SPEDM105 Práce s klientem a supervize

Filozofická fakulta
podzim 2025

Předmět se v období podzim 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. blokově. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz má charakter výcviku. Kromě základních informací o práci s klientem trénují studenti v reálné situaci - navazování kontaktu, aktivní naslouchání, techniky dotazování apod. Předpokládá se aktivní zapojení studenta/ky. Část kurzu je věnována krizové intervenci a základům supervize.
Výstupy z učení
Dovednost navázat kontakt s klientem, formulovat zakázku, zvládnout proces práce s klientem.
Osnova
  • Pomoc a sociální kontrola. Druhy pomoci.
  • Poradenství, postupy, problémy diagnostiky. Klasický klinický přístup, humanistický přístup.
  • Vztah s klientem, direktivita k komunikaci s klientem.
  • Transkační analýza v práci s klientem.
  • Příprava pracovníka, etika práce, profesionalita.
  • Objednávky a jejich získávání.
  • Techniky dotazování.
  • Uzavírání zakázky.
  • Problémové situace a typy klientů, krizová intervence, zásady.
  • Základy supervize.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 8071786969. info
    doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila, Veronika ČERMÁKOVÁ a Milan KINKOR. Týmová supervize : teorie a praxe. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 325 stran. ISBN 9788026209409. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence. Praha, 2006, roč. 3, č. 2, s. 6-8. ISSN 1214-8717. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál, 2001, 175 s. ISBN 80-7178-606-3. info
  • GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
Výukové metody
Výklad. Nácvik v malých skupinách, reflexe, diskuse.

Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
30 hodin – aktivní účast na výuce, ukázka práce s klientem
30 hodin – individuální nácviky ve skupinách mimo výuku
20 hodin – studium materiálů v e-learningu a systematická příprava
10 hodin – příprava na reflexi
35 hodin – příprava na závěrečnou zpětnou vazbu
Metody hodnocení
Závěrečná písemná zpětná vazba, aktivní účast 90 %.
Informace učitele
https://is.muni.cz/
Interaktivní osnovy
Studijní opora
https://is.muni.cz/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDM105