OP3BP_DODS Instructional Science

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Miluše Čánská
Timetable
Tue 15:15–16:00 učebna 24
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Náplní seminářů jsou referáty studentů k vybraným tématům obecné didaktiky: 1. Základní didaktické pojmy(výchova, vzdělávání, vzdělání a druhy vzdělání, učení, vyučování, typy vyučování). 2. Fáze výuky (motivace, expotice, fixace, diagnóza, aplikace). 3. Dokumenty, vztahující se k vyučování na střední škole [Národní program rozvoje vzdělávání(Bíla kniha), Rámcové vzdělávací programy pro SOŠ, SOU, školní vzdělávací programy). 4. Výukové cíle a jejich taxonomie (požadavky na výukové cíle, taxonomie kognitivních cílů, taxonomie, afektivních cílů, taxonomie psychomotorických cílů, vymezování cílů). 5. Učební úlohy ve výuce (definice a role učevních úloh ve výuce, taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové). 6. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků ve výuce (charakteristika, stupně, typy, metody rozvoje samostatnosti a tvořivosti žáků). 7. Výukové metody (klasifikace metod výuky, metody slovní, názorné, metody praktické). 8. Aktivizující metody výuky (diskusní metody, problémová metoda, metody inscenační a situační, didaktické hry, brainstorming, didaktické hry). 9. Komplexní metody výuky (skupinová a kooperativní výuka, projektové vyučování, kritické myšlení, otevřené učení, učení v životních situacích, výuka podporovaná počítačem). 10. Materiální didaktické prostředky (klasifikace materiálních didaktických prostředků, doporučení pro práci s nimi). 11. Hodnocení a klasifikace žáků (účel hodnocení, principy hodnocení, diagnostické metody používané při hodnocení, zkoušky ústní, písemné a praktické, didaktické testy. 12. Projektování výuky (kroky při plánování výuky, příprava na vyučování).
Literature
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy (Introduction in the study of the bases of didacties.). Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 pp. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA and Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 95 s. ISBN 8021027983. info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
  • MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. ISBN 8021018801. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Oldřich ŠIMONÍK and Hana FILOVÁ. Praktikum didaktických dovedností (Practical classes of pedagogical skills). 1. vyd. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996, 90 pp. Učební texty 1. ISBN 80-210-1365-6. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ and Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
Assessment methods (in Czech)
předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: -Účast na senimářích (tolerovány jsou dvě neomluvené neúčasti). - Vypracování a přednesení referátu na téma, zadané vyučujícím.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/OP3BP_DODS