SOC566 Migration and Ethnicity

Faculty of Social Studies
Autumn 2012
Extent and Intensity
2/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Michal Nekorjak, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Sidiropulu Janků, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Michal Vašečka, Ph.D. (lecturer)
Dr. Aleš Burjanek, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Division of Sociology – Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Supplier department: Division of Sociology – Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Timetable
each even Tuesday 16:00–19:40 M117
Prerequisites
Students will have an opportunity to deepen their knowledge of methodology of ethnicity and migration research under the supervision of experts on ethnicity research. Students will get a chance to enhance abilities to prepare their own research and to apply theoretical concepts within ethnicity research.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Among outcomes of the course students will find - elaboration of the research project, analyses of Czech policies and strategic documents in the field of migration and integration of ethnic minorities.
Syllabus
  • I. blok (1. týden - 18.09.2012): DR. MICHAL VAŠEČKA: VÝZKUM ETNICITY A MIGRACE JAKO SPECIFICKÝ TYP VÝZKUMU Seminář se zaměří na analýzu faktorů, které ovlivňují kvalitu sociálně - vědního výzkumu při zkoumání etnicity a migrace. Studenti budou mít možnost zamyslet se nad etnizací a racializací výzkumu, výzvami při kolekci dat v sčítaní obyvatelstva a omezeními public policy research. Seminář přinese informace o specifických metodách výzkumu etnických vztahů - Oral History a tzv. deliberative polling jako metodě spojující výzkum a práci s respondenty. Povinná literatura: • France Winddance Twine: Racial Ideologies and racial Methodologies. In: France Winddance Twine - Jonathan W. Warren: Racing Research - Researching Race. NYU Press, New York 2000. pp. 1-34. /CZ - 29 strán/ • Daniel Škobla, Tadas Leončikas, Martina Štěpánkova: Etnicita ako štatistický ukazovateľ pri monitorovaní životných podmienok a diskriminácie , UNDP 2008. pp. 58-82. /SK - 24 strán/ • Veselý Arnošt - Nekola, Martin (eds.) (2007). Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: Slon., Kapitola 1 – Verejná politika, pp 15-40. /CZ – 25 strán/ Doplňující literatura: • Abrams, Lynn: Oral History Theory. Routledge, London 2010.. • Deliberative polling: http://cdd.stanford.edu/polls/docs/summary/ Úkol na 2. týden: (studenti si vyberou jedno téma) (1) Zamyslete se nad možnými způsoby předcházení vlivu etnicity a rasy tazatele na výsledky výzkumu. (2) Navrhněte změnu zběru etnických dat v cenzu /metodologické pojednání/. (3) Je metoda „deliberative polling“ vhodná pro výzkum etnických vztahů? Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 28.09.2012 II. blok (3. týden - 02.10.2012): MGR. ADÉLA SOURALOVÁ: GENDER, MIGRACE A „DOMESTIC WORK“ (PŘÍKLAD ČESKÉ „ANOMÁLIE“: ČESKÉ CHŮVY VE VIETNAMSKÝCH RODINÁCH) Seminář se zaměří na téma genderované a genderující migrace a bude sledovat celosvětově vzrůstající poptávku po tzv. „migrant domestic workers“ a au pair. Ze zahraničního kontextu se pak pozornost přesune do českého, když budeme kriticky sledovat, jak zahraniční modely a interpretační rámce (ne)fungují v tomto geografickém prostoru. Příkladem pro diskusi pak bude výzkum českých chův ve vietnamských rodinách. Povinná literatura: • Lutz, H. 2008. „Introduction.