SOC926 Analýza a interpretace kvalitativních dat

Fakulta sociálních studií
jaro 2008
Rozsah
1/3/0. 20 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Předpoklady
Předmět je určen především pro studentky a studenty magisterského studia sociologie na FSS. Není určen pro studenty bakalářského studia, ať už jakéhokoli oboru. Předpokládá se schopnost samostatně studovat manuál programu, který je v angličtině; výhodou je teoretická obeznámenost s nějakou podobou kvalitativního výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 3 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/3, pouze zareg.: 0/3, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/3
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jde o soubor přednášek, diskusí a cvičení zaměřených na práci s kvalitativními daty. Výklad nebude systematicky mapovat různé metodologické přístupy; nebude ani sledovat logiku nějaké jedné konkrétní analytické školy. Postupy kvalitativní analýzy a interpretace budeme rozebírat spíš z hlediska nejrůznějších praktik, než z hlediska nějaké „čisté“ metodologie či teorie poznání. Což především znamená, že se na otázky kvalitativního výzkumu budeme dívat eklekticky a akčně. K práci a diskusím budeme využívat soubor skutečných kvalitativních dat a program pro kvalitativní analýzu Atlas.ti. Jedná se o náročný a intenzivní kurs, u kterého se předpokládá průběžná práce a domácí příprava, stejně jako pravidelná účast na sezeních. Cílem kurzu je:
1) zvládnout technicky i metodologicky analytickou práci s programem Atlas.ti;
2) prakticky procvičit základní analytické postupy s kvalitativními daty.
Osnova
  • 1. Úvod do kursu
  • 2. Co jsou vlastně data? / Hermeneutická jednotka a primární dokumenty
  • 3. Jak se dělá problém? / Segmentace a kódování dat
  • 4. Sezení věnované tématu a problému seminární práce
  • 5. Jak se píše výzkumná zpráva? / Další kódovací techniky a memo-poznámky
  • 6. Základy tvorby textuální laboratoře / Sítě a síťové náhledy
  • 7. Co je podstatné? / Vyhledávací nástroj
  • 8. Co zakládá objektivitu? / Superkódy, kódové sítě, rodiny kódů
  • 9. Jak kumulovat vědění? / System closure
  • 10. Co znamená být reflexivní? / Co-occurence tool
  • 11. Jak se k sobě mají teoretické doktríny a analytické praktiky? / Související programy
  • 12. Shrnutí
Literatura
  • MUHR, Thomas & FRIESE, Susanne (2004): Atlas.ti, the knowledge workbench, v. 5.0: User’s guide and reference. Berlin: Scientific Software
  • SILVERMAN, David. Doing qualitative research : a practical handbook. 1st pub. London: Sage Publications, 2000, xv, 316. ISBN 0761958231. info
Metody hodnocení
Těžiště spočívá v průběžné analytické práci s programem na skutečných datech (účast na sezeních i samostatná práce doma). Na konci semestru studenti odevzdají veškerou svou práci na datech (soubor HPR z programu Atlas.ti) a krátký vysvětlující analytický komentář. Každý projde také závěrečným pohovorem, během něhož bude prověřena schopnost smysluplně využívat program Atlas.ti. Celkové hodnocení vyplývá z bodového zisku: pracovní analytické soubory a vysvětlující komentář (60b), závěrečný pohovor (40b).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009.