SP4MP_SPL3 Speci. L+S, S+znak: logopedie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 9:45–11:25 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Komunikace, komunikace verbální a neverbální, komunikační schopnost, anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí, hlavové nervy, vztahující se k řeči (inervace respiračního, fonačního, artikulačního, sluchového ústrojí), narušená komunikační schopnost, klasifikace narušení komunikační schopnosti, logopedická intervence, logopedická diagnostika, logopedická terapie, logopedická prevence, metody a techniky logopedické intervence, orientační, základní, speciální logopedické vyšetření, testy, testové baterie v logopedické diagnostice, logopedická diagnostika všech kategorií narušené komunikační schopnosti, diagnostika narušeného vývoje řeči, vývojové dysfázie, afázie, mutismu, dyslalie, dysartrie, balbuties, tumultus sermonis, rinolalie, palatolalie, poruch hlasu.
Osnova
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a řečový projev. 2. Anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí. 3. Hlavové nervy. 4. Inervace respiračního, fonačního, artikulačního ústrojí. Hlavové nervy, které jsou spojeny s funkcí respiračního, fonačního, artikulačního a sluchového ústrojí. 5. Narušená komunikační schopnost vymezení pojmu. Názory různých odborníků na problematiku narušené komunikační schopnosti. 6. Dělení a klasifikace narušené komunikační schopnosti. 7. Logopedická intervence logopedická diagnostika, logopedická terapie, logopedická prevence. 8. Logopedická diagnostika její cíle, metody a techniky logopedické diagnostiky.narušené komunikační schopnosti. 9. Tři úrovně logopedické diagnostiky vyšetření orientační, základní, speciální. 10. Orientační logopedické vyšetření. 11. Základní logopedické vyšetření, model základního logopedického vyšetření. 12. Diferenciální diagnostika význam diferenciální diagnostiky. 13. Poruchy vývoje řeči klasifikace, charakteristika. Diagnostika narušeného vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. Specificky narušený vývoj řeči vývojová dysfázie. Diferenciální diagnostika. 14. Afázie etiologie, symptomy. Diagnostika afázie. Testy, testové baterie v afaziologie. 15. Mutismus etiologie, dělení, symptomy. Diagnostika mutismu. 16. Dyslalie etiologie, projevy, klasifikace. Současný pohled na diagnostiku dyslalie. Metodika diagnostiky dyslalie. 17. Dysartrie etiologie a patogeneze. Dysartrie u dětí a u dospělých osob. Metodika vyšetření dysartrie. 18. Balbuties současné názory na etiologii koktavosti, symptomy, klasifikace. Diagnostika balbuties, metodika logopedického vyšetření. Diferenciální diagnostika. 19. Tumultus sermonis etiologie, současné názory na problematiku breptavosti. Diagnostika, metodika vyšetření breptavosti. 20. Rinolalia etiologie, symptomy, klasifikace. Diagnostika narušení zvuku řeči. Metodika vyšetření poruch nosní rezonance. 21. Palatolalia etiologie, symptomy. Diagnostika palatolalie, metodika vyšetření palatolalie. 22. Poruchy hlasu etiologie. Projevy, klasifikace. Diagnostika poruch hlasu.
Literatura
  • LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8.
  • DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-075-1.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu - ústní zkouška, podmínkou je splnění závěrečného testu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru logopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.