CJA015 Současný český jazyk - stylistika

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJA015/A: Po 15:00–16:35 2, M. Křístek
CJA015/B: Po 16:40–18:15 2, M. Křístek
CJA015/C: Út 11:40–13:15 44, M. Křístek
CJA015/D: Čt 18:20–19:55 3, M. Křístek
Předpoklady
CJA009 Souč. č. j. - tvoření slov && CJA002 Fonet.,fonol.,teor.prav. && CJA010 Souč. č. j. - syntax && CJA014 Souč. č. j. - lexikologie
Seminář ze stylistiky předpokládá, že studenti úspěšně ukončili výuku fonetiky a fonologie, morfologie, tvoření slov, syntaxe a lexikologie, a že se tedy velmi dobře orientují v gramatice současné češtiny (předpokládá se rovněž, že ovládají látku úvodu do studia češtiny).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář vychází z funkčního pojetí stylistiky, jehož základy byly položeny členy Pražského lingvistického kroužku a později dále rozvíjeny. Cílem semináře bude zvládnutí terminologické soustavy oboru, a to v přímé návaznosti na práci s texty. Počítá se s praktickou aplikací teoretických pouček na konkrétní ukázky textů, což by mělo studenty vést k osvojení schopnosti rozebrat všechny jazykové roviny textu z hlediska stylistiky a ze zjištěných skutečností pak vyvodit teoretické závěry obecnějšího charakteru.
Osnova
  • Tento seminář vychází z funkčního pojetí stylistiky, jehož základy byly položeny členy Pražského lingvistického kroužku a později dále rozvíjeny. Cílem semináře bude zvládnutí terminologické soustavy oboru, a to v přímé návaznosti na práci s texty. Počítá se s praktickou aplikací teoretických pouček na konkrétní ukázky textů, což by mělo studenty vést k osvojení schopnosti rozebrat všechny jazykové roviny textu z hlediska stylistiky a ze zjištěných skutečností pak vyvodit teoretické závěry obecnějšího charakteru.
Literatura
  • MINÁŘOVÁ, Eva, Marie KRČMOVÁ, Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. info
  • BEČKA, Josef Václav. Česká stylistika. 1. vyd. Praha: Academia, 1992, 467 s. ISBN 8020000208. info
  • Jelínek, Milan. Stylistika. In Karlík, P., Nekula, M. a Rusínová, Z., ed. 1995. Příruční mluvnice češtiny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, s. 701-782.
  • Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
  • Publikace Současná česká stylistika obsahuje odkazy na další odbornou literaturu týkající se stylistiky; hesla věnovaná stylistice lze najít také v Encyklopedickém slovníku češtiny.
Metody hodnocení
Teoretické poznatky, získané samostudiem a přednáškami, jsou uplatňovány při práci s texty v semináři. Pravidelná účast ve výuce a zajištění zadaných studijních materiálů jsou samozřejmostí. Materiály pro práci v semináři lze během semestru najít v e-learningovém systému Moodle (viz URL). Ke konci semestru studenti samostatně zpracují a odevzdají seminární práci (stylistický rozbor textu). Protože rozbor je součástí ústní zkoušky, odevzdání nevyhovujícího rozboru automaticky znamená klasifikaci známkou F a nutnost rozbor upravit před zaregistrováním opravného termínu (podrobnosti viz rubrika Informace učitele). Nevyhovující práce nebudou studentům vráceny, pokud však budou mít zájem, stručné obecné komentáře k nevyhovujícím rozborům jim budou během zkouškového období k dispozici v písemné podobě. Text rozboru studenti odevzdají minimálně týden před zkouškou, kopii si přinesou s sebou ke zkoušce. Rozbor je součástí zkoušky - diskuse o konkrétních bodech rozboru bude východiskem k prověřování obecných teoretických znalostí ze stylistiky. Základním pramenem k samostudiu je Současná česká stylistika (2003 - viz seznam literatury); ostatní publikace uvedené v seznamu literatury lze použít jako doplňující zdroje.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf
Požadavky k rozboru: studenti si mohou zvolit libovolný text v rozsahu 30-50 řádků; k rozboru je nutno přiložit kopii tohoto textu a označit ji podle normy ČSN ISO 690 - Bibliografické citace : obsah, forma a struktura (pro elektronické zdroje platí norma ČSN ISO 690-2; obě normy jsou k dispozici v knihovně FF). Rozbor by měl vycházet z podrobné analýzy základních rovin textu. Doporučený postup rozboru, který se v minulých letech osvědčil: - na všech základních rovinách textu postupně vyhledat a terminologicky správně označit slohově příznakové výrazové prostředky, a to jak se stálou, tak s kontextovou stylovou hodnotou; s použitím kodifikačních a normativních příruček pak vymezit typ jejich příznakovosti, - na základě těchto zjištění se pokusit samostatně určit funkci výše zmíněných výrazových prostředků v textu, - blíže charakterizovat kompozici textu (horizontální a vertikální členění, slohové postupy aj.), - zařadit rozebíraný text k některému z funkčních stylů a toto rozhodnutí zdůvodnit; jen málo textů je z tohoto hlediska zcela jednoznačných, bylo by proto třeba uvést a charakterizovat i prvky, které ze stylové normy daného funkčního stylu vybočují nebo které poukazují na specifické podmínky vzniku a fungování textu, - popsat, jak se v textu konkrétně projevují vyjadřovací dichotomie (veřejnost x neveřejnost, modelovost x nemodelovost, připravenost x nepřipravenost...), - závěrem se pokusit ukázat některé typické rysy singulárního stylu analyzovaného textu. Jako nevyhovující budou klasifikovány rozbory, v nichž se opakovaně vyskytne některý z uvedených nedostatků: - nemají standardní formální úpravu (porušují komunikační normu), - obsahují gramatické, pravopisné nebo interpunkční chyby (porušují jazykovou normu), - jsou zpracovány metodou odhadu nebo u převzatých údajů neuvádějí přímo v textu odkaz na použité zdroje (porušují normu tvorby odborných textů ve smyslu obsahovém), - obsahují neúplné nebo nejednoznačné formulace (nebo jinak porušují stylizační normu odborných textů).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.