SV4BP_SPG Basics of pedagogy (seminar)

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable of Seminar Groups
SV4BP_SPG/01: Tue 12:30–14:10 učebna 33
SV4BP_SPG/02: Wed 17:05–18:45 učebna 39
Prerequisites
- active work in seminaries (75% attendance)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of seminry is to create a disuss frame in which the students foucuse on analysing contemporary pedagogy – educational problems of czech and abroad educational enviroment.
Syllabus
  • 1. Conception and subject fo pedagogy 2. Basic pedagogical categories 3. Pedagogy as a science, relation of pedagogical theory and practice. 4. Czech pedagogical – educational system 5. Essence of new eduaction movement, reformative pedagogy 6. Significant educational documents in „afer november“ czech pedagogy, curricullum. 7. Introduction to comparative pedagogy. 8. European dimension in education. 9. Individual and social signification of education. 10. Evaluation of pupils. 11. Pedagogical skills of teacher. 12. School. 13. Pedagogical research
Literature
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti :(polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 80-85850-96-6. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 49 s. ISBN 8021001410. info
  • NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 48 s. ISBN 8090187382. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
  • SCHOENEBECK, Hubertus von. Škola s přívětivou tváří : skutečnost a představa. Translated by Jana Bláhová. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001, 81 s. ISBN 8071944041. info
  • TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991, 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Předpoklady k ukončení předmětu: - napsání třístránkové eseje na zadané téma. Práce posílejte do e-kurzu Základy pedagogiky na mood-lince. - aktivní práce v seminářích s předpokladem zpracování zadaných odborných témat a zapojení se do diskusí. Účast v seminářích je povinná z 75 %.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_SPG