UEV_22 Mediální výchova a mediální gramotnost

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavel Sedláček (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 14:10–17:25 N42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s odbornými texty a vybranými mediovanými obsahy. Ty reprezentují buď významné studie, monografie a dokumenty, nebo audiovizuální mediální produkty. Záměrem takto pojaté výuky je snaha přispět k hlubšímu porozumění světa médií a jeho provázanosti s naší každodenností. Studující připraví v průběhu semestru summary z povinných studijních zdrojů, rešerše dle zadaných kritérií a provedou individuální i skupinové prezentace. Nedílnou součástí je vzájemné sdílení zkušeností formou debat, exkurzí a workshopů s experty.
Osnova
  • 1. setkání: představení kurzu; výsledky hlasování o výběru části témat a míst konání exkurzí/debat/workshopů
  • klíčové otázky a termíny mediální výchovy/gramotnosti;
  • cesty (masmediální) komunikace, druhy a funkce médií;
  • program zbývajících 4 setkání bez specifikace pořadí: mainstream vs alternativní média;
  • média, propaganda a manipulace;
  • média a politika;
  • sexismus a gender v reklamě;
  • etika médií a sociálních sítí - teorie vs praxe;
  • exkurze/debata/workshop ve vybraném médium/na vybrané téma;
  • workshop vedený na FF hostujícími experty;
  • studentské prezentace - Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation;
  • netradiční závěr; zpětná vazba
Literatura
  • PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859.
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140.
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
Výukové metody
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž).
2. Dialogická (debata, brainstorming).
3. Peer Instruction.
4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem.
5. Prezentace (statická projekce).
6. Kooperativní výuka.
7. Role play.
Metody hodnocení
1. Tři písemné úkoly tvoří dvě summary z povinných studijních zdrojů a jedna rešerše dle zadaných kritérií (podmínkou je odevzdání do stanovených termínů a přijetí zpracovaných úkolů lektorem)
2. Prezentace (rozdělení bude upřesněno dle konečného počtu studujících k 6. březnu)
3. Docházka (nejméně na čtyři celá setkání, mezi nimiž nesmí chybět účast při exkurzích, účast ve výuce vedené hostem a při vlastní prezentaci)
Informace učitele
V semestru jaro 2017 výuka probíhá blokově, a to každé liché pondělí 14:10--17:25 (27. 2., 13. 3., 27. 3., 10. 4. a 24. 4.). Lektor doporučuje studujícím využívat pro práci nejmodernějších mobilních technologií usnadňujících jejich aktivitu na internetu při plnění dílčích úkolů přímo v hodinách. Metodika výuky podporuje rozrušení tradiční jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2024.