ISKM84 Design, commons a Web3 prakticky

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Bc. et Bc. Jakub Lanc (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 12:00–14:40 C128, kromě St 17. 4.
Předpoklady
TYP_STUDIA ( N )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kontextu různorodých krizí roste důraz na udržitelnost a význam přístupů, které podněcují k přezkoumávání předpokladů současného socio-ekonomického uspořádání. I na akademické půdě si záskávají postavení např. koncepce jako nerůst, Ekonomie koblihy, či právě commons, které v současné době prodělává obrodu jako významné paradigma pro společensko-ekonomickou tranzici (viz např. Transition design).
Významným teoretickým a praktickým rámcem pro design a inovace organizací a digitálních platforem v souladu s východisky commons je tzv. Commons kolaborativní ekonomika (Commons collaborative economy, dále "CCE"), jejíž východiska do velké míry informuje obsah tohoto kurzu.
Vzhledem k důležitosti decentralizovaných technologií pro CCE a intenzitě inovací na průsečíku commons a Web3 technologií se bude tento kurz zaměřovat na průsečík konceptů commons (jak je rozpracovává David Bollier) a Web3 technologií v rámci CCE. Cílem kurzu bude odpovídat mj. na následující otázky:

- Jaká může být role designéra při rozvoji organizací či digitálních platforem CCE?
- Jakým způsobem mohou principy a nástroje commons obohatit repertoár designéra obecně, a v jakých kontextech?
- Jak by mohla vypadat praktická implementace těchto principů na univerzitní půdě - v kontextu spolupráce studentských iniciativ a univerzitních orgánů?
- Jak by mohly vypadat stavební bloky a minimální koncept kolaborativní digitální platformy, umožňující studentům snažší spolupráci?
- Jak utvářet podpůrné prostředí pro experimentování s těmito koncepty a nástroji?
Osnova
  • 1) Úvod. Socioekonomické kulisy. Proč commons, proč nyní? Základní pojmy. Commons v ČR.
  • 2) Historický exkurz. Commons podle E. Ostrom, D. Bolliera. 8 principů designu commons. “Triad of commoning”. “Patterns of commoning”. Případové studie. Mapování systému.
  • 3) Commons v urbánním kontextu. Sharing cities. City as a Commons. Urbánika. Role digitální infrastruktury. Projekt DECODE (DEcentralized Citizen’s Owned Data) - “Multidisciplinary Framework for Commons Collaborative Economy”.
  • 4) Commons a design. “Commoning design, designing commons”. Vztah commons a Transition designu. “Commons balance” hodnotící checklist. Game-changers: the game. Vzdělávací desková hra o commons s autorem hry, R. Kranjcem.
  • 5) Web3. Blockchain. Programovatelné kontrakty. Decentralizované Autonomní Organizace (DAO). Limity a kritika Web3. Holochain jako open source infrastruktura pro commons platformy.
  • 6) DAO a commons. Open Value Networks. Commons Stack. Komplementární měny jako důležitý aspekt commons. HoloREA.
  • 7) Návrh konceptu platformy v kontextu KISKu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ISKM84