PHETPO Business Ethics

Faculty of Economics and Administration
Spring 2006
Extent and Intensity
2/2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. RNDr. Anna Putnová, Ph.D., MBA (lecturer)
prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí
Timetable
Mon 9:20–11:00 P201
  • Timetable of Seminar Groups:
PHETPO/1: Mon 11:05–12:45 P201, J. Šmajs
PHETPO/2: Mon 12:50–14:30 P201, J. Šmajs
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/65
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Business Ethics (PHETPO) Basing on the so-called theory of fields, the course will attempt to classify the problems of business ethics into those at the theoretical, mid-range and practical level. At the theoretical level, the course will describe the development of ethical theories within the framework of European cultural environment, problematic consequences of individual theories and the relationship between business ethics and ethics as such. In the mid-range section of the course the students will be acquainted with the methodology of solving ethical problems, which will enable them to recognize on what level the individual types of ethical problems can be solved. In the practical part of the course, the students will be shown individual examples of unethical behaviour which is difficult to recognize (manipulation, sophisticated fundamentalism, etc.), and they will be provided an opportunity to deconstruct such behaviour. Examination: written test, oral exam.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Koncept konfliktu kultury s přírodou jako nové paradigma filosofie, axiologie, etiky i přírodních a společenských věd. Místo a role kultury v přírodě, vztah přirozené a kulturní evoluce. Koncept pozemské přírody a ekologicky ohrožené kultury. 2. Problém naturalizace kultury jako systému s vnitřní informací, problém přijetí biofilní sociokulturní informace kulturním systémem. Naturalizace techniky a materiální kultury, naturalizace vědy, výchovy a vzdělání. 3. Problém člověka, jedinečnost lidské fylogeneze. Zvláštnosti lidské ontogeneze, přírodní a kulturní faktory utváření lidské osobnosti. Hlavní sociokulturní regulativy: technika, věda, morálka, právo, politika. 4. Vymezení pojmů morálka a etika, předmět a společenské funkce etiky. Rozdíl mezi morálkou a právem. Etika tradiční a etika aplikovaná. Přednosti a meze morální regulace. 5. Environmentální etika, její předmět a společenská role. Antropocentrické a biocentrické koncepce ekoetiky. Etika Země A. Leopolda, hlubinná ekologie A. Naesse. Evoluční ontologie jako východisko nové axiologie, etiky a politiky. 6. Lidská práce jako způsob útočné adaptivní strategie člověka. Proměny technologického a společenského obsahu práce. Práce v kontextu biotické linie technického vývoje. Práce v kontextu abiotické linie technického vývoje: instrumentalizace, mechanizace, automatizace. 7. Práce a lidská přirozenost, biologický, etický a osobnostně kultivační rozměr práce. Problém nedobrovolné ztráty práce, problém lidské seberealizace v technotronní spotřební společnosti. 8. Podnikatelská etika, předmět, definice, vznik, vývoj, struktura, možnosti a funkce. Problém integrace etiky do oblasti podnikání. 9. Sociální, morální a ekologická odpovědnost podnikání, problém účinnosti etiky v podnikání. Etická dimenze výroby a spotřeby. 10. Podnikatelská etika v podnikové praxi, kompetence a omezení. 11. Etika v zaměstnaneckých vztazích, problém diskriminace, problém propouštění z práce, problém pracovní komunikace. 12. Etika v práci manažerů. Manažer jako vůdčí hráč podnikové strategie. Postoje manažerů k etice, manažerské etické styly: integrativní, úslužný, dominantní, vyhýbavý, kompromisní. Etické prohřešky manažerů. 13. Etické programy organizace, etické kodexy.
Literature
  • ŠMAJS, Josef. Základy systematické filosofie (The Basics of Systematic Philosophy). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 255 pp. Masarykova univerzita, 1. ISBN 80-210-3871-3. info
  • ŠMAJS, Josef. Filosofie psaná kurzívou : rozhlasové ekologické eseje. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2003, 113 s. ISBN 8072391526. info
  • HAWKEN, Paul, Amory B. LOVINS and L. Hunter LOVINS. Přírodní kapitalismus : jak se rodí další průmyslová revoluce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 476 s. ISBN 8020410783. info
  • BLECHA, Ivan. Filosofie. 3. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 239 s. ISBN 80-7182-069-5. info
  • LUKNIČ, Arnold. Štvrtý rozmer podnikania - etika :pre manažérov, pre školy, pre každého. 1. vyd. Bratislava: Slovak Academic Press, 1994, 342 s. ISBN 80-85665-30-1. info
  • BENEŠ, Jan and P. HRAŠKO. Evoluce Homo sapiens sapiens - biologické behaviorální a sociokulturní aspekty, Evolution of Homo sapiens sapiens - biological, behavioral and sociocultural aspects. In Evoluce Homo sapiens sapiens - biologické behaviorální a soc. Bánská Bystrica, Slovensko: SPN, 1993. ISBN 80-210-0173-9. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: 2/2; Závěrečná zkouška/test obsahuje tři otázky s časovým limitem na odpovědi půl hodiny. Zkouška/test je hodnocena klasifikační stupnicí A až F.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: 10 pouze přednáška
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2006/PHETPO