SV4BP_SPG Basics of pedagogy (seminar)

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable of Seminar Groups
SV4BP_SPG/01: Tue 13:25–15:05 učebna 33
SV4BP_SPG/02: Wed 14:20–16:00 ZŠ Křídlovická
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Seminář ze základů pedagogiky navazuje tematicky na přednášku. Účelem předmětu je vytvoření diskusního rámce, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných výchovně-vzdělávacích problémů českého i zahraničního edukačního prostředí. Součástí práce v seminářích je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které se stanou součástí e-learningového kurzu. Cílem předmětu je naučit studenty používat systémový přístup při analyzování vybraných edukačních jevů a podpořit činnostní přístup studentů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pojetí a předmět pedagogiky. Základní pedagogické kategorie (výchova, vzdělání, cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody), vliv dědičnosti, prostředí, socializace. 2. Pedagogika jako věda. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Význam filozofie výchovy. 3. Vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. 4. Charakteristika různých pedagogických přístupů edukační reality v historicko-společenském kontextu (antický výchovný ideál, středověké školství, osvícenské názory na výchovu, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky atp.). 5. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. 6. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 7. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Představitelé, směry, dílo, koncepce. 8. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v soudobé české společnosti (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, RVP, alternativní přístupy). 9. Charakteristika kurikula. Učebnice. Učební osnovy, učební plány. 10. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. 11. Hodnocení žáků. Klasifikace, testování, kompetence, výstupy, školní úspěšnost žáka. 12. Evropská dimenze ve vzdělávání. Globální výchova. Učící se společnost. 13. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ve vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 14. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, organizace a pospolitost. Význam školského managementu. 15. Pedagogický výzkum. Stav a perspektivy.
Literature
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti :(polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 80-85850-96-6. info
  • SCHOENEBECK, Hubertus von. Škola s přívětivou tváří : skutečnost a představa. Translated by Jana Bláhová. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001, 81 s. ISBN 8071944041. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. K soudobým proudům pedagogického myšlení. Praha: PÚ ČSAV, 1992. info
  • TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991, 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 49 s. ISBN 8021001410. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Požadavky k připuštění ke zkoušce: 75% účast v seminářích, úspěšné absolvování vědomostního testu v rozsahu probíraných témat (viz osnova), seminární práce na vybraný pedagogický problém v rozsahu čtyř stran, aktivní plnění dílčích úkolů zadaných během výuky v seminářích. Zkouška: ústní
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SV4BP_SPG