SOC418 Analýza kategorizovaných dat v sociálním výzkumu

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
St 12:00–13:30 PC26
Předpoklady
Znalost základů statistické analýzy dat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kategorizovaná data tvoří většinu dat v sociologických šetřeních. Tento kurs je praktický, není zaměřen na teorii, ale na analýzu a interpretaci kategorizovaných dat. Studující se naučí pracovat se dvěmi technikami, které se k analýze kategorizovaných dat od druhé poloviny osmdesátých let minulého století v sociologii používají. K analýze vztahu mezi nezávisle a závisle proměnnou budeme pracovat s jednotlivými variantami logistické regrese. V případě, že nelze ve vztahu proměnných určit nezávisle a závisle proměnnou, budeme pracovat s loglineární analýzou. Studenti a studentky se naučí pracovat se statistickým programem LEM a Stata.
Osnova
  • 1) Úvod: kategorizovaná data v sociologii a statistický program LEM 2) Analýza dvojrozměrných tabulek v sociologii 3) Analýza vícerozměrných tabulek v sociologii 4) Cvičení: standardní analýza kontingenčních tabulek a úvod do log-lineárních modelů 5) Hierarchické log-lineární modely 6) Nehierarchické log-lineární modely, topologické modely a úvod do modelů asociace 7) Log-lineární modely v LEMu a ukázka kauzálních log-lineárních modelů 8) Modely asociace pro dvojrozměrné tabulky a vícerozměrné tabulky 9) Logistická regrese pro závisle proměnnou o dvou kategoriích 10) Logistická regrese pro závisle proměnnou o více kategoriích 11) Logistická regrese a log-lineární modely 12) Závěrečný test
Literatura
  • Katrňák, Tomáš: „Apendix A: Log-lineární modely“. Str. 183-221. In. Katrňák, Tomáš: Spřízněni volbou: homogamie a heterogamie manželských párů v České republice. Slon, Praha 2008.
  • Knoke, David, Burke J. Peter: Log-linear Models. Sage, London 1980.
  • Agresti, Alan: An Introduction to Categorical Data Analysis. Wiley, New York 1996 (vybrané kapitoly)
Výukové metody
Výuka je vedena formou přednášek a seminářů. V rámci přednášek budou studentům prezentovány základní témata, které pak budou na seminářích detailně procvičována. To vede k prohloubení statistické a analytické dovednosti studentů. Studenti prezenčního studia mají navíc možnost si vyzkoušet samostatnou elementární aplikaci základních výzkumných postupů.
Metody hodnocení
Kurs končí písemnou zkouškou. Požadavky na připuštění ke zkoušce: 75 %- ní účast v seminářích a zpracování výzkumného projektu. Forma zkoušky: písemný test (min. 60% správných odpovědí).
Dopustí-li se student u zápočtu nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zápočtu, přeruší učitel test a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Informace učitele
Podrobné informace budou vyvěšeny ve studijních materiálech v IS, kam budou také postupně navěšovány další dokumenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.