ZURb1209 Editorská, dramaturgická a produkční činnost

Fakulta sociálních studií
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v editorské praxi, nejen v tištěných a online médiích, ale i znalost editorské, produkční a dramaturgické činnosti ve zpravodajství a publicistice v rozhlasu a televizi; zároveň je naučit praktickým dovednostem potřebným v procesu redigování a produkce mediálních obsahů. Předmět seznamuje studenty s procesem redigování a produkce zpravodajství a publicistiky jako uceleným a logickým komplexem činností. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu: zvládat vyhodnocování a třídění informací, umět posuzovat jejich relevanci a distribuovat je k dalšímu zpracování; schopen posuzovat relevanci témat a jejich zařazení do mediální agendy; umět plánovat strukturu a obsah tištěných a online médií a rozhlasových a televizních zpravodajsko-publicistických pořadů a relací; schopen samostatně redigovat zpravodajské a publicistické texty; znát základní principy tvorby designu tištěných a online médií; schopen samostatně navrhnout layout a vytvořit novinovou stránku; zvládat základní produkční a dramaturgické činnosti napříč různými mediatypy; schopen zvládnout koordinovat celý proces redigování tištěného, případně online zpravodajského či publicistického titulu, obdobně též televizní či rozhlasové relace.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky editorské práce a produkčně-dramaturgické činnosti zpravodajství a publicistiky – základní pojmy. 2. Gatekeeping, zpravodajské hodnoty, čtenářská relevance, nastolování témat. 3. Organizace práce v redakci, typologie rolí/funkcí/pozic a úkoly jednotlivých členů redakčního týmu (dle daného mediatypu). 4. Redakční newsroom: architektura, typologie (dle daného mediatypu). 5. Editorský/produkční systém v redakci. 6. Získávání, vyhodnocení a zpracování informací. 7. Plánování obsahu. 8. Editace zpravodajských a publicistických textů. 9. Design (layout) a struktura novin, časopisů a zpravodajských webů. 10. Práce s fotografiemi a grafikou. 11. Specifika editace a produkce zpravodajských a publicistických audiovizuálních pořadů a formátů. 12. Právní a etické aspekty zpracování textu, zvuku a obrazu.
Literatura
  • FRIEND, Cecilia a Donald CHALLENGER. Contemporary editing. 3rd ed. New York: Routledge, 2014, xxi, 415. ISBN 9780415892810. info
  • MORRISH, John. Magazine editing. 3rd ed. New York: Routledge, 2012, vi, 281. ISBN 9780203804643. info
  • ČUŘÍK, Jaroslav a Rudolf BURGR. Nové trendy v médiích. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 239 s. ISBN 9788021058392. URL info
  • TUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. 4., prepracované vyd. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2010, 288 s. ISBN 9788089447237. info
  • STEPP, Carl Sessions. Editing for today's newsroom : a guide for success in a changing profession. 2nd ed. New York: Routledge, 2008, xiii, 233. ISBN 9780805862188. info
  • HARROWER, Tim. The newspaper designer's handbook. 6th ed. Boston: McGraw-Hill Higher Education, 2008, 296 p. ISBN 9780072996692. URL info
  • SCHULTZ, Brad. Broadcast news producing. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2005, xii, 217. ISBN 1412906717. info
  • FORTUNATO, John A. Making media content : the influence of constituency groups on mass media. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xv, 232. ISBN 0805847480. info
  • Online journalism : reporting, writing, and editing for new media. Edited by Richard Craig. Belmont, Calif.: Thomson/Wadsworth, 2005, xiv, 284. ISBN 0534531466. info
Výukové metody
Teoretická příprava (četba), praktická cvičení, skupinové diskuse, prezentace odborníků v oboru, domácí seminární práce, skupinové projekty.
Metody hodnocení
Studenti v průběhu semestru zpracovávají dle zadání min. dva dílčí prakticky orientované písemné úkoly zaměřené na jednotlivé fáze procesu redigování, produkce a dramaturgie zpravodajství či publicistiky a závěrečnou písemnou seminární práci nebo projekt. Zápočet získají za splnění stanovené minimální bodové hranice celkového součtu hodnocení za všechny úkoly.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/ZURb1209