LJPG22 Antika včera, dnes a zítra II

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
Výuka probíhá blokově, 2 x 4 hodiny, celkový rozsah 8 hodin. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Zuzana Čermáková Lukšová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Melounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petr Peňáz (přednášející)
doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 23. 3. 10:00–14:00 A21, So 27. 4. 10:00–14:00 A21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem programu "Antika včera dnes i zítra" i tohoto předmětu je zvýšení odborných i metodických kompetencí učitelů latinského jazyka a dějepisu na středních a vyšších odborných školách, které povede ke zkvalitnění výuky uvedených předmětů na těchto vzdělávacích institucích. Program je koncipován jako podpora postgraduálního vzdělávání učitelů v oblasti latinského jazyka a literatury a dějin a kultury starověku.
Osnova
  • Sobota 23. 3.
  • doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
  • Kozácká Aeneida aneb od parodie k zakladatelskému dílu národní literatury
  • Vergiliova Aeneida představuje snad nejslavnější epické ztvárnění zakladatelského mýtu ve světové literatuře. Na druhé straně ji postihl osud povinné literatury a stala se terčem různých intelektuálních her a vtipů. Je však pozoruhodné, že se jedna z takových „převrácených“ Aeneid, Aeneida Ivana Kotljarevského z počátku 19. století, podivnou oklikou vrátila k úloze zakladatelského díla, a sice ukrajinské národní literatury. V tomto příspěvku hlouběji prozkoumáme rysy, které z parodie později učinily základní kámen ukrajinské literatury a pokusíme se najít prvky nové národní identity.
  • Mgr. Markéta Melounová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
  • Využití filmu ve výuce (nejen) latiny
  • O starověkých dějinách a antické kultuře se dnes může velmi pohodlně kdokoliv poučit sledováním filmů či seriálů s touto tematikou, jichž existuje celá řada. Jak jsou však v zobrazování a popisu dobových reálií přesné? A jak je můžeme ve výuce využít nejen k poučení o starověku, ale také k rozvoji kritického myšlení a k mediální výchově? Tomu všemu bude věnován tento didaktický příspěvek.
  • Sobota 27. 4.
  • PhDr. Petr Peňáz (Masarykova univerzita)
  • Životy Jana Amose (Komenského)
  • Johan Segeš, Moravan uherského původu, který do moderních českých dějin nakonec vstoupil jako Jan Amos Komenský, byl mužem mnoha tváří a řadu dalších mu přisoudil další náboženský, politický a kulturní vývoj v Evropě v 19. a 20. století. Nejběžnější a realitě nejvzdálenější je tvář vlídného učitele národů a údajného propagátora hravé pedagogiky, běžně zmiňována je jeho role kazatele a později biskupa Jednoty bratrské, leckdy v něm bývá spatřován i český vlastenec, milovník českého jazyka a budovatel českého tezauru. Méně často je zmiňována Komenského role manžela a otce rodiny, ještě méně jeho dílo filozofické, které je reprezentováno jak rozsáhlými pracemi pansofickými, tak i apokalypticko-mystickými, které vždy vzbuzovaly rozpaky. Nejméně ze všeho se stává předmětem pozornosti Komenského dílo politické, které bylo ve své době zdrojem rozpaků největších a vyvolalo na sklonku jeho života ostrou veřejnou kritiku. Přednáška se pokusí využít dostupných latinských i jiných pramenů a připomenout méně známé stránky Komenského osobnosti a jeho odkazu.
  • Mgr. Zuzana Čermáková Lukšová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
  • Využití obrazu ve výuce latiny
  • Že v procesu učení hraje vizuální vjem důležitou roli, o tom určitě není pochyb. Vhodně zvolené a použité obrázky dokážou přetvořit i tak obyčejnou a fádní aktivitu, jako je např. překlad latinských vět, v zábavnou hru; pomáhají ve výkladu reálií nebo zkrátka jen udržují pozornost a pomáhají zapamatování. A navíc nám s jejich tvorbou už může pomoci umělá inteligence. To vše si ukážeme v tomto příspěvku z kategorie (dobré) sdílení praxe.
Výukové metody
Přednáška, diskuse.
Metody hodnocení
Osvědčení se uděluje za účast v obou semestrech.
Informace učitele
https://classics.phil.muni.cz/studium/celozivotni-vzdelavani/dalsi-vzdelavani-pedagogickych-pracovniku
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/LJPG22