“ Pp 1-6 In Migration and domestic work: A European Perspective on a Global Theme. Aldershot: Ashgate. • Morokvasic, M. 2009. „‚Usazeni v mobilitě’: genderové souvislosti evropské migrace po roce 1989.“ Sociální studia, Vol. 6, No. 1. Doplňující literatura: • Hochschild, A. R. 2008. „Láska a zlato. Globální řetězce péče.“ Pp. 107–128 in Hrubec, M. (ed.). Sociální kritika v éře globalizace. Odstraňování sociálně‑ ekonomických nerovnostía konfliktů. Praha: Filosofia. • Hess, S., Puckhaber, A. 2004. „‚big sisters’ are better domestic servants?! comments on the booming au pair business.“ Feminist review, Vol. 77, No. 1: 65–78. Úkol: (1) Jak byste na základě povinné literatury charakterizovali/y postavu „migrant domestic worker“? (Jaký) je rozdíl mezi takovou pomocnicí a au pair? Jak byste charakterizovali/y rodiny poptávající služby pomocnic v domácnosti? (2) Co jsou to globální řetězce péče a jak souvisejí s novým typem mobility, který popisuje např. Mirjana Morokvasic? Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 30.09.2012 III. blok (5. týden - 16.10.2012): DR. KATEŘINA SIDIROPULU JANKŮ: O LEPERIBEN. EPISTEMOLOGIE A ETIKA APLIKOVANÉHO VÝZKUMU Seminář se bude zabývat vztahem epistemologického zázemí výzkumu a etických dimenzí zkoumání, se zaměřením na specifika výzkumu, který se dotýká tématu mezietnických konfliktů a romské identity. Zvláštní pozornost budeme věnovat tématu aplikovaného výzkumu, jeho hodnotového pozadí a obhajitelnosti z hlediska náležitostí akademické práce. Součástí bude představení a diskuse projektu aplikovaného výzkumu O leperiben / Paměť romských dělníků. Povinná literatura: (v doporučeném pořadí čtení) • Said, E. W. 2008. „Úvod.“ Pp 11-40 in Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha: Paseka. (30CZ) • Lepselter, S. 2008. „The politics and poetics of folklore: the Journal of the Gypsy Lore Society, 1937-1947.“ Roma (44-45), 1998. Pp 39-51 (13AJ) • Pavelčíková, N. 1999. „Krize a hledání nového východiska.“ Pp 81-117 in Romské obyvatelstvo na Ostravsku (1945-1975). Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, Filozofická fakulta. (37 CZ) Doplňující literatura: • Hirt, T. 2008. Výhledy a útrapy aplikované antropologie v ČR: Příspěvek k debatě o výzkumu jedné sporné problematiky. Biograf (46): 23 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=4603. (14CZ) • Matoušek, P. 2008. Rozvažování nad etickými otázkami sociálně-vědného výzkumu. Biograf (47): 18 odst. http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=4706 (10CZ) • Popis projektu Paměť romských dělníků. (4CZ) Úkol na 5. týden: V zahraničí (i mimo prostor EU) najděte a představte příklad aplikovaného sociálně-vědného výzkumu v oblasti migrace a etnických vztahů, který souzní s vaším světonázorem, případně kterého byste se rádi aktivně zúčastnili. Explicitně formulujte hodnotové pozadí projektu. Navrhněte realizaci obdobného projektu v českých podmínkách (ideálně také v rámci jakých institucí by mohl probíhat a kým by mohl být financován) a stručně naformulujte projektový záměr pro případného donora. Úkol na 6. týden: Představte epistemologická východiska, na nichž jsou postaveny texty autorů četby III. bloku, jejich metody zkoumání a způsob zacházení s etickými aspekty svého bádání. Texty můžete v tomto směru také ohodnotit vlastním komentářem. Rozsah práce: 2 x 500 slov Deadline: 14.10.2012 IV. blok (7. týden - 30.10.2012): DR. MICHAL VAŠEČKA: SPECIFICITA VÝZKUMU V PROSTŘEDÍ MARGINALIZOVANÝCH ROMSKÝCH KOMUNIT. Povinná literatura: Doplňující literatura: Úkol na 2. týden: (studenti si vyberou jedno