SO1BP_MVCP Management volnočasových aktivit

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/1. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Předpoklady
SO1BP_PVCP Pedagogika volného času (př.)
Předmět je primárně určen studentům oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ v prezenční formě jako součást specializace Sociální pedagogika.
Předpokladem pro jeho ukončení je úspěšné složení zkoušky v rozsahu vymezených okruhů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručný úvod do problematiky organizací, které se zabývají volnočasovými aktivitami.
Rámcové seznámení se základními pojmy, postavením ekonomických disciplín v systému pedagogických věd s orientací na sociální pedagogiku a mimoškolní výchovu.
Předpokládáme základní orientaci v oblasti neziskového sektoru a včetně příslušné legislativy. Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v systému volnočasových zařízení a organizací;
- koncipovat různé formy spolupráce s těmato zařízeními.
Osnova
  • Osnava odpovídá okruhům ke zkoušce.
  • 1. Základní pojmy.
  • 2. Management v sociální pedagogice.
  • 3. Problematika tzv. třetího sektoru v ČR.
  • 4. Střediska volného času - řízení a pracovní náplň.
  • 5. Základy legislativy v oblasti sociální pedagogiky.
  • 6. Základy managementu nevládních neziskových organizací.
  • 7. Občanská hnutí, nadační činnost a neziskový sektor z pohledu Evropské unie.
Literatura
  • KRAJŠEK, B. Úvod k místním Agendám 21 v České republice. Praha : MŽP ČR, 1998, ISBN 80-7212-052-2.
  • Sedmá generace : společensko-ekologický měsíčník. Brno : Hnutí Duha - Přátelé Země, ISSN 1212-0499.
  • OPITZ, P. J. (Hrsg.). Weltprobleme. Bonn : Bundeszentrale für politische Bildung. 1995, ISBN 3-89331-236-6.
  • SALZMANN, Ch., MEYER, C., BAEUMER, H. Theorie und Praxis des regionalen Lernens. Umweltpädagogische Impulse für ausserschulisches Lernen. Frankfurt am Main : Peter Lang, 1995, ISBN 3-631-48696-0.
  • TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. Praha : Práce 1992. ISBN 80-208-0160-X.
  • MOLDAN, B. Podkladové dokumenty pro Národní strategii udržitelného rozvoje České republiky. Praha : Univerzita Karlova, Centrum pro otázky životního prostředí, 2001.
  • PLAMÍNEK, J. A KOL. Řízení neziskových organizací. Praha : Nadace Lotos, 1996.
  • JEMELKA, Petr. Racionalita a ekologická krize. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1999, 110 s. Pedagogická fakulta. ISBN 80-210-2022-9. info
  • BROWN, Lester R. Stav světa 1998 : zpráva o cestě k trvale udržitelné společnosti. 1. vyd. Praha: Hynek, 1998, 356 s. info
  • KELLER, Jan. Šok z ekologie aneb politické systémy v rozpacích. In Šok z ekologie aneb politické systémy v rozpacích. Praha: Český spisovatel, 1996. ISBN 80-202-0606-X. info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška.
Metody hodnocení
Ukončení: zkouška.
Požadavky na ukončení: samostudium a složení zkoušky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí specializace Sociální pedagogika pro studenty Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Bližší informace ke specializaci podá tajemník katedry sociální pedagogiky PhDr. Tomáš Čech.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.