B 2009

Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání

JANÍK, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání

Název česky

Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání

Název anglicky

Pedagogical content knowledge and its implications for field didactic, curriculum development and teacher education

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2009

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00029444

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-186-7

Klíčová slova česky

didaktické znalosti obsahu; oborová didaktika; kurikulum; učitelské vzdělávání; vyučování

Klíčová slova anglicky

pedagogical content knowledge; field didactic; curriculum; teacher education; teaching

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 8. 2009 20:24, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Monografie pojednává o konceptu pedagogical content knowledge; didaktické znalosti obsahu, který byl na vědeckou scénu uveden koncem 80. let 20. století Lee S. Shulmanem. V průběhu dvou desetiletí se etabloval nejen v oborových didaktikách a kurikulárním výzkumu a vývoji, ale také v oblasti učitelského vzdělávání. Koncept didaktické znalosti obsahu je zde představen v souvislosti s hledáním odpovědi na otázku, jakými kompetencemi a znalostmi by měl být vybaven učitel (kap. 1). Motiv propojení oborového a zprostředkujícího, jenž stojí v pozadí tohoto konceptu, je v knize sledován formou historického exkursu (kap. 2). V návaznosti na to je podán přehled o výzkumech zaměřených na didaktické znalosti obsahu (kap. 3) a o metodologických problémech, s nimiž jsou tyto výzkumy spojeny (kap. 4). Některé poznatky o struktuře a povaze didaktických znalostí obsahu jsou prezentovány formou případových studií, které autor v letech 2006-2008 realizoval (kap. 5). V závěru knihy je řešena otázka, jakou roli mohou didaktické znalosti obsahu sehrávat při tvorbě kurikula (kap. 6) a jak lze podporovat rozvíjení těchto znalostí v učitelském vzdělávání (kap. 7).

Anglicky

The monograph analyses the concept "pedagogical content knowledge" introduced by Lee S. Shulman. Chapter 1 opens in the reflection on which starting point the requirements for the teachers competences and knowledge should be derived from. In chapter 2 we follow, in the course of history, the issue of the interconnection of content and pedagogy, and we attempt to explain some of the circumstances in which the concept of pedagogical content knowledge has been shaped. Chapter 3 presents an overview of the research oriented towards this type of knowledge in teachers in various educational domains (languages, mathematics, natural science, social science, physical education). Chapter 4 gives an overview of the approaches, methods and techniques used in the research of pedagogical content knowledge. By means of case studies, chapter 5 offers several views of the teachers pedagogical content knowledge. In chapter 6 we present some problems involved in curriculum development, and suggest the potential that the concept of pedagogical content knowledge possesses which can be used to solve them. In the final chapter 7 explain that one of the reasons for introducing the concept of pedagogical content knowledge was of pragmatic (political) nature, concerning the need to raise the status of the teaching profession.

Návaznosti

GP406/06/P037, projekt VaV
Název: Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy