MV513K Legal Problems of Advertising

Faculty of Law
Autumn 2016
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. JUDr. Petr Hajn, DrSc. (lecturer)
prof. JUDr. Petr Hajn, DrSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. JUDr. Petr Hajn, DrSc.
Department of Commercial Law – Faculty of Law
Contact Person: Vladimíra Vraná
Supplier department: Department of Commercial Law – Faculty of Law
Timetable
Mon 26. 9. to Fri 23. 12. each odd Thursday 16:40–18:10 259
  • Timetable of Seminar Groups:
MV513K/01: Mon 3. 10. to Fri 23. 12. each odd Thursday 18:15–19:45 259, P. Hajn
MV513K/02: No timetable has been entered into IS. P. Hajn
Prerequisites (in Czech)
! MV513Zk Advertising and Law
Absolventi budou seznámení s právním rámcem reklamy (viz jednotlivá témata v osnově). Na základě tohoto integrafovaného postupu, který zahrnuje civilněprávní i veřejnoprávní regulaci reklamy, budou schopni posoudit soulad reklamy s právem. Budou připraveni sami se podílet na tvorbě marketingových opatření. Budou připraveni na činnost v orgánech regulace reklamy.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Law (programme PrF, M-PPV) (2)
Course objectives
The graduates will be informed about the legal framework of the advertising (see the topics). The integrated approach containing civil and public law regulation of the advertising will allow the adequte evaluation of the advertisement. The graduates will be able to cooperate by preparing the marketing campaigns. The graduates will be preparated in the offices for regulation of advertising.
Syllabus
  • 1. Law on Advertising
  • 2. Advertising and EC Treaty, Advertising and the Unfair Commercial Practices Directive
  • 3. Advertising and Protection of Personality
  • 4. Advertising and Copyright Act
  • 5. Private and Public Enforcement of Law on Advertising
  • 6. New Methods of Marketing (Buzzy Marketing, Guerilla Marketing, Product Placement) and Law
Literature
  • Články v odborných časopisech - upřesnění bude provedeno v průběhu seminární výuky.
  • Hajn, P. Právo proti nekalé soutěži v Evropské unii a České republice, In Hurdík, Fiala, Selucká (Eds.) Evropský kontext vývoje českého práva po roce 2004, Masarykova univerzita, Brno 2006
  • Články v odborných časopisech
  • Náhradní obsah: Eliáš, K., Bejček, J., Hajn, P., Ježek, J. a kol.: Kurs obchodního práva, Obecná část, Soutěžní právo, 5. vydání, C.H. Beck, 2007, partie o nekalé soutěži
  • WINTER, Filip. Reklama a právo. 1. vyd. Praha: Orac, 2001, 143 s. ISBN 80-86199-31-2. info
  • HAJN, Petr. Soutěžní chování a právo proti nekalé soutěži. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 329 s. ISBN 8021022825. info
Teaching methods
case method; the answers to the questions pose by the lecturer; observation of the advertising in the praktice doing by the students, discussion
Assessment methods
Case study homeworks, finding (by sociological methods) examples of advertising in the everyday life. Evaluation will be based on the creativity of solutions on representative character of examples
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/law/autumn2016/MV513K