NJM_VPx3 Učitelská praxe 3

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojených studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2 ve spolupráci s mentorem • postupné získávání nezávislosti na mentorovi, samostatná příprava a vedení vyučovací hodiny • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • kooperativní a individuální plánování a realizace výuky jazyka • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
Osnova
  • Souvislá měsíční praxe vykonávaná na konci semestru. Celkem se jedná o 60 hodin pobytu na ZŠ či SŠ Student hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele a stává se stále více autonomním v roli učitele. • vlastní výuka – 20 hodin. U předmětů vyučovaných na ZŠ či SŠ méně než 2x za týden může student počet hodin vlastní výuky po domluvě s oborovým didaktikem upravit na realizovatelnou výši. Pokud student odučí méně než 20 hodin, zbývající hodiny stráví individuálním doučováním žáka (či žáků) dle domluvy s cvičným nebo jiným učitelem na škole. • činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či cvičným učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací) • náslechy ve výuce cvičných učitelů (dle možností školy); • plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 3
Literatura
    povinná literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
    neurčeno
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 5., gegenüber der vierten u. Tübingen: A. Francke, 2007, xviii, 655. ISBN 9783772082344. info
  • Autonomes und partnerschaftliches Lernen : Modelle und Beispiele aus dem Fremdsprachenunterricht. Edited by Martin Müller - Lukas Wertenschlag - Jürgen Wolff. 5. Aufl. Berlin: Langenscheidt, 1993, 208 s. ISBN 3468494394. info
  • Inszenierungen im Fremdsprachenunterricht : Grundlagen, Formen, Perspektiven. Edited by Almut Küppers - Torben Schmidt - Maik Walter. [Bad Heilbrunn]: Klinkhardt, 2011, 231 s. ISBN 9783781517882. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Fremdsprachenunterricht und Kinder mit besonderen Bildungsbedürfnissen in der Tschechischen Republik. Problemfelder und mögliche Lösungen. In Integrations-und Sonderpädagogik in Europa. 1. vyd. BAD HEILBRUNN / OBB.: Julius Klinkhardt, 2004, s. 274-279. ISBN 3-7815-1342-4. info
  • LONERGAN, Jack. Fremdsprachenunterricht mit Video :ein Handbuch mit Materialien. Translated by Ulrich Rösner. 1. Aufl. München: Hueber, 1987, 140 s. ISBN 3-19-006991-3. info
  • Bilder im Fremdsprachenunterricht : neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Edited by Carola Hecke - Carola Surkamp. Tübingen: Gunter Narr, 2010, 386 s. ISBN 9783823365389. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Kommunikativer Fremdsprachenunterricht und Kinder mit Teilleistungsstörungen. In Komunikativní přístup v cizojazyčné výuce u žáků se speciálními poruchami učení. Brno. 2008. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Lernerzentrierter Fremdsprachenunterricht und Sprachlernspiele. In Beiträge zur germanistischen Pädagogik. Band IV. Hradec Králové, 2009. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Differenzierung im Fremdsprachenunterricht: Kinder mit LRS. 2009. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2002, 380 stran. ISBN 8071786810. info
Výukové metody
• aktivní práce pod vedením cvičného učitele • individuální konzultace - reflexe
Metody hodnocení
• pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku, • přípravy na hodiny, reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
Informace učitele
Udělení zápočtu je podmíněno řádným zápisem do předmětu v IS a řádným přihlášením ke konkrétní škole v IS. Praxe je třeba vykonat na některé ze škol v České republice, přičemž alespoň jednu ze tří učitelských praxí (Učitelská praxe 1, 2, 3) je třeba absolvovat ve škole v Brně. Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti přijatí od semestru podzim 2013, studenti přijatí dříve si zapisují předmět Výuková praxe 3.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/NJM_VPx3