FY2MP_SLT Studium fyzikální literatury

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Fy2MP_KMPF Kompendium fyziky
Absolvování základního kurzu fyziky v bakalářském studiu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kursu je poskytnout přehled o vědecké metodologii a o vztahu mezi fyzikou, i obecně vědou a filozofií.
Na konci kurzu bude student schopen provést analýzu relevance zdroje informace, poznat, zda je zdroj informací je zcela spolehlivý, zcela nespolehlivý, poplatný době vzniku.Identifikuje žánr a formu textu. Dokáže text časově zařadit.
Provede rozbor vědeckého textu, prokáže porozumění textu. Dokáže najít hlavní myšlenku. Určit téma. Určit záměr autora (proč byl text napsán). Vysvětlí význam ustáleného spojení slov a případného obrazného pojmenování. Odliší výroky, které jsou a nejsou v souladu s obsahem textu. Svými slovy provede obměnu přečteného textu, vyjádřit stejnou myšlenku jinou formou.
Dokáže srovnát věcnou, obsahovou a stylovou úroveň textů, na ukázkách představí výrok, který vystihuje shody nebo rozdíly textů.

Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2012-2014) CZ.1.07/2.2.00/28.0182 "Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie"
Osnova
  • Osnova (hodinová):
  • 1. Úvod, pravidla diskuse, rozdělení práce
  • 2. Jak vznikal vědecký přístup ke zkoumání světa?
  • 3. Existuje definice vědy?
  • 4. Východiska, předpoklady vědeckých tvrzení
  • 5. Argumentace a logická struktura poznávání, snaha o exaktnost.
  • 6. Paradoxy
  • 7. Charakter vědecké práce. Metodologie vědy.
  • 8. Modely a skutečnost nejen v literatuře
  • 9. Zásady experimentální práce
  • 10. Etika vědy, zodpovědnost vědce za jednání vědce
  • 11. Ovlivňuje vědce jeho vlastní názor?
  • 12. Publikace a scientometrie
  • 13. Přírodovědná a čtenářská gramotnost – požadavek kurikula
Literatura
    doporučená literatura
  • BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 509 s. URL info
  • BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 460 s. URL info
  • DRATVOVÁ, Albína. Filosofie a přírodovědecké poznání. 2. vyd., rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie, 1946, 327 s. info
  • http://www.rvp.cz/clanek/221/120
    neurčeno
  • DRATVOVÁ, Albína. Problém kausality ve fysice. Praha: Nákladem České akademie věd a umění, 1931, 97 s. URL info
Výukové metody
domácí příprava s následnou diskuzí
Metody hodnocení
Jde o seminář, kde se přepokládá aktivní rozprava. Požadavky k získání zápočtu: ke každému ze témat programu písemně kriticky posoudit jeden z článků, komentovat v ústní rozpravě vybraný příklad z tisku, příp.literatury doporučené k předmětu. Ke kolokviu si student připraví vlastní text v rozsahu nejméně 3 stran A4 pojednávající o článku z fyzikální literatury. Vše nutno prezentovat do konce semestru před ostatními.
Informace učitele
https://sites.google.com/site/modulfyzika/home/ka7-jak-funguje-veda
Studentům bude poskytnuta příručka - elektronická kniha
Novotný, J., Svobodová J.: Jak pracuje věda, 2013
vydaná s přispěním Projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0182 "Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie"
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.