PSKB_71 Psychology of physically handicapped children in residential care

Faculty of Arts
Autumn 2009
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Michal Čerňák, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Prerequisites (in Czech)
! PSB_71 Ps. of phys. handicapped child
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to provide student with a knowledge of the basic issues of psychology of handicapped people. Special attention is paid to children and youth living in Home for handicapped youth. Understanding the ways of thinking and feeling of handicapped person, principles of effective communication and sensible approach to those people are the main points of the subject. The cases and practical experience are also submitted. The practical use of theoretical information and gained skills in practice are trained and tested during the trainee-ship in Home for physically handicapped youth in Brno.
Syllabus
  • 1. History of the changing attitude of society to its handicapped members 2. History and present of residential care for disabled persons 3. Classification handicapes 4. Cerebral palsy 5. The effect of somatic handicap on psychical development 6. Mental development of disabled children 7. Mental development of disabled adolescents 8. Socialization and integration of disabled children and youth. 9. Effective communication 10. Emotional and social deprivation. 11. Family of disabled child, parent-child relationships 12. Work prospects of handicapped persons 13. Psychotherapy of handicapped persons
Literature
  • Zpráva o nemocech mocných : významné historické postavy očima neurologa (Orig.) : Die Krankheiten der Mächtigen : historische Persönlichkeiten mit den Augen eines Neurologen gesehen. info
  • Kuklová, L.: Život na kolech - kvalita života vozíčkářů v Brně. LF MU, Brno 2005
  • Kacanu, E.: Jsme invalidé. Mutabene, Praha 2001
  • Beran, J.: Základy komunikace s nemocným. Karolinum, Praha 1997
  • Čadilová,V., Jůn,H., Thorová,K.: Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Portál, Praha 2007
  • James, I.: Aspergerův syndrom. Mimořádní lidé - mimořádné výkony. Triton, Praha 2008
  • Kubová, L.: Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Tech-market, Praha 1996
  • Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. HaH, Praha 1992
  • Jankovský, J.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Triton, Praha 2006
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 8073670135. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením :rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 80-7178-872-4. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ and Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • NOVOSAD, Libor and Marcela NOVOSADOVÁ. Ucelená rehabilitace lidí se zdravotním, zejména somatickým, postižením : uvedení do problematiky. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2000, 58 s. ISBN 8070833831. info
  • POŽÁR, Ladislav. Psychológia osobnosti postihnutých. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1997, 110 s. ISBN 80-223-1159-6. info
  • Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Edited by Jiří Beran. 1. vyd. Praha: H & H, 1992, 168 s. ISBN 80-85467-43-7. info
  • BLAŽEK, Bohuslav and Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených : (sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem). Edited by Jiří Kučera. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988, 179 s. URL info
  • LESNÝ, Ivan. Druhá zpráva o nemocech mocných : významné historické postavy očima neurologa. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1987, 239 s. URL info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologická rehabilitace zdravotně postižených : (jak zlepšovat psychický stav nemocných). 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1985, 163 s. URL info
  • LANGMEIER, Josef and Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 3., dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1974, 397 s. info
  • LESNÝ, Ivan. Dětská mozková obrna ze stanoviska neurologa. 2., přeprac. vyd. Praha: Avicenum, 1972, 233 s. info
Assessment methods
Lectures, class discussion, reports.It is supposed active participation of students during seminars. The course is completed by colloquium. Final evaluation: delivering of the seminar work or oral presentation, class discussion.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2009/PSKB_71