np2019 Methodology of Science

Faculty of Sports Studies
Spring 2014
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Martin Sebera, Ph.D. (lecturer)
doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr.
Department of Kinesiology – Faculty of Sports Studies
Supplier department: Department of Kinesiology – Faculty of Sports Studies
Timetable
Thu 14:40–15:25 B11/305
  • Timetable of Seminar Groups:
np2019/01: Thu 20. 2. 17:30–19:00 E34/203 - seminární místnost, Thu 6. 3. 17:30–19:00 E34/203 - seminární místnost, Thu 20. 3. 17:30–19:00 E34/203 - seminární místnost, Thu 3. 4. 17:30–19:00 E34/203 - seminární místnost, Thu 17. 4. 17:30–19:00 E34/203 - seminární místnost, Thu 1. 5. 17:30–19:00 E34/203 - seminární místnost, J. Zháněl
np2019/02: Thu 20. 2. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 6. 3. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 20. 3. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 3. 4. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 17. 4. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 1. 5. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, J. Zháněl
np2019/04: Thu 27. 2. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 13. 3. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 27. 3. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 10. 4. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 24. 4. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, Thu 8. 5. 16:00–17:30 E34/203 - seminární místnost, J. Zháněl
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
At the end of the course students should be able to:
  • orientate in the basics of academic research.
  • perform synthesis of the preceding study which will result in problem solving in a diploma thesis.
  • apply theory and create a project of their diploma thesis
  • Syllabus
    • Research, definition of main conceptions
    • Science and science knowledge
    • Selections of science topis, literature
    • Project of reserach
    • Targer caregory
    • Research methods
    • Standardization of methods of data obteining
    • Analyse - statistical methods
    • Structures of reserach thesis
    • Models a variants of reserach
    Literature
    • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 230 s. ISBN 9788073674687. info
    • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 9788073673819. info
    • ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry (Qualitative Research in Educational Sciences: Game Rules). Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
    • KOMEŠTÍK, Blahoslav. Kinantropologie - Antropomotorika - Metodologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 64 s. ISBN 8024412845. info
    • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
    • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
    • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
    • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
    • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
    • STRAUSS, Anselm L. and Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
    • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
    • ŠVEC, Vlastimil. Kvalitativní pedagogický výzkum (Qualitative pedagogical research). In Kapitoly z metodologie pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994, p. 72-76. ISBN 80-210-1031-2. info
    Teaching methods
    lectures, work on the project thesis
    Assessment methods
  • written test - 20 questions in end of semester. Correctly answers at least 15 questions to pass,
  • projekt diploma thesis
  • Language of instruction
    Czech
    Further comments (probably available only in Czech)
    Study Materials
    Teacher's information
    http://www.fsps.muni.cz/impact/metodologie-magisterske-prace/
    The course is also listed under the following terms Spring 2013, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019.
    • Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
    • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2014/np2019