téma) Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 28.10.2012 V. blok (9. týden - 13.11.2012): DR. MICHAL NEKORJAK: UKRAJINŠTÍ MIGRANTI V ČESKU A JEJICH ETNICKÁ EKONOMIKA. Seminář se bude zabývat ukrajinskou migrací do ČR v posledních dvaceti letech s důrazem na ekonomické strategie. Na úvod se zaměříme na obecný přehled (historie, statistické údaje). Větší část semináře se bude zabývat klientským systémem, tedy institucí spojenou s organizováním práce a migrace Ukrajinců. Protože je tato instituce propojena s šedou ekonomikou, s omezováním osobní svobody a s organizovaným zločinem, státní orgány (ale i neziskový sektor) jí považují za nežádoucí a s opakovaným nezdarem se pokoušejí o její potírání. V semináři si ukážeme, jaká je logika fungování klientského systému, a proč je toto tažení neúspěšné. Semináře také ukáže, jak teoretické koncepty pomáhají výzkumníkovi popsat a pochopit jednání aktérů, tedy že jejich používání a rozvíjení rozhodně není samoúčelné. Povinná literatura: • Light, I., S. Gold. 2000. Ethnic Economies. New York: Academic Press. Kapitola 1. (22 ANJ) • Waldinger, R., H. Aldrich, R. Ward (et al.). 2006. Ethnic Entrepreneurs: Immigrant Business in Industrial Societies. London: Sage. (35 ANJ) Doplňující literatura: • Nekorjak, M. 2006. „Klientský systém a ukrajinská pracovní migrace do České Republiky.“ Sociální studia (1): 89–109. • Portes, Alejandro and Sensenbrenner, J. 1993. “Embeddedness and Immigration: Notes on the Social Determinants of Economic Action.” American Journal of Sociology 98: 1320-50. Úkol: Pomocí webových stránek Českého statistického úřadu a jeho online dat či ročenek, které jsou tam ke stažení (případně dalších zdrojů) sepište analyticko deskriptivní zprávu o migraci Ukrajinců do ČR z hlediska evidovaných údajů. Tabulky, grafy apod. by neměly zaplnit více jak 20 % z požadovaného počtu slov. Lze je však vložit na konec textu jako přílohu, která se do rozsahu nezapočte). Text by neměl být výhradně mechanickým převyprávěním čísel, ale i jejich analytickým komentářem. Rozsah zprávy: 1100 slov Deadline: 11.11.2012 VI. blok (11. týden - 27.11.2012): DR. MICHAL VAŠEČKA: VÝZKUM ANTISEMITISMU. Seminář se zaměří na analýzu antisemitismu jako specifického sociálního jevu, který nesouvisí s předmětem postojů antisemitů přímo a který už svým názvem víc zamlžuje než-li osvětluje příčiny tohoto jevu. Studenti se seznámí se současným akademickým diskursem na téma antisemitismus, budou mít možnost operacionalizovat objekt antisemitismu a zejména vymezení pojmu antisemitismus pro účely empirických výzkumů. Zároveň se seznámí s výzkumy antisemitizmu v komparativní perspektivě, mají možnost získat informace jak analyzovat fenomén antisemitizmu kvantitativními i kvalitativními metodami a fundovaně zkoumat sociologické i sociálně-psychologické faktory vzniku a šíření antisemitizmu. Povinná literatura: • Vašečka, M., 2006: Sociologický výskum antisemitizmu na Slovensku po roku 1989 v kritickej perspektíve. In: Sociológia, 38/ 2006, číslo 4: s. 283 - 312. • Bergmann, W. (1997): Antisemitism and Xenophobia in German since Unification. In: Antisemitism and Xenophobia in Germany after Unification. Kurten, H. - Bergmann, W. - Erb, R. (eds). Oxford, Oxford University Press, s. 21-87. • Polák, S. (1995): Masarykovi rodiče a antisemitský mýtus. Praha, Ústav T.G. Masaryka. Doplňující literatura: • Enyedi, Z. (1999): Sources of antisemitism - evidences from Hungary In: Authoritarianism and Prejudice. Central European Perspective. Erős