CJA015 Současný český jazyk - stylistika

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJA015/A: Po 15:00–16:35 C126, M. Křístek
CJA015/B: Po 16:40–18:15 C126, M. Křístek
CJA015/C: Čt 8:20–9:55 C126, M. Křístek
CJA015/D: Čt 10:00–11:35 C126, M. Křístek
Předpoklady
CJA001 Úvod do stud. česk. jaz. && CJA002 Fonet.,fonol.,teor.prav. && CJA009 Souč. č. j. - tvoření slov && CJA010 Souč. č. j. - syntax && CJA014 Souč. č. j. - lexikologie && CJC040 Teorie literatury - předn. Bc.
Seminář ze stylistiky předpokládá, že studenti úspěšně ukončili výuku fonetiky a fonologie, morfologie a tvoření slov, syntaxe a lexikologie, a že se tedy velmi dobře orientují v gramatice současné češtiny. Předpokládá se rovněž, že ovládají látku úvodu do studia češtiny a literární teorie. Doporučuje se, aby studenti navštěvovali také souběžně konanou přednášku ze stylistiky (CJBB80).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář vychází z funkčního pojetí stylistiky, jehož základy byly položeny členy Pražského lingvistického kroužku a později dále rozvíjeny. Cílem semináře bude zvládnutí terminologické soustavy oboru, a to v přímé návaznosti na práci s texty. Počítá se s praktickou aplikací teoretických pouček na konkrétní ukázky textů, což by mělo studenty vést k osvojení schopnosti rozebrat všechny jazykové roviny textu z hlediska stylistiky a ze zjištěných skutečností pak vyvodit teoretické závěry obecnějšího charakteru.
Osnova
  • Tento seminář vychází z funkčního pojetí stylistiky, jehož základy byly položeny členy Pražského lingvistického kroužku a později dále rozvíjeny. Cílem semináře bude zvládnutí terminologické soustavy oboru, a to v přímé návaznosti na práci s texty. Počítá se s praktickou aplikací teoretických pouček na konkrétní ukázky textů, což by mělo studenty vést k osvojení schopnosti rozebrat všechny jazykové roviny textu z hlediska stylistiky a ze zjištěných skutečností pak vyvodit teoretické závěry obecnějšího charakteru.
Literatura
  • MINÁŘOVÁ, Eva, Marie KRČMOVÁ, Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství. 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. 2003. info
  • Materiály týkající se především srovnávací stylistiky se zaměřením na věcné texty jsou k dispozici na stránce Stylistický web (http://www.phil.muni.cz/stylistika/).
  • BEČKA, Josef Václav. Česká stylistika. 1. vyd. Praha: Academia. 467 s. ISBN 8020000208. 1992. info
  • Jelínek, Milan. Stylistika. In Karlík, P., Nekula, M. a Rusínová, Z., ed. 1995. Příruční mluvnice češtiny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, s. 701-782.
  • Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 604 s. ISBN 80-7106-484-X. 2002. info
  • Publikace Současná česká stylistika obsahuje odkazy na další odbornou literaturu týkající se stylistiky; hesla věnovaná stylistice lze najít také v Encyklopedickém slovníku češtiny.
Metody hodnocení
Teoretické poznatky, získané samostudiem a přednáškami, jsou uplatňovány při práci s texty v semináři. Pravidelná účast ve výuce (min. 75% za semestr) a samostatné zajištění zadaných studijních materiálů jsou samozřejmostí. Materiály pro práci v semináři mohou studenti během semestru najít v e-learningovém systému Moodle (viz URL). Zkouška proběhne písemnou formou: ke konci semestru studenti samostatně zpracují a odevzdají stylistický rozbor textu (podrobnosti viz rubrika Informace učitele). Rozbor mohou odevzdat kdykoliv během zkouškového období do poštovní přihrádky vyučujícího na sekretariátě Ústavu českého jazyka (tedy nikoliv posílat e-mailem). Během cca 14 dnů od odevzdání jim bude do ISu zapsána známka. Nevyhovující práce nebudou studentům vráceny, pokud však budou mít zájem, stručné obecné komentáře k pracím hodnoceným známkou F jim budou během zkouškového období k dispozici v písemné podobě. V konzultačních hodinách si studenti mohou přijít své práce prohlédnout. Pokud byl rozbor hodnocen známkou F, je nutno upravenou verzi znovu odevzdat do konce toho zkouškového období, které následuje bezprostředně po semestru, kdy byl předmět vyučován. Základním pramenem ke zpracování rozboru je Současná česká stylistika (viz seznam literatury); ostatní položky uvedené v seznamu literatury lze použít jako doplňující zdroje.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf
Požadavky k rozboru: studenti si mohou zvolit libovolný text v rozsahu 30-50 řádků (tedy cca 2000-3000 znaků); k rozboru je nutno přiložit kopii tohoto textu a označit ji podle normy ČSN ISO 690 - Bibliografické citace : obsah, forma a struktura (pro elektronické zdroje platí norma ČSN ISO 690-2; obě normy jsou k dispozici v knihovně FF). Kvůli adekvátní čitelnosti musí být rozbor napsán velikostí písma minimálně 12 a s řádkováním minimálně 1,5. Rozbor by měl vycházet z podrobné analýzy základních rovin textu. Doporučený postup rozboru, který se v minulých letech osvědčil: - na všech základních rovinách textu postupně vyhledat a terminologicky správně označit slohově příznakové výrazové prostředky, a to jak se stálou, tak s kontextovou stylovou hodnotou; s použitím kodifikačních a normativních příruček pak vymezit typ jejich příznakovosti, - na základě těchto zjištění se pokusit samostatně určit funkci výše zmíněných výrazových prostředků v textu, - blíže charakterizovat kompozici textu (horizontální a vertikální členění, slohové postupy aj.), - zařadit rozebíraný text k některému z funkčních stylů a toto rozhodnutí zdůvodnit; jen málo textů je z tohoto hlediska zcela jednoznačných, bylo by proto třeba uvést a charakterizovat i prvky, které ze stylové normy daného funkčního stylu vybočují nebo které poukazují na specifické podmínky vzniku a fungování textu, - popsat, jak se v textu konkrétně projevují vyjadřovací dichotomie (veřejnost x neveřejnost, modelovost x nemodelovost, připravenost x nepřipravenost...), - závěrem se pokusit ukázat některé typické rysy singulárního stylu analyzovaného textu. Známkou F budou klasifikovány rozbory, v nichž se opakovaně vyskytne některý z uvedených nedostatků: - nemají požadovanou formální úpravu (porušují komunikační normu), - obsahují gramatické, pravopisné nebo interpunkční chyby (porušují jazykovou normu), - jsou zpracovány metodou odhadu nebo u převzatých údajů neuvádějí přímo v textu odkaz na použité zdroje (porušují normu tvorby odborných textů ve smyslu obsahovém), - obsahují neúplné nebo nejednoznačné formulace (nebo jinak porušují stylizační normu odborných textů).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.