2009
Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání
JANÍK, TomášZákladní údaje
Originální název
Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání
Název česky
Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání
Název anglicky
Pedagogical content knowledge and its implications for field didactic, curriculum development and teacher education
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Brno, 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2009
Nakladatel
Paido
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/09:00029444
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7315-186-7
Klíčová slova česky
didaktické znalosti obsahu; oborová didaktika; kurikulum; učitelské vzdělávání; vyučování
Klíčová slova anglicky
pedagogical content knowledge; field didactic; curriculum; teacher education; teaching
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 8. 2009 20:24, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Monografie pojednává o konceptu pedagogical content knowledge; didaktické znalosti obsahu, který byl na vědeckou scénu uveden koncem 80. let 20. století Lee S. Shulmanem. V průběhu dvou desetiletí se etabloval nejen v oborových didaktikách a kurikulárním výzkumu a vývoji, ale také v oblasti učitelského vzdělávání. Koncept didaktické znalosti obsahu je zde představen v souvislosti s hledáním odpovědi na otázku, jakými kompetencemi a znalostmi by měl být vybaven učitel (kap. 1). Motiv propojení oborového a zprostředkujícího, jenž stojí v pozadí tohoto konceptu, je v knize sledován formou historického exkursu (kap. 2). V návaznosti na to je podán přehled o výzkumech zaměřených na didaktické znalosti obsahu (kap. 3) a o metodologických problémech, s nimiž jsou tyto výzkumy spojeny (kap. 4). Některé poznatky o struktuře a povaze didaktických znalostí obsahu jsou prezentovány formou případových studií, které autor v letech 2006-2008 realizoval (kap. 5). V závěru knihy je řešena otázka, jakou roli mohou didaktické znalosti obsahu sehrávat při tvorbě kurikula (kap. 6) a jak lze podporovat rozvíjení těchto znalostí v učitelském vzdělávání (kap. 7).
Anglicky
The monograph analyses the concept "pedagogical content knowledge" introduced by Lee S. Shulman. Chapter 1 opens in the reflection on which starting point the requirements for the teachers competences and knowledge should be derived from. In chapter 2 we follow, in the course of history, the issue of the interconnection of content and pedagogy, and we attempt to explain some of the circumstances in which the concept of pedagogical content knowledge has been shaped. Chapter 3 presents an overview of the research oriented towards this type of knowledge in teachers in various educational domains (languages, mathematics, natural science, social science, physical education). Chapter 4 gives an overview of the approaches, methods and techniques used in the research of pedagogical content knowledge. By means of case studies, chapter 5 offers several views of the teachers pedagogical content knowledge. In chapter 6 we present some problems involved in curriculum development, and suggest the potential that the concept of pedagogical content knowledge possesses which can be used to solve them. In the final chapter 7 explain that one of the reasons for introducing the concept of pedagogical content knowledge was of pragmatic (political) nature, concerning the need to raise the status of the teaching profession.
Návaznosti
GP406/06/P037, projekt VaV |
|