F. - Enyedi, Z. (eds.). Budapest, Osiris, s. 125-154. • Krzemiński, I. (1996): Czy Polacy są antysemitami? Warszawa, Oficyna naukowa, s. 146-198. Úkol na 2. týden: (studenti si vyberou jedno téma) (1) Analyzujte masarykovský antisemitský mýtus a vyslovte se k jeho zdrojům, funkci a příčinám permanence. Jsou lidé, kteří věří v židovství Masaryka antisemité? (2) Analyzujte kvantitativně vliv autoritářské osobnosti na prevalenci extrémistických postojů na příkladu výzkumu CVEK-u Bratislava (2011). /soubor SPSS u přednášejícího/ (3) Kriticky zhodnoťte ve formě metodologického pojednání Bogardusovu škálu sociální distance ve výzkumu postojů k „jiným“ a specificky ve výzkumu antisemitismu. Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 25.11.2012 VII. blok (13. týden - 11.12.2012): DR. MARTIN KAHANEC: SOCIAL AND LABOR MARKET INTEGRATION OF MIGRANTS: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES. Seminář se zaměří na téma sociální a ekonomické integrace migrantů jako společenské a ekonomické výzvy pro moderní společnost. Seminář poodhalí nové perspektivy problematiky a podrobí kritice současnou paradigmatu vnímaní problematiky tvůrci migračních a integračních politik ale také veřejností. Povinná literatura: • Martin Kahanec, Anna Myung-Hee Kim and Klaus F. Zimmermann. "Pitfalls of Immigrant Inclusion into the European Welfare State", forthcoming in International Journal of Manpower, Vol. 34, No. 1/2, (2013). • Corrado Giulietti, Martin Guzi, Martin Kahanec and Klaus F. Zimmermann"Unemployment Benefits and Immigration: Evidence from the EU", forthcoming in International Journal of Manpower, Vol. 34, No. 1/2, (2013). Doplňující literatura: • Corrado Giulietti and Jacqueline Wahba, "Welfare Migration", IZA Discussion Paper 6450, 2012, forthcoming in Handbook of Migration, Edward Edgar Publishing. • Barrett, A. and B. Maître (2011), "Immigrant welfare receipt across Europe", IZA Discussion Paper No. 5515, Bonn: Institute for the Study of Labor, forthcoming in International Journal of Manpower, Vol. 34, No. 1/2, (2013). Úkol: (studenti si vyberou jedno téma): (1) V čem spočívá problém evropské agendy manažování migrace a jak se projevuje v praxi? (2) Popište hypotezi "welfare magnet" v kontextu migrace, vyjádřete se k její validitě, a vysvětlete proč v datech nacházíme pozitivní korelaci mezi imigrací a výdavky na sociální dávky. (3) Srovnejte míru pobírání sociálních dávek migranty a domácí populací v Evropě. Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 7.12.2012
Literature
    recommended literature
  • Morokvasic, M. 2009. „‚Usazeni v mobilitě’: genderové souvislosti evropské migrace po roce 1989.“ Sociální studia, Vol. 6, No. 1.
Teaching methods
The course is one-semester long, organized in 7 blocks. Each seminar will last 180 minutes. All materials of the course can be find in an electronic form within the IS system.
Assessment methods
Evaluation: Students submit 6 short studies, each 400-700 words long. These studies will serve students also as supporting materials for the exam, as well as materials for discussion during seminars. Students submit their studies on: September 28, 2012 (I. block) September 30, 2012 (II. block) October 14, 2012 (III. block) October 28, 2012 (IV. block) November 11, 2012 (V. block) November 25, 2012 (VI. block) December 09, 2012 (VII. block) Evaluation: 50 - 45 points A 44 - 40 points B 39 - 35 points C 34 - 30 points D 29 - 25 points E 24 - 0 points F
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2012/SOC566