NJ_M302 Motivace ve výuce cizího jazyka

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M302/Kombi01: Pá 22. 2. 11:00–12:50 učebna 55, Pá 22. 3. 11:00–12:50 učebna 55, Pá 26. 4. 11:00–12:50 učebna 55, V. Janíková
NJ_M302/Prez01: Út 8:00–8:50 učebna 67, V. Janíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Im Seminar wird auf die theoretischen Äußerungen zum Phänomen Motivation eingegangen und es werden die spezifischen Motive bzw. Variablen des Fremdsprachenlerners aus der Motivationsforschung dargelegt. An konkreten Unterrichtsvorschlägen und mit der Hilfe von unterschiedlichen Motivationsverfahren werden Impulse für den DaF-Unterricht angeboten.
Výstupy z učení
Die Studierenden sind fähig, das Basiswissen über die Motivationstheorien in Bezug auf das Fremdsprachenlernen und -lehren zu gewinnen, die Motivationsfaktoren zu identifizieren und relevante Motivationsverfahren im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht implementieren zu können.
Osnova
  • Motivation und Motivierung Motivationstheorien Motive und Faktoren, die das Fremdsprachenlernen beeinflussen Motivationsstrategien, -verfahren (z.B. spielerische Ansätze, linguistic landscaping) Unterrichtsaktivitäten zur Förderung des Fremdsprachenlernens der legasthenen Kindern
Literatura
  • Linguistic landscapes und spot German an der Schnittstelle von Sprachwissenschaft und Deutschdidaktik. Edited by Maris Saagpakk. München: Iudicium, 2017, 190 stran. ISBN 9783862054992. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Hans-Jürgen Krumm - Eva Burwitz-Melzer - Grit M. 6., völlig überarbeitete u. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016, xxi, 692. ISBN 9783825286552. info
  • Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : ein internationales Handbuch. Edited by Hans-Jürgen Krumm. Mouton: De Gruyter, 2010, xix, 1072. ISBN 9783110240245. info
  • DAUVILLIER, Christa, Dorothea LÉVY-HILLERICH a Herrad MEESE. Spiele im Deutschunterricht. München: Goethe Institut, 2004, 199 s. ISBN 346849646X. info
  • SELLIN, Katrin. Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen erlernen : mit zahlreichen Übungsvorschlägen. Basel: Ernst Reinhardt, 2004, 159 s. ISBN 349701673X. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, pedagogická fakulta, 2003, 120 s. ISBN 80-210-3135-2. info
Výukové metody
Seminar, Diskussion, Gruppenprojekt, Präsentationen.
Metody hodnocení
Am Ende des Kurses werden eigene Unterrichtsaktivitäten und Gruppenprojekte im Plenum präsentiert und diskutiert und ihr schriftliches Erarbeiten vorgelegt.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá v pátek.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.