminář o autorském právu byl rozdělen do několika kapitol, které lze shlédnout jako jednotlivé video záznamy.

9. ledna 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
20. 12.
2008

Ohlédnutí za sérií fakultních prezentací o e-learningu a Obchodním centru

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

V době od 22. září do 29. října 2008 probíhala série prezentací o e-learningu, multimédiích a Obchodním centru MU, na níž jsme zvali již v této novince Fakultní prezentace pro vyučující o e-learningu a Obchodním centru. Prezentace byly cíleně pořádané na jednotlivých fakultách nejen proto, aby k nim posluchači měli blízko, co se týče místa konání, ale také tematicky, neboť prezentované ukázky byly vybírány pečlivě a na míru požadavkům vyučujících dané fakulty.

Posluchači se nejprve dozvěděli o možnostech e-learningu a tvorby multimediálních pomůcek s pomocí týmu e-techniků a s-techniků, ale především se mohli nechat inspirovat ukázkami děl svých kolegů přímo z fakulty nebo vyučujících z jiných fakult. Ukázky byly velmi pestré - od animací, rozsáhlých webů, videozáznamů až po interaktivní tutoriály, multimediální odpovědníky či možnosti digitalizace a úpravy dokumentů. Příklady hotových zakázek Servisního střediska můžete také vidět na stránce Zakázky střediska v praxi.

Obr. 1: Ne všichni Servisní středisko znali, proto na úvod nechybělo jeho stručné představení. Obr. 2: S-technici ukazovali možnosti e-learningu a multimédií přímo na zpracovaných dílech.

Následující prezentace změřená na Obchodní centrum MU vyučujícím ukázala možnosti jeho využití, zazněly i informace o chystaných novinkách a nabídkách dané fakulty. Posluchači zjistili, že prodávat kurzy nebo knihy přes Obchodní centrum není těžké, zmíněna byla i možnost vybíraní poplatků z konferencí či poplatků spojených se studiem.

Prezentace se nesly ve velmi příjemné a přátelské atmosféře, někde vyučující kladli otázky ihned v průběhu jednotlivých výstupů, jinde si počkali na konec prezentace, kde byl vyčleněn dostatečný prostor právě pro dotazy a podněty. Přítomnost členů týmu e-techniků a s-techniků mnozí využili i k domluvě spolupráce na konkrétních zakázkách či pomoci při rozjezdu vlastních e-learningových aktivit.

Obr. 3: Posluchači zjistili více podrobností o Obchodním centru MU.

Obr. 4: Prostor pro dotazy nikdy nezůstal nevyužitý.

Protože termíny prezentací vybírali zástupci jednotlivých fakult, účast na prezentacích byla mnohem větší než na stejně tematicky zaměřené prezentaci v dubnu 2008, která byla ovšem společná pro všechny fakulty.

Obr. 5: Celkově se na fakultní prezentace přišlo podívat 133 osob. Obr. 6: Celkově celouniverzitní prezentaci navštívilo 44 osob.

20. prosince 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
20. 12.
2008

Nová aplikace pro fakturaci školného

Dosud nehodnoceno.
Novinky
Informační systém Masarykovy univerzity neulehčuje práci už jenom na veřejných vysokých školách. IS je v současné době provozován formou outsourcingu i na několika soukromých vysokých školách. Agenda soukromých škol má jedno výrazné specifikum, které veřejné školy (zatím) neřeší – školné.
Fakturace školného je časově náročná a komplikuje ji především skutečnost, že výše školného není jednotná pro všechny studenty dané školy. Závisí na oboru, ročníku i formě studia. Navíc se k fakturám započítávají jednorázové slevy za promo akce, slevy za prospěch a příplatky např. za opakované předměty. Faktury jednotlivých studentů, i těch kteří navštěvují stejný ročník, obor a mají stejnou formu studia, se tak mohou hodně lišit.

