FF:PSB_44 Úvod do Rorschachovy metody - Informace o předmětu
PSB_44 Úvod do Rorschachovy metody
Filozofická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc. (přednášející), Jarmila Valchářová (zástupce)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 13:20–14:55 C51
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
Předmět vychází z Psychodiagnostiky dospělých a dalších klinických disciplín. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s projektivní technikou Roschachův test. Studenti by si měli osvojit důležité dovednosti při administraci Rorschachova testu, naučit se zápis protokolu, vedení inquiry, signování odpovědí klienta a vyhodnocení těchto odpovědí.
- Osnova
- Tematické okruhy: Zařazení ROR v rámci diagnostických metod, Historický přehled užívání metody, Inquiry, Vedení protokolu, Způsob apercepce, Determinanty - tvarové odpovědi, pohybové odpovědi, barvové odpovědi, šerosvitové odpovědi, stínové odpovědi, Obsah, Originalita, Kvantitativní vyhodnocení testu, jiné způsoby vyhodnocení.
- Literatura
- BOHM, Ewald. Lehrbuch der Rorschach-Psychodiagnostik : für Psychologen, Ärzte und Pädagogen. Bern: Hans Huber, 1951, 499 s. info
- Svoboda, M. ( 1997). Stručný přehled textu Ewalda Bohma Lehrbuch der Rorschach Psychodiagnostik. Brno: Psychologický ústav FF MU
- ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
- ŘÍČAN, Pavel a Jan ŽENATÝ. K teorii a praxi projektivních technik. Vyd. 1. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1988, 206 s. info
- Rorshach a projektivní metody (2005). Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Brno: MSD.
- Rorschach, H. (1972). Psychodiagnostik. Bern-Stuttgart: Huber.
- Exner, J.E. Jr. (1993). The Rorschach: A Comprehensive System (Vol. 1). New York: John Willey.
- Polák, A., Obuch, I. (2011). Komprehensivní systém J. E. Exnera, Jr. Standardizovaný přístup k vyhodnocování Rorschachovy metody. 1. české vyd. Praha: Hogrefe Testcentrum.
- Exner, J. E., Jr. (2009). A Rorschach Workbook for the Comprehensive Systém, 5 th Ed. Praktická příručka. Praha: Hogrefe Testcentrum.
- Výukové metody
- Znalosti, dovednosti a zkušenosti budou předávány formou teoretických vstupů v návaznosti na seminární diskuzi, klinické prezentace kazuistik či jiných materiály podložených prezentací.
- Metody hodnocení
- Výuka jednou týdně dvě hodiny, ukončeno kolokviem. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích a splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia (aktivní účast na seminářích a závěrečném kolokviu).
- Informace učitele
- Poslední úprava 15.5.2007 Prof. Mojmír Svoboda Poslední úprava provedena dne: 29/11/2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Poslední úprava provedena dne: 4.11.2013 Prof. Mojmír Svoboda
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/PSB_44