ZUR336 Praktikum - základy práce na tiskovém a PR oddělení

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
0/4. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "žurnalistika", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je nejen porozumět fungování konkrétního oddělení, ale především vyzkoušet si vlastní schopnosti a předpoklady profese tiskového mluvčího a pracovníka PR oddělení v praxi.
Studenti si v kurzu osvojí každodenní práci tiskových nebo PR oddělení. Podle zaměření organizace či instituce se pro ně stanou běžné například tiskové konference, ale i práce v terénu.
V průběhu praxe se studenti „osamostatní“, tedy nejen plní zadané úkoly, ale na porady oddělení přicházejí rovněž s vlastními nápady. V teoretické rovině studenti nabudou patřičné vědomosti o formě a obsahu tiskových zpráv a PR materiálů, ale i o fungování firem, státní správy, místní samosprávy a dalších složek veřejného života nejméně na okresní úrovni.
Na konci praxe studenti bez problémů zvládnou kompletní tvorbu tiskových zpráv, PR materiálů či podobných výstupů příslušných oddělení: od nápadu, přes získání zdrojů a vlastní výrobu materiálu až po jeho případnou konečnou úpravu a umístění do konkrétního média.
Osnova
  • Studenti se zúčastní úvodního semináře, na němž se stanoví další podrobnosti.
  • Po dobu semestru pak navštěvují tiskové nebo PR oddělení, na němž se předem dohodnou s vedoucím kurzu (tuto praxi si zpravidla zajišťují studenti sami); praxe trvá celkově minimálně 120 hodin, tj. 15 dnů po 8 pracovních hodinách – případné zdůvodněné výjimky může povolit vyučující (jako část, případně celou praxi lze započíst i vybrané aktivity organizované ve spolupráci s katedrou – například tvorbu Bulletinu Ignis Brunensis v době festivalu Brno – město uprostřed Evropy a podobně.
  • Studenti se také aktivně zúčastní semináře v průběhu praxe a závěrečného semináře. Na seminářích prezentují a reflektují své poznatky a zkušenosti z praktické činnosti na tiskových či PR odděleních.
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 239 s. ISBN 9788024728667. URL info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing a reklama. Vyd. 1. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2003, 170 s. ISBN 8073181401. info
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Mediální komunikace pro management. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2011, 153 s. ISBN 9788024736297. URL info
  • TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média : media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 296 s. ISBN 9788025134573. info
  • CHALUPA, Radek. Efektivní krizová komunikace : pro všechny manažery a PR specialisty. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 169 s. ISBN 9788024742342. URL info
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Krizová komunikace s médii. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012, 183 s. ISBN 9788024737805. URL info
    doporučená literatura
  • SEIB, Philip a Kathy FITZPATRICK. Public relations ethics. Fort Worth: Harcourt Brace College publishers, 1995, viii, 175. ISBN 0-15-501943-0. info
  • TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství : vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2012, 152 s. ISBN 9788087500286. info
  • JACKSON, Patrick a Allen H. CENTER. Public relations practices : managerial case studies and problems. 6th ed. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 2003, xiv, 418. ISBN 0136138039. info
  • CAYWOOD, Clarke L. Public relations : řízená komunikace podniku s veřejností. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xxxvii, 60. ISBN 8072268864. info
Výukové metody
Praktická denní práce.
Tři semináře s moderovanou diskusí a prezentací zkušeností studentů (ústní prezentace zkušeností s ukázkami dosavadní práce, v určeném termínu a dohodnutém rozsahu odevzdané písemně zpracované eseje o zkušenostech z praxe v polovině a na konci kurzu).
Součástí praxe jsou rovněž individuální konzultace.
Metody hodnocení
Zápočet získají ti uchazeči, kteří aktivně absolvují úvodní seminář, aktivně absolvují vlastní praxi, aktivně absolvují seminář v průběhu praxe a podle potřeby konzultují své působení na tiskových a PR odděleních s vedoucím kurzu; na průběžném semináři odprezentují esej o dosavadních zkušenostech z praxe.
Dalším předpokladem je aktivní účast na závěrečném semináři; prezentace eseje o celkových zkušenostech z praxe a předložení minimálně dostatečného hodnocení garanta praxe a minimálně dostatečně kvalitních konkrétních materiálů zpracovaných při praxi.
Informace učitele
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením).
During the course, all the important additional information and documents associated with the course (its beginning, organisation and completion) are to be published in the study materials folder in the the Information System (IS).
Za škody na zdraví a majetku v době praxe nenese odpovědnost MU, potažmo FSS. V případě zájmu o pojištění je nezbytné se pojistit individuálně. Pro případ poškození zdraví praktikanta je možné využít individuálního úrazového pojištění. Škody na majetku a zdraví druhých osob je možné pokrýt z pojištění odpovědnosti za škody způsobené v občanském životě, což je volitelné připojištění k pojištění domácnosti (vztahuje se na členy rodiny i mimo domácnost).

POZOR: Velmi podstatným předpokladem k úspěšnému absolvování kurzu (a možnosti pokračovat dále ve studiu) je mimo jiné dodržování všech profesních zásad public relations, etických a právních norem.

Podvodné plnění studijních povinností: Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.