DEp0DI Didaktika dějepisu

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 17:00–17:50 učebna 5
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
DEp0DI/01: St 14:00–14:50 učebna 4, M. Jireček
DEp0DI/02: St 16:00–16:50 učebna 4, M. Jireček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen využít znalostí z obecné didaktiky a porozumět specifikům teorie dějepisného vyučování. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Položeny budou základy kolegiálního mentoringu (na základě vzájemného hodnocení příprav na výuku dějepisu na 2. st. ZŠ). Pozornost bude věnována také pohledu do retrospektivy předmětu dějepis a vybraným aktuálně řešeným problémům didaktiky dějepisu.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat didaktickou teorii a metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Bude schopen popsat základní problémy, kterými se didaktika dějepisu zabývá.
Osnova
  • •1. Úvod do studia didaktiky dějepisu, struktura a charakter disciplíny.
  • • 2. Retrospektiva výuky dějepisu v českých zemích.
  • • 3. Soustava dějepisného vyučování a její zakotvení v pedagogických dokumentech.
  • • 4. Plánování dějepisné výuky.
  • • 5. Vybrané aktuální otázky didaktiky dějepisu.
Literatura
    povinná literatura
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 275 stran. ISBN 8021034955. 2004. info
    doporučená literatura
  • Labischová Denisa -Gracová Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  • JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 337 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39. ISBN 978-80-210-7571-9. 2014. info
  • ERDMANN, Elisabeth - Hasberg, Wolfgang: Facing - Mapping - Bridging Diversity, Part 1 & 2 : Foundation of a European Discourse on History Education. Wochenschau Verlag 2011.
    neurčeno
  • Julínek Stanislav: Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno 2004.
Výukové metody
Teoretická příprava je kombinována se seminární výukou.
Metody hodnocení
Zápočet. Předmět je vyučován jednou týdně formou přednášky a semináře. Na semináři se vyžaduje aktivní účast studenta. Požadavky k zakončení (termíny stanoveny na prvním semináři):
1) účast na seminářích (1 absence)
2) didaktický tip pro výuku dějepisu – zpracování a odevzdání do odevzdávárny (polovina A4) a prezentace (dle zapsaného termínu) - min. 2000 znaků včetně mezer
3) aktuality z "dějepisného dění" - o čem se diskutuje - min. 2000 znaků včetně mezer
4) vypracování přípravy na vyučovací hodinu dějepisu dle stanovené struktury
5) vzájemné hodnocení vypracované přípravy dle stanovených vrstevnických kritérií ve studijních materiálech v informačním systému
6) oprava (případně obhajoba) přípravy dle hodnocení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.