np1021 School Management

Faculty of Sports Studies
Spring 2011
Extent and Intensity
1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (lecturer)
JUDr. Jaroslava Tomancová (lecturer)
Olga Korvasová (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
np1021/prednaska: Wed 16:30–18:00 B11/206, B. Lazarová, M. Pol, J. Tomancová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The Student will be able: - to use the school law - to use konowledge about school management - to recognize school culture - to understand the team work
Syllabus
  • General questions of management.
  • . The main areasof school management. The management, leadership and government of the school.
  • . School authonomy. School evaluation and autoevaluation. Organizational development. Democracy in schools. School culture. School as a learning organization, collegiality. External relations of the school.
  • . Staff leadership. Staff motivation, teachers work satisfaction. Cooperation and team work in schools. professional development of teachers, teachers career.
  • . General juridical questions, juridical system. School legislation.
Literature
  • POL, Milan. Škola v proměnách (School in transformations.). 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 196 pp. ISBN 978-80-210-4499-9. info
  • GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Translated by Vladimír Minařík. Vyd. 2. Žďár nad Sázavou: Fakta, 2005, 164 s. ISBN 8090261442. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
  • POL, Milan and Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. (Collaboration of teacher - a condition for school development.). Praha: STROM Praha, 1999, 78 pp. ISBN 80-86106-07-1. info
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Řízení rozvoje spolupráce rodiny a školy. Edited by Milan Pol. 1996, 107 s. info
Teaching methods
lectures
Assessment methods
written test
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2012.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2011/np1021