FY2MP_SLT Studium fyzikální literatury

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování základního kurzu fyziky 1.-2.ročník bakalářského studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obecná práce s textem
Rozbor textu (Charakterizovat autora textu. Určit prostředky, kterými je dosahováno daného vyznění textu.) atd. Porozumění textu (Najít hlavní myšlenku. Určit téma. Určit záměr autora (proč byl text napsán). Vysvětlit význam slova, ustáleného spojení slov a obrazného pojmenování. Odlišit výroky, které jsou a nejsou v souladu s obsahem textu.)
Analýza relevance zdroje informace: a) Tento zdroj informací je zcela spolehlivý. b) Tento zdroj informací je zcela nespolehlivý. c) Tento zdroj informací je poplatný době vzniku. d) Tento zdroj informací není poplatný době vzniku
Hledání výroku, který nejlépe vystihuje její smysl a vysvětlete proč, Obměna textu (Např. nahradit slovo (sousloví) v textu slovem se stejným, podobným nebo opačným významem. Nahradit vedlejší větu větným členem a naopak. Vyjádřit stejnou myšlenku jinou formou.) Srovnání textů (Vybrat výrok, který vystihuje shody nebo rozdíly dvou textů.)
Volná rekonstrukce textu (Doplnit odpovídající výraz, slovo, větu nebo část slova. Doplnit odpovídající název článku. Seřadit rozházené věty podle správného pořadí. Začít nebo dokončit text.)
Identifikace textu (Určit žánr a formu. Časově text zařadit. Poznat písmo, kterým je text zapsán.)
Fyzikální literatura
pro školní věk, studenty, učitele, fyzikální odborná literatura a její znaky
Osnova
  • Výběr aktuálních článků z oboru.
Literatura
    doporučená literatura
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Požadavky zaměstnání, vzdělávání dospělých a funkční gramotnost. Praha: Národní zpráva z projektu SIALS, 1998, 21 s. info
  • STRAKOVÁ, Jana. Vědomosti a dovednosti pro život : čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002, 111 s. ISBN 8021104112. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Školní vzdělávání a funkční gramotnost. In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, s. 235-241. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. matematická gramotnost absolventů základní školy. In Absolvent základní školy. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007, s. 140-146. ISBN 978-80-210-4402-9. info
    neurčeno
  • LACINA, Aleš. Jsou didaktické technologie nejnaléhavějším problémem ve fyzikálním vzdělávání? In Sborník celostátního semináře s mezinárodní účastí Didaktické technologie v profesní přípravě učitelů fyziky. České Budějovice: JČSMF, 1995, s. 15-18. info
  • LACINA, Aleš. Modernizace přípravy učitelů fyziky - důvody, způsoby, výsledky. In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky. Plzeň: ZČU, 2003, s. 53-61. ISBN 80-7082-954-0. info
  • ARON, Raymond. Esej o svobodách :zkoumání moderní civilizace. Bratislava: Archa, 1992, 216 s. ISBN 80-7115-030-4. info
  • http://www.rvp.cz/clanek/221/120
  • MILÉŘ, Tomáš. Klimatická gramotnost. In XXVIII. mezinárodní kolokvium o řízení vzdělávacího procesu. Brno: Univerzita obrany, 2010. ISBN 978-80-7231-722-6. XXVIII. kolokvium info
  • MARTINÁSKOVÁ, Hana a Aleš LACINA. Comptonův jev jako základní téma úvodního výkladu kvantových vlastností elektromagnetického záření. Matematika, fyzika, informatika. Praha: Prometheus, 2008, roč. 17, č. 8, s. 486-492. ISSN 1210-1761. info
  • LACINA, Aleš. Deset kroků do mikrosvěta. Československý časopis pro fyziku. Praha: Fyzikální ústav AV ČR, 2007, roč. 57, č. 4, s. 243-250. ISSN 0009-0700. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Čtenářská gramotnost v kontextu kvality lidského života a poslání školy. In Čitateľská gramotnosť detí mladšieho školského veku. První vydání. Banská Bystrica.: PdF UMB., 2006, s. 29-34., 6 s. ISBN 80-8083-234-X. info
  • Informační gramotnost :sborník příspěvků z konference, konané 24. listopadu 2005 v Moravské zemské knihovně. Edited by Jana Nejezchlebová. 1. vyd. V Brně: Moravská zemská knihovna v Brně, 2006, 163 s. ISBN 80-7051-167-2. info
  • LACINA, Aleš. Oč jde ve výuce fyziky na gymnáziu. In Aktuální problémy výuky fyziky na gymnáziu. Hradec Králové: MAFY, Prometheus, 2002, s. 31-36. ISBN 80-86148-59-9. info
  • LACINA, Aleš. Postrecenze učebnice "Fyzika pro gymnázia - Fyzika mikrosvěta". Školská fyzika. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, roč. 6, č. 3, s. 72-77. ISSN 1211-1511. URL info
  • LACINA, Aleš. Postrecenze učebnice "Fyzika pro gymnázia - Molekulová fyzika a termika". Školská fyzika. Plzeň: Pedagogická fakulta v Plzni, 2000, VI, č. 2, s. 85-88. ISSN 1211-1511. URL info
  • LACINA, Aleš. Atom - od hypotézy k jistotě. Československý časopis pro fyziku. Praha: Fyzikální ústav AV ČR, 1998, roč. 48, č. 5, s. 282-286. ISSN 0009-0700. info
  • LACINA, Aleš. Kvantová mechanika v gymnaziální učebnici Fyzika IV. In Sborník z celostátní konference o filozofických otázkách matematiky a fyziky. Brno: JČSMF, 1988, s. 82. info
Výukové metody
domácí příprava s následnou diskuzí
Metody hodnocení
Jde o seminář, kde se přepokládá aktivní rozprava. Požadavky k získání zápočtu: ke každému ze témat programu písemně kriticky posoudit jeden z článků, komentovat v ústní rozpravě vybraný příklad z tisku, příp.literatury doporučené k předmětu. Ke kolokviu si student připraví vlastní text v rozsahu nejméně 3 stran A4 pojednávající o článku z fyzikální literatury. Vše nutno prezentovat do konce semestru před ostatními.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.