SOk126 Úvod do tělesné výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0.8/0. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je úvodem k profilaci studenta ve zvolené specializaci tělesná výchova. Záměrem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v disciplíně, vytvořit představu o cílech a úkolech tělesné výchovy, o propojení teorie a praxe, o vztahu tělesné výchovy k nejrůznějším cílovým skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním. Osvojit si znalosti týkající se vývoje a komparace tělesné výchovy v rámci Evropy. Získat vědomosti o možnostech aplikace teorie do praxe, do školního prostředí, o metodách a formách ovlivňovaných různými směry tělesné výchovy, kulturou a vývojem společnosti. Rozmanité formy a metody dávají tělesné výchově velký potenciál a možnosti vstoupit do nejrůznějších sfér sociálně pedagogických činností.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní vědomosti o tělesné výchově, která je východiskem pro záměrnou pohybovou aktivitu člověka v rámci odpovídajícího pohybového režimu a zdravého životního stylu. Předmět zahrnuje teorii tělesné výchovy, teorii pohybového zatížení, teoretické základy zdravotně orientované zdatnosti, procesů motorického učení, ovlivňování pohybových schopností, tvorbu skupinových a individuálních pohybových programů vhodných pro zdravou, zdravotně oslabenou nebo sociálně znevýhodněnou populaci a základy koncipování optimálního pohybového režimu člověka.
Výstupy z učení
Student bude umět po ukončení předmětu používat teoretická východiska do problematiky TV.
Osnova
  • 1. Nástin vývoje záměrných pohybových aktivit a tělesné výchovy.
  • 2. Nejznámější systémy tělesné výchovy ve světové historii.
  • 3. Základní pojmy z oblasti sportu, tělesné výchovy a pohybových aktivit.
  • 4. Zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy a pohybové aktivity člověka.
  • 5. Cíle pohybové aktivity a jejich koncipování.
  • 6. Nové pojetí řídící činnosti pedagoga. Bezpečnost cvičebního prostředí.
  • 7. Motorické učení a faktory ovlivňující jeho proces. Záměrné sociální učení při pohybových aktivitách.
  • 8. Metabolismus při pohybové činnosti, pohybové zatěžování a zdravotně orientovaná zdatnost.
  • 9. Složky zdravotně orientované zdatnosti (svalová zdatnost a flexibilita, kardiovaskulární zdatnost, složení těla).
  • 10. Stavba cvičební jednotky, didaktické metody a formy pohybových aktivit, netradiční pohybové aktivity.
  • 11. Pohybová aktivita zdravotně oslabených.
  • 12. Příprava pedagoga na organizaci a řízení pohybových aktivit.
  • 13. Pohybový režim, individuální a skupinové pohybové programy.
  • 14. Shrnutí poznatků – východisko pro navazující předměty.
Literatura
    povinná literatura
  • SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
  • MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví :zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 139 s. ISBN 80-85783-17-7. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
    doporučená literatura
  • MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEK. Škola, pohyb a zdraví : výzkumné výsledky a projekty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzity ve spolupráci s MSD, 2010, 280 s. ISBN 978-80-210-5371-7. info
  • International comparison of physical education : concepts, problems, prospects. Edited by Uwe Pühse - Markus Gerber. Oxford: Meyer & Meyer Sport, 2005, 818 s. ISBN 1841261610. info
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
  • JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ a Vladislav MUŽÍK. Physical Activities for Prevention and Health Promotion (Zdravotně preventivní pohybové aktivity). 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Elportál MU. ISBN 978-80-210-9384-3. epub url info
  • JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ, Vladislav MUŽÍK a Iva KOUŘILOVÁ. Zdravotně preventivní pohybové aktivity. In Kompenzační cvičení - Pilates. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Elportál. ISBN 978-80-210-8890-0. html epub PURL url info
Výukové metody
Teoretická příprava, skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Průběžné rozhovory, splnění písemných úkolů, písemný test a aktivní účast.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SOk126