NJM_VPx3 Učitelská praxe 3

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• prohlubování profesních kompetencí ve spolupráci s mentorem • postupné získávání nezávislosti na mentorovi, samostatná příprava a vedení vyučovací hodiny • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • kooperativní a individuální plánování a realizace výuky jazyka • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
Osnova
  • • činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané mentorem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací) • vedení pedagogického deníku – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 3 • plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 3 • náslechy (10 hodin), vlastní výuka (10 hodin)
Literatura
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 5., gegenüber der vierten u. Tübingen: A. Francke, 2007, xviii, 655. ISBN 9783772082344. info
  • JAFFKE, Christoph. Fremdsprachenunterricht auf der Primarstufe : seine Begründung und Praxis in der Waldorfpädagogik. 2., revidierte Auflage. Weinheim: Deutscher Studien Verlag, 1996, 392 s. ISBN 3892715033. info
  • Autonomes und partnerschaftliches Lernen : Modelle und Beispiele aus dem Fremdsprachenunterricht. Edited by Martin Müller - Lukas Wertenschlag - Jürgen Wolff. 5. Aufl. Berlin: Langenscheidt, 1993, 208 s. ISBN 3468494394. info
  • Inszenierungen im Fremdsprachenunterricht : Grundlagen, Formen, Perspektiven. Edited by Almut Küppers - Torben Schmidt - Maik Walter. [Bad Heilbrunn]: Klinkhardt, 2011, 231 s. ISBN 9783781517882. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Fremdsprachenunterricht und Kinder mit besonderen Bildungsbedürfnissen in der Tschechischen Republik. Problemfelder und mögliche Lösungen. In Integrations-und Sonderpädagogik in Europa. 1. vyd. BAD HEILBRUNN / OBB.: Julius Klinkhardt, 2004, s. 274-279. ISBN 3-7815-1342-4. info
  • JANÍKOVÁ, Věra a Alice BRYCHOVÁ. Fremdsprachenunterricht und Mehrsprachigkeitspolitik in Tschechien. In SPRACHENPOLITIK UND SPRACHLEHRE. 2012. info
  • HEYD, Gertraude. Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht (DaF) :ein Arbeitsbuch : Kognition und Konstruktion. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997, 218 s. ISBN 3-8233-4962-7. info
  • LONERGAN, Jack. Fremdsprachenunterricht mit Video :ein Handbuch mit Materialien. Translated by Ulrich Rösner. 1. Aufl. München: Hueber, 1987, 140 s. ISBN 3-19-006991-3. info
  • Bilder im Fremdsprachenunterricht : neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Edited by Carola Hecke - Carola Surkamp. Tübingen: Gunter Narr, 2010, 386 s. ISBN 9783823365389. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Kommunikativer Fremdsprachenunterricht und Kinder mit Teilleistungsstörungen. In Komunikativní přístup v cizojazyčné výuce u žáků se speciálními poruchami učení. Brno. 2008. info
  • ŠUBRTOVÁ, Jana. Einfluss der Projektmethode auf die Entwicklung der Schlüsselkompetenzen im Fremdsprachenunterricht. In Forschung im Doktorstudium am Lehrstuhl für deutsche Sprache und Literatur der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007, s. 58-64. ISBN 978-80-210-4469-2. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Lernerzentrierter Fremdsprachenunterricht und Sprachlernspiele. In Beiträge zur germanistischen Pädagogik. Band IV. Hradec Králové, 2009. info
  • Angewandte Textlinguistik : Perspektiven für den Deutsch- und Fremdsprachenunterricht. Edited by Maximilian Scherner - Arne Ziegler. Tübingen: Gunter Narr, 2006, viii, 266. ISBN 9783823361695. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Differenzierung im Fremdsprachenunterricht: Kinder mit LRS. 2009. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Lernpotential der dramaspezifischen Übungen im Fremdsprachenunterricht bei Schülern mit Teilleistungsstörungen. In GRENAROVÁ, René a Marie VÍTKOVÁ. Dramatická výchova v cizojazyčné výuce u žáků s SPU /DramaTechniques in Foreign LanguageTeaching to Learners with SLD. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 75-95, 20 s. Pd-52/09-02/58. ISBN 978-80-210-5074-7. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Heterogenität und Chancengleichheit im Fremdsprachenunterricht. In Bildung und Bürgergesellschaft. 2010. info
  • Literarische Texte im kommunikativen Fremdsprachenunterricht : Beiträge eines Werkstattgespräches des Goethe House New York vom September 1984. Edited by Manfred Heid. München: Goethe Institut, 1985, 493 s. info
  • SCHMIDT, Heiner. Bibliographie zur Besonderen Unterrichtslehre. Edited by Franz Josef Lützenkirchen. Weinheim: Julian Beltz, 1971, xviii, 374. info
Výukové metody
- hospitace, vlastní výuka, individuální reflexe
Metody hodnocení
• pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku, • přípravy na hodiny, reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
Informace učitele
- Praxe musí být vykonána v České republice. - Přihlašování do IS ke škole, kde bude student praxi vykonávat, probíhá od 15. 9. do 28. 9. 2014. Po ukončení přihlašování nelze již vybranou školu změnit. - Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti přijatí od semestru podzim 2013, studenti přijatí dříve si zapisují předmět Výuková praxe 3.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016.