IHV09 Didaktika hudební výchovy 2

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/1/0. 4 konzultace za semestr (v kombinované formě). 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
IHV08
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je si osvojit základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb; dále se seznámit s obsahem činností tvořivých – improvizace, prvky elementárního komponování a činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Výstupy z učení
Student: se orientuje v problematice elementárních tvořívých činností; rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování. Osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou pohybovou, taneční, hrou na nástroje či s poslechovou skladbou.
Osnova
  • 1. Hudebně-pohybová výchova: elementární pohybové prvky, oblast taneční průpravy. 2. Tvořivé činnosti: improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu; prvky elementárního komponování. 3. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 4. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 5. Zhudebněné příběhy. 6. Hudebněnaukové činnosti.
Literatura
    doporučená literatura
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
    neurčeno
  • PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1999, s. 239, ISBN 80-7178-213-0.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu ve škole i doma. Metodické poznámky k učebnicím: 1. My pozor dáme a posloucháme a 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha: Scientia, 1998.
  • KOMÁROVÁ, Š. Muzikopohádky. Praha: Portál, 2021.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Zvířátka ve hře, písni a tanci. Praha: Portál, 2011.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchovy v 1. – 5. ročníku ZŠ. Brno, Masarykova univerzita fakulta pedagogická, 1996, s. 67, IBSN 80-210-0636-6.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. Pro děti od 4 do 9 let; písničky na CD. Praha: Portál, 2009.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Vyd. 3, Portál, 2010, 135 stran, ISBN: 9788073677305.
  • KURKOVÁ, L. Tanec a hudba. Praha: SPN, 1987, s. 191.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Praha: Portál, 2015.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami: od 4 do 9 let. Praha: Portál, 2013.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost (od 4 do 10 let; Obruče, švihadla, míče, šátky a jiná náčiní). Praha: Portál, 2011.
  • KOS, B. Lidové tance ve školní tělesné výchově. Praha: SPN, 1976, s. 261.
Výukové metody
Teoretická i praktická průprava: deklamace, zpěv – jednohlasá, vícehlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon), pohyb / tanec, poslech hudby ad. Hra na klavír a zobcovou flétnu. Vytvoření učitelského portfolia k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 1–2. Závěrečná zkouška se skládá z teoretické části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu). b) zpěv, hra na klavír 10 písní určených pro 4. a 5. ročník (z toho 2 dvojhlasé písně a 1 kánon – dirigování kánonu); ke 2 písním zpracovat vlastní metodický postup tanečního doprovodu. c) Hra na flétnu – 3 lidové písně (C, G, D, F dur). d) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. e) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IHV09