XS041 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Přírodovědecká fakulta
podzim 2005
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Pedagogicko-psychologická diagnostika je disciplína, která se zabývá zjišováním, posuzováním a hodnocením procesuálních, obsahových a strukturálních aspekt edukaního procesu s cílem optimalizovat tento proces ve prospch individuálního a sociálního rozvoje dítte, žáka (studenta). Cílem pedmtu je seznámení budoucích pedagog s teoretickými i praktickými základy pedagogicko-psychologické diagnostiky a vytvoení pedpoklad pro rozvoj jejich profesionálních diagnostických dovedností.
Osnova
  • 1. Základní teoretická východiska pedagogicko-psychologické diagnostiky 2. Metodologie a metody Pd-Ps-Dg 3. Diagnostika rodiny jako výchovného initele 4. Metody diagnostikování prbhu a výsledk vzdlávání 5. Pedagogicko-psychologická diagnostika výchovných inností 6. Diagnostika sociálního klimatu školní tídy 7. Pedagogická diagnostika pipravenosti dítte na školní vzdlávání 8. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyuování 9. Diagnostika související s profesionální orientací žák a student 10. Diagnostika zvládání zátže u dtí a dospívajících 11. Pedeutologická diagnostika a autodiagnostika 12. Rozbor kazuistik
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. 780 s.ISBN 80-7178545-8.
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF UP, 1997.
  • ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychologického vývoje. Praha: Avicenum, 3. vydání 1980
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha: H&H, 1992. 106 s. ISBN 80-85467-69-0
  • SVOBODA, Mojmír.Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. 342 s. ISBN 80-7178-327-7
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010 - akreditace, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011 - akreditace.