Současný stav - ruční zpracování faktur

Každou fakturu vystavuje studijní referent samostatně. Nejdříve se pro dané studium zjistí, jaké školné platí, a z poznámek, které si studijní oddělení dělalo v průběhu semestru, se vyčte, na jaké slevy či příplatky má nárok. Navíc je třeba pamatovat na to, že za někoho platí školné zaměstnavatel. Někdy platí zaměstnavatel jenom 60 %, takže vzniknou dvě faktury.
Při počtu studentů asi 2300 trvá toto zpracování údajů ručně, bez pomoci ISu, 14 dní. K tomu je třeba připočítat dobu na tisk faktur a obálkování.

S novou aplikací

Hromadné vystavování faktur je třeba začít dvěma základními kroky: přiřazením výše školného k jednotlivým studiím a zaevidováním firemních plátců. Přiřazení školného probíhá po skupinách pomocí hromadného výběru studií. Během několika kliknutí se přiřadí školné např. celému oboru, pro daný ročník a danou formu studia. Platí-li fakturu za studenta jeho zaměstnavatel, studijní tuto skutečnost zaeviduje a stanoví, zda platí vše nebo jenom do určité výšky či jenom určitou část. K sídlu firmy lze zadat i korespondenční adresy, na které se odešle faktura.
Je více možností, jak se vypořádat s extra položkami a procentuálními slevami. Na mnohé slevy (za výborný prospěch, za uznané předměty) a příplatky (za opakované předměty, překročení standardní doby studia) lze určit nárok z dat, které se v ISu nacházejí. Není třeba si je psát do poznámky. IS ví, v kterém semestru student studuje, jaké měl zapsané předměty, jakou dostal známku, které předměty si nechal uznat. Dohodnuté dlouhodobé slevy lze evidovat zvlášť pro každé studium a vyhodnotí se automaticky. Jednorázové a dodatečné slevy lze zaznamenat na fakturu při individuální úpravě.
Vše je tak připraveno na hromadné vystavení faktur na jedno kliknutí pro zvolený výběr. Výběrem může být i kompletní seznam všech studentů školy, resp. všech studií, za které je zodpovědný daný studijní referent. Při vytváření faktury se vezmou položky z ceníku ke studiu (pro každého studenta to jeho školné), automaticky se vyhodnotí, zda nemá nárok na nějaký příplatek nebo slevu, na základě dat již zavedených v ISu k evidenci studia, a započítají se dohodnuté slevy pro studium. Systém ještě před dokončením vytváření faktur zkontroluje, kdo za daného studenta platí fakturu a do jaké výše či v jakém poměru. Tímto způsobem se vytvoří najednou třeba i několik set či tisíc individuálních faktur, s různou výší školného a s různě přiřazenými automatickými slevami. Navíc již proporcionálně poděleny, pokud se na platbě podílí student i zaměstnanec.
Stejně jako u ručního postupu, i zde zůstává možnost individálních úprav faktur. K vytvořené faktuře lze přidat libovolné položky či zrušit stávající. Studijní referenti mají tak stále poslední slovo při vytváření faktur.

Cesta faktury k plátci

Elektronická komunikace sbližuje a platí to i v této aplikaci. Při klasickém zpracování se faktura vytiskne, vloží do obálky a odešle. Pokud se faktura odešle na adresu, kde se student právě nezdržuje, nebo firmě na adresu, kde se nedostane ke schválení, plátce o faktuře neví a samozřejmě neplatí. Nová aplikace umožňuje studentům přístup k faktuře okamžitě poté, co se studijní rozhodne ji zveřejnit. Student si může fakturu prohlédnout a má-li připomínky, kontaktovat studijní oddělení. O nově vytvořených fakturách jsou studenti informováni hromadně rozeslanými emaily. Faktury jsou studentům k dispozici ve formátu PDF.


Obr.: [1] fakturace poplatků z pohledu studenta
[2] po vytištění faktury do PDF lze prohlížet její obsah
[3] studentovi se zobrazí i adresy dalších plátců

Výhody

Ačkoli tato aplikace nenahrazuje účetní systém, lze vytvořené faktury vyexportovat do účetního systému a zpět do ISu naimportovat informace o zaplacených částkách za tyto faktury. Tím získají studenti i studijní oddělení přehled o nezaplacených fakturách přímo ve studijní agendě.

Nová aplikace výrazně urychluje vytváření faktur a zároveň zachová jejich individuálnost pro jednotlivé studenty. Vytvořené faktury se v elektronické podobě dostanou rychleji ke studentům a ti budou moci zaplatit dříve.

20. prosince 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
20. 12.
2008

Co přinesla soutěžní fotosbírka Jak se žije na MU?

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Informační systém Masarykovy univerzity a Odbor vnějších vztahů a marketingu MU pořádali elektronickou fotosbírku dokumentující vše, co souvisí s Masarykovou univerzitou. První kolo soutěže probíhalo od 21. dubna do 30. června 2008 a druhé kolo od od 12. září do 26. listopadu 2008.

V obou kolech soutěžní fotosbírky se účastnilo celkem 144 osob, které vložily dohromady 880 snímků. V prvním kole se nejčastěji fotografové zaměřovali na univerzitní exteriéry, v druhém kole se podařilo sesbírat více snímků z laboratoří, učeben i přímo z výuky, čímž vznikla velice rozmanitá sbírka fotografií dokumentující život na univerzitě. Cílem celé akce je snaha ukázat dnešní tvář univerzity absolventům, a to právě pohledem současných studentů. Absolvent se tak může podívat, jakými změnami prošla fakulta od doby jeho promoce, či co přibylo zcela nového.

Odborná porota byla zastoupena jak vyučujícími a zaměstnanci, tak také studenty a fotografy. V prvním kole fotosbírky odborná porota neudělila první cenu, ale udělila dvě ceny druhé.

Závěrečné hodnocení prvního kola:

Obr. 1: Oceněný snímek autora Filipa Laureyse.
Obr. 2: Oceněný snímek autora Jaroslava Bindzara.
Obr. 3: Oceněný snímek autora Matúša Mihalčina.

Závěrečné hodnocení druhého kola:

Obr. 4: Oceněný snímek autora Jaroslava Bindzara.
Obr. 5: Oceněný snímek autora Mgr. Lucie Horákové.
Obr. 6: Oceněný snímek autora Matúša Mihalčina.

Kromě hodnocení poroty snímky získávaly uživatelské hodnocení, do kterého se mohl zapojit kterýkoliv uživatel IS MU. Jednoduše si ve fotogalerii mohl z menu možností vybrat mezi položkami: Krásné, Dokumentačně přínosné, Nudné, Technicky nekvalitní, Mimo téma a Nemám názor. Každý týden byl vyhlašován a oceňován Snímek týdne, za který se v prvním kole udělovaly reklamní předměty, v druhém kole byla rozdávána motivační finanční odměna.

Obr. 7: Hodnocení v galerii snímků bylo snadné.

Celkem se uživatelského hodnocení zúčastnilo 2644 osob, přičemž z obou kol fotosbírky úplně nejvíce všechny zaujal snímek s názvem 'Jarní pohled na MU II', který představuje botanickou zahradu z neobvyklého pohledu. Z celkového počtu 880 snímků jich 562 získalo kladné hodnocení (což činí přibližně 63 %).

Obr. 8: Snímek 'Jarní pohled na MU II'.

Obr. 9: Počty vložených snímků podle fakult.

Nashromážděné snímky ze soutěžní fotosbírky již byly využity například V rámci propagační kampaně celoživotního vzdělávání - na plakátech a letácích v prostředcích hromadné dopravy a jinde, v elektronické i tištěné podobě. I samotní studenti je využili do svých článků v rámci publikace Prvákoviny.

Zajímavým prvkem celé fotosbírky je popisování snímků štítky (klíčovými slovy či popisky), z nichž se generuje tzv. Mrak štítků. Z něj je také mimo jiné patrné, že nejvíce účastníci fotili knihovny, Univerzitní kampus a na snímcích jsou často zachyceni studenti.

Obr. 10: Ukázka z mraku štítků.

20. prosince 2008

Dosud nečteno0 komentářůpermalink