SP4MP_SPP4 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_SPP4/01: Po 14:50–18:20 učebna 52, J. Pipeková
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu SP4MP_SPP3 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti, edukace a intervence u jedinců se středně těžkým mentálním postižením.
Osnova
  • 1. Terminologická východiska se zaměřením na žáky se středně těžkým mentálním postižením. 2. Charakteristika středně těžkého, těžkého a hlubokého mentálního postižení. 3. Žák se středně těžkým, těžkým, hlubokým mentálním postižením. 4. Souběžné postižení více vadami. Etiologie, formy, diagnostika z pohledu poradenského speciálního pedagoga a specifika edukace. 5. Poradenské služby pro žáky se středně těžkým, těžkým, hlubokým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami. 6. Systém vzdělávání dětí a žáků se středně těžkým, těžkým, hlubokým mentálním postižením. 7. Základní škola speciální. 8. Rámcový vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 9. Symptomatické poruchy řeči, alternativní a augmentativní systémy komunikace využívané u dětí a žáků s těžkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. 10. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáky s mentálním postižením, poruchami autistického spektra a souběžným postižením více vadami z pohledu poradenského speciálního pedagoga. 11. Terapie používané v rámci poradenských služeb u dětí a žáků s mentálním postižením. 12. Žák s poruchou autistického spektra, etiologie, formy, diagnostika v rámci poradenského zařízení a specifika edukace. 13. Žák s Downovým syndromem, etiologie, formy, diagnostika v rámci poradenského zařízení, specifika edukace. 14. Teorie edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením. Didaktické zásady, metody, formy používané při edukaci žáků se středně těžkým mentálním postižením. Struktura přípravy poradenského pracovníka na intervenci. 15. Specifika výuky počátečního čtení, psaní a matematiky u žáků se středně těžkým, těžkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. 16. Didaktické a jiné pomůcky při edukaci žáků základní školy speciální. 17. Kariérní poradenství žáků se středně těžkým mentálním postižením. Možnosti pracovního uplatnění. Formy bydlení. 18. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání a diagnostiky žáků se středně těžkým, těžkým, hlubokým mentálním postižením.
Literatura
  • těžké mentální postižení
  • JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
  • JANOVCOVÁ, Zora. Problematika narušení komunikačního procesu u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2000, 109 s. info
Výukové metody
Konzultace, prezentace studentů, skupinová práce, samostatná práce. Seminární práce. Účast vyžadována. Veškeré informace budou doplněny a upraveny učitelem na začátku výuky.
Metody hodnocení
Písemný test, úspěšnost 75 % správných odpovědí.
Navazující předměty
Informace učitele
• Bartoňová, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: MU. • Bartoňová, M. (2014) Students with Iintellectual Disability in Inclusive Education Settings, Brno: MU. • Bartoňová, M., Vítková, M., Vrubel, M. (2014) Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: MU. • Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU. • Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2013) Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a so-ciálním znevýhodněním mimo školu. Brno: Paido. • Bartoňová, M., Pitnerová, P., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Brno: Paido. • Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et. al. (2012) Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido. • Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie. Brno: Paido. • Bartoňová, M. (2005) Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU-MSD. • Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2015) Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární té-ma. Brno: MU. • Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál. • Bazalová, B. (2011) Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: MU. • Bazalová, B. (2006) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dal-ších vybraných zemích. Brno: MU. • Bazalová, B. (2011) Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: MU. • Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. • Černá, M. a kol. (2008) Česká psychopedie. Praha: UK. • Dolejší, M. (1996) K psychologii mentálně retardovaných. Praha: Avicenum. • Fontana, D. (2003) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. • Klenková, J., Bočková, B., Bytešníková, I. (2012) Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido. • Knapcová, M. (2006) Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR. • Kubová, L. (1996) Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market. • Kubová, L. (1997) Piktogramy - metodická příručka. Praha: Tech-Market. • Mertin, V. (1995) Individuálně vzdělávací program. Praha: Portál. • Michalík, J., Baslerová, P., Felcmanová, L. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP. • Müller, O. a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada. • Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném vě-ku. Brno: Paido. • Opatřilová, D. (2005) Metody práce u jedinců s těžkým postižením a vice vadami. Brno: MU. • Ošlejšková, H., Vítková, M. et al. (2013) Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým posti-žením na základní škole speciální. Brno: MU. • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměře-ním na mentální postižení. Brno: MU. • Pipeková, J. (ed.) (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido. • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2015) Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: MU. • Popp, K., Melzer, C., Methner, A. (2013) Förderpläne entwickeln und umsetzen. München, Basel: Ernst Rei-nhardt Verlag. • Požár, L. (1997) Psychologia osobnosti postihnutých. Bratislava: UK. • Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido. • Rubinštejnová, S. J. (1987) Psychologie mentálně zaostalého žáka. Praha: SPN. • Švarcová, I. (2000) Mentální retardace. Praha: Portál. • Thorová, K. (2012) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. • Vágnerová, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. • Valenta, M. a kol. (2015) Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál. • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie. Olomouc: Parta. • Valenta, M. a kol. (2003) Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP. • Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2012) Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada. • Vančová, A. (2001) Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia. • Vašek, V. (1992) Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN. • Vašek, V. (1999) Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia. • Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido. Zákony, vyhlášky a další předpisy: • Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb. a jeho novela č. 82/2015 Sb. • Vyhláška č. 27/20916 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Internetové zdroje: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky [online]. Dostupné na WWW: http://www.msmt.cz www.inkluze.upol.cz Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky. Dostupné na: http://www.mpsv.cz. Národní ústav pro vzdělávání, Praha. Dostupné na: http://www.nuv.cz.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017.