CJBC137 Literatura ve filmu: teorie a praxe filmové adaptace

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
St 16:40–19:55 B11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je věnován vztahům mezi literárním a filmovým dílem. Účastníci semináře budou nejprve seznámeni se soudobým myšlením o adaptaci: vymezení adaptace jako tvořivé kulturní „energie“, podněty srovnávací naratologie, problémy recepce atd. V jednotlivých interpretacích pak budeme sledovat adaptační způsoby, významové i stylové posuny, rozdíly ve vyprávění, čas, estetické struktury literárního textu i filmu atp. Svoji pozornost zaměříme také na okolnosti vzniku filmů (produkce, kulturní průmysl, marketing). Součástí kurzu je přednáška Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. k adaptaci jako fenoménu holandské kultury s ohledem na problémy postkolonialismu.
Student po úspěšném absolvování předmětu:
pochopí specifičnost vztahů mezi literaturou a filmem,
osvojí si hlavní teoretické přístupy,
získá pojmovou výbavu z oblasti teorie filmové adaptace,
prohloubí si interpretační dovednosti, které využije při interpretaci adaptací vybraných literárních děl.
Osnova
  • Interpretována budou tato literární a filmová díla:
  • Deník venkovského faráře (Georges Bernanos, r. Robert Bresson, 1951),
  • A Portrait of the Artist as a Young Man (James Joyce; r. Joseph Strick, 1977),
  • Cit slečny Smilly pro sníh (Peter Høeg; Stopy ve sněhu, r. Bille August, 1997),
  • Hodiny (Michael Cunningham; r. Stephen Daldry, 2002),
  • Hlídač číslo 47 (Josef Kopta; r. Filip Renč, 2008),
  • Pokání (Ian McEwan; r. Joe Wright, 2007).
Literatura
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Dohodnuté termíny : rétorika narativu ve fikci a filmu. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2000, 259 s. ISBN 8024401754. info
  • CHATMAN, Seymour. Existenty příběhu: Úvaha o postavě a prostředí ve filmovém a literárním narativu. Přel. Milan Orálek. Aluze, 2005, roč. 9, č. 3, s. 75 – 101.
  • CHATMAN, Seymour. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca : Cornell University Press, 1980, 277 s.
  • MCFARLANE, Brian. Novel to film : an introduction to the theory of adaptation. Oxford: Clarendon Press, 1996, viii, 279. ISBN 0198711506. info
  • CORRIGAN, Timothy. Film and literature :an introduction and reader. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall, 1999, x, 374 s. ISBN 0-13-526542-8. info
  • HUTCHEON, Linda. A Theory of Adaptation. New York : Routledge, 2006. 232 s.
  • STAM, Robert (ed.) - RAENGO, Alessandra (ed.). Literature and Film. A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. 1. vyd. Malden : Blackwell Publishing, 2005. 359 s.
  • SZCZEPANIK, Petr. (ed. spolu s Petrem Marešem) Tvořivé zrady. Antologie současného polského myšlení o filmu a audiovizuální kultuře. Praha: NFA, 2005, 500 s. ISBN 80-7004-119-6. info
  • MACUROVÁ, Alena a Petr MAREŠ. Text a komunikace : jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Univerzita Karlova, 1993. info
  • PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ a Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002, 387 s. ISBN 80-86102-17-3. info
  • HAMES, Peter. The Czechoslovak new wave. Berkeley, California: University of California Press, 1985, x, 322. ISBN 0520048598. info
  • HORTON, Andrew – MAGRETTA, Joan. Modern European Filmmakers and the Art of Adaptation. New York : Frederick Ungar Publishing, 1981. 383 s.
  • MRAVCOVÁ, Marie. Od Oidipa k Francouzově milence :světová litaratura ve filmu : interpretace z let 1982-1998. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2001, 371 s. ISBN 80-7004-099-8. info
  • MRAVCOVÁ, Marie. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich, 1990. ISBN 8070230622. info
  • MONACO, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Translated by Tomáš Liška - Jan Valenta, Illustrated by David Lindroth. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. ISBN 9788000014104. info
  • RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění : Narrative fiction : contemporary poetics (Orig.). Translated by Vanda Pickettová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 174 s. : i. ISBN 80-7294-004-X. info
  • MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu I. Iluminace, 1993, roč. 5, č. 2, s. 7 – 31.
  • MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu II. Iluminace, 1993, roč. 5, č. 3, s. 7 - 36.
  • KLEIN, Michael (ed.) – Parker, Gillian (ed.). The English Novel and the Movies. New York : Frederik Invar Publishing, 1981. 383 s.
  • WAGNER, Geoffrey. The Novel and the Cinema. Rutherford : Fairleigh Dickinson University Press, 1975. 394 s.
  • KOZLOFF, Sarah. Invisible Storytellers: Voice-over Narration in American Fiction Film. Berkeley : University of California Press, 1988. 167 s.
  • The Cambridge companion to literature on screen. Edited by Deborah Cartmell - Imelda Whelehan. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, xi, 273. ISBN 9780521614863. info
  • HUTCHEON, Linda. A theory of adaptation. New York: Routledge, 2006, xviii, 232. ISBN 0415967953. info
Výukové metody
Seminář využívá metodu výkladu, analýzy a syntézy poznatků. Opírá se oo kolektivní práci, diskusi ve výuce i individuální práci studentů.
Metody hodnocení
Seminář je zakončen zápočtem. K získání zápočtu je třeba zpracovat a přednést referát, odevzdat teze referátu se seznamem použité literatury; dále je to aktivní účast v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/CJBC137