PSY403 Psychodiagnostics of Children, Adolescents, Family

Faculty of Social Studies
Spring 2007
Extent and Intensity
1/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Hana Bohatá (lecturer)
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Timetable
Wed 12:00–13:30 P22
Prerequisites (in Czech)
( PSY452 Quantitative research methods || PSY112 Quantitative research methods ) && ( PSY461 Introductory Neurosciences || PSY130 Introductory Neurosciences ) && ( PSY450 Psychopatology || PSY175 Psychopatology ) && ( PSY451 Human physiology || PSY113 Human physiology )
Studenti jednooborové psychologie z jiných fakult než je FSS MU si tento předmět mohou zapsat POUZE po úspěšném absolvování souborné zkoušky (či jejího ekvivalentu) nebo bakalářské zkoušky.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž pomocí by dokázal identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte.
Syllabus (in Czech)
  • a) Obecná psychodiagnostika 1.Základní principy psychologické diagnostiky (teoretické modely: psychoanalýza, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, ekletický či integrativní přístup, diagnostika ve vztahu k intervenci či řešení problému, etické souvislosti, objektivita, kvantitativní a kvalitativní údaje, druhy diagnostických pomůcek). 2.Diagnóza, klasifikační systémy (formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod, tvorba diagnózy, diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika diagnostiky dětí, zdroje diagnózy, diagnóza a terapie, DSM IV, MKN 10, multiaxiální posuzovací systém). 3.Přímé pozorování chování, diagnostické interview, anamnéza 4.Peer-rating, sociometrické techniky, sebeposuzovací diagnostické nástroje (dotazníky) 5.Diagnostika inteligence a schopností 6.Projektivní a výrazové techniky b) Psychodiagnostika v praxi 7.Diagnostika raného vývoje, diagnostika předškolního dítěte 8.Diagnostika školního výkonu (mentální retardace, parciální poruchy učení) 9.Diagnostika externalizovaných a internalizovaných problémů (ADHD/ADD, disharmonické vývoje, dětské psychopatie, emocionální problémy dětí a adolescentů, dětské neurózy, deficity v sociálních vztazích, autismus) 10.Neuropsychologická diagnostika dětí a adolescence (percepčně motorické poruchy, organická poškození CNS) 11.Diagnostika rodiny a forenzní diagnostika 12.Psychologické vyšetření, zpráva z vyšetření, diagnostický nález
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/PSY403