DCJDR_ISP School pedagogy

Faculty of Education
Spring 2022
Extent and Intensity
2/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institute for Research in School Education – Faculty of Education
Supplier department: Institute for Research in School Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení. Jako takový je stěžejním studijním předmětem pedagogicko-psychologického bloku. Cílem předmětu je, aby student hlouběji porozuměli problémům školního vzdělávání a kladli si otázky, které mohou vést k jejich dalšímu zkoumání v návaznosti na širší kontext disertační práce.
Syllabus (in Czech)
  • Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, social, řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.) Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.) Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)
Literature
    recommended literature
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ and Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky (Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction). 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5. info
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání (Pedagogical content knowledge and its implications for field didactic, curriculum development and teacher education). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 120 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání (Pedagogical content knowledge and its implications for field didactic, curriculum development and teacher education). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 120 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Lenka HLOUŠKOVÁ, Tomáš JANÍK, Vladimír JŮVA, Josef LUKAS, Josef MAŇÁK, Veronika NAJVAROVÁ and Jana VAŠŤATKOVÁ. Základy školní pedagogiky (Basics of school pedagogy). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 120 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-7315-183-6. info
  • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK and Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole (Curriculum in todays school). Brno: Masarykova univerzita, 2008, 169 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 194 stran. ISBN 9788021044999. info
  • FEND, Helmut. Neue Theorie der Schule : Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006, 204 s. ISBN 353114717X. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 295 stran. ISBN 8073150832. info
  • Didaktik and/or curriculum : an international dialogue. Edited by Bjørg B. Gundem - Stefan Hopmann. New York: Peter Lang, 2002, vii, 367. ISBN 0820433853. info
  • ANDERSON, Lorin W. International encyclopedia of teaching and teacher education. 2nd ed. [Oxford]: Pergamon, 1995, 684 s. ISBN 0-08-042304-3. info
Teaching methods
lecture, class discussion
Assessment methods
Type of examination: oral exam. Students submit a seminar paper on a chosen topic related to pedagogical practice.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught once in two years.
The course is taught: every other week.
The course is also listed under the following terms Spring 2015, Spring 2016, Spring 2018, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/DCJDR